genom brist på tillräckligt antal ambulerande lärare. Läsordningen kan lätt och utan kostnad der göras ändamålsenlig. Ambulationsordningen deremot kan icke bringas till nödtorftigt fruktbärande skick med mindre lärarnes antal förstärkes, och dertill erfordras penningar. Detta behof gäller dessutom icke ensamt för de vidsträckte socknarne. Högst få socknar i Sverge, utom måhända i det tätt befolkade Skåne, äro försedde med så tillräckligt antal fasta skolor, att icke ambulationseller roteskolor behöfvas för att de små barnen, äfven från de fattigaste hemmen, utan tillgångar till matsäckar och varma kläder, skola allmänt få del af den första för alla nödvändiga undervisningen. Huru stort behofvet på många ställen är att få ambulationslärarnes antal ökadt, kan slutas af följande förhållande. I en socken i södra Sverge, som jag i sommar besökt och som hade tre mils längd, fanns en fast skola och en ambulatorisk lärare. Folkmängden utgjorde cirka 4000. Efter lindrig beräkning af 12 procent barn i skolåldern, skulle der funnits 480 skolbarn. I fasta skolan kom sällan öfver 30 barn, och en dag då jag nyss var kommen, en vacker sommardag, utgjordes antalet af fem. Ambulatorn hade sig tilldelade 11 ambulationsställen. På hvarje ställe lästes tre månader hvarje gång: Läraren hade tre månaders frihet om året, hvilket icke må förmenas denne svagt lönade tjensteman. Han kunde emellertid på detta sätt icke medhinna mer än tre stationer på året, och återkom sålunda till hvarje af de 11-stationerna först efter mer än 3!,, år. I allmänhet har jag på de ställen, der jag varit kallad till skolförrättning, sökt åstadkomma så stor förbättring, som varit möjligt med de tillgångar, hvilka redan förefunnits eller lätt kunnat. anskaffas, undvikande att genom nya taxeringars ifrågasättande stöta folkets välvilja ifrån den redan förut föga älskade skolan; Förbättringarne hafva derföre oftast måst blifva mycket. under behofvet; dock kan ganska mycket äfven med små medel vinnas der hemmens alltid nödvändiga medverkan kan tagas i beräkning, och således en rätt umgängelse emellan öfveroch underläsarne derstädes ersätter skolbristen. — I ofvannämde församling ställdes så, att den fasta skolans lärare förmåddes att deltaga i ambulationen. Den fasta skolans förra område blef den 12:te stationen. Af desse tolf tilldelades hvardera läraren sex, och läsningstiden på stationerna för hvarje gång förkortades betydligt. Af de nio läsmånaderna om året skulle blott ambuleras:sex månader, fast på skilda tider, och i tre månader skulle hållas fast skola, men endast för eliter. I ambulationsrotarne skulle under stilleståndet den i skolan ordnade hemläsningen fylla skolbristen, såsom ofvan är sagdt. I en annan socken, hvarest äfven fanns en fast skola och en ambulatorisk lärare, men den fasta sko-. lan drog till sig flera barn, och der ambulationsområdet var mindre vidsträckt, än i den förut nämnda församlingen, fanns dock oundgängligen nödvändigt, om skolan skulle få någon duglighet, att förstärka ambulationen. Detta skedde sålunda, att en äldre iga, som länge med framgång lärt barn att läsa, tog sig att under 14 dagar bevista skolan hos den ganska skicklige ambulatoriske skolläraren, för att der inlära den af mig införda läsemetoden, hvarefter hon skulle åtaga sig socknens halfva ambulationsområde, för att der, omvexlande med den ordinarie läraren, bestrida läraretjensten under 6 månader af året, blott förmiddagarne, och derför ansåg hon sig väl aflönad med 50 rdr rgs för läsåret. Här må nu besinnas, att till den undervisning som förekommer i ambulationseller roteskolorne erfordras icke examinerade lärare, utan böra i hvarja sockens elitsskola, om den -har duglig lärare, dessa småskollärare kunna bildas, De kunna då tagas bland socknens kända medlemmar, till stor trygghet i flere hänseenden. Ofvan anförde exempel äntyder ock hvilka blygsamma anspråk på lön genom denna anordning kunna påräknas, Om än den nyss uppgifna siffran 50 rdr rgs i allmänhet icke vore för lika fall tillräcklig, så är dock säkert, att om, såsom jag antydt, den lägre och högre undervisningen i folkskolan särskiljas, skall till den lägre undervisningen ett stort antal för ändamålet duglige lärare kunna erhållas för en relatift högst ringa summa, och med dessa lärare likväl bedrifyas till det mesta detsamma som nu under sammanblandningens vanmakt kan åstadkommas af de examinerade lärarne, Genom dessa lättköpte lärare, om deras antal blir tillräckligt ochderas tjenstgöring ändamålsenligt ordnas, kommer depna första undervisning alla barn utan undartag till godo. Genom dessa gmåskolors inverkan blifver det möjligt för de fasta skelorne att upphöjas till en högre läroanstalt, duglig i den mån att mer upplyste och till väsendet bildade lärare anskaffas, och vid hyilken läroanstalt äfven den fattigastes barn kan deltaga för intet, samt utan att på minsta sätt genom skolan rubbas i dess naturliga anspråkslöshet, hvilket äfven är af stor vigt. Pet nu sagda angifver den i sanning stora betydelsen af ambulationsskolors fullständigande; såsom föregångare till framtida roteskolor. Härtill erfordras större medel än socknarne ännu kunna, eller åtminstone länge vilja anskaffa. Jag eger i detta hänseende en mångfaldig erfarenhet, att hvad som med nu befiutlige tillgångar kan åstadkommas, måste blifva mycket ofullständigt, På dessa grunder får jag föreslå, att de medel, som nu äro i fråga att användas för folkundervisningen inom länet, må i första rummet, ja till en böran uteslutande, användas till upprättande af tillräcklige amhulationsskolor, härvid dock såsom vilkor fästadt, att för delfående af medlen, måste både ambulationsoch fasta skolornas förrättningar ordnas och bedrifvas efter en god plan, hvarförutan medlen kunna alldeles förspillas. Hvad jag för min enskilda del anser såsom en god plan, blifver för vidlyftigt att här i detalj uppgifva; men om sällskapet åstundar en framställning deraf, kan detta ske muntligen, t. ex. vid . sällskapets nästa sammankomst. Såsom vilkor för delfående af dessa medel bör visserligen äfven fordras, att församlingen skall sjelf för det uppgifna ändamålet ikläda sig en deltagande uppoffring, ty der icke nit finnes att sjelf göra något, är mycken anledning att -befara ett vårdslöst användande af ämmande hjelpmedel. Men att sluta af den allpmiuänt rådande sinnesstämningen hos allmogen i afseende på skolan, måste man dock under den närmaste framtiden hafva små anspråk på penningebidrag af folket, om någon skolförbättring snart skall komma till stånd. För en lämplig utdelning af medlen torde böra föreskrifvas, att alla församlingar, som åstunda del af medlen, skulle samtidigt på en viss tid af året, jemte sina ansökningar, tillförvaltningsutskottet ingifva berättelse om den plan för skolan, som man ämnar iakttaga, hyarförutan böra bifogas uppgifter om hvarje församlings folkmängd, areala omfång och redan befintlige lärare för såväl fasta som ambulatoriska skolor, samt om de tillgångar som redan i hvarje församling kunna finnas, eller från församlingens sida heredas för folkskolan, vare sig genomsfromma stiftelser eller annorledes. Med ledning af dessa uppgifter, jemförde med den utddalningssumma som sällskapet har att tillgå, synes fördelmingen af beviljade understöd kunna lämpligt försiggå, om verkställigheten häraf sker på en tid för pela länet, och icke på olika tider understöd beviljas åt systaka sökande. Hvad i öfrigt angår den hör förut omnämnda planen för skolornas anordning, må blott i korthet påminnas om tvenne oeftergifliga grundvilkor för folkskolans ändamålsenlighet och duglighet nemligen: Gör den för alla nödvändiga underpisningen åtkomlig för alla, och ordna läsningen i skojan så, ett läraren får göra ett i sänder. I Bohus län lära en stor del af församlingarne vara så små till omfånget, att man skulle anse några ambulationsskolor der icke böra komma i fråga. Pi erund af min erfarenhet från andra delar af riket.