Article Image
mig; al. em så kosan anliggning; dels möjligen är:
ven att inhenita upplysning huruvida andra banrikts
ningar kunde utvisas, som borde vinna företräde för
de redan föreslagne, alldenstundasen så dyrbar bygg-;
nad söm en jernväg icke borde :företagas utan ef
ter den noggrannaste undersökning och pröfning. Nå-
gon ort har ej vid ofta bemälte sammanträde upp-
gifvits och fiinnes icke heller, ifall Skara oeh Marie-
städ ieke finge såsom sådån betraktas, som kän an-
sos nog vigtig att föräbhleda banans böjning; mon
bergmåstarorm ven Zweigbergk uppgaf en ny banrikt-
ning Sfver Tårsled. och Istruni, hvars, undersökning
på nådig befallning nyligen egt rum. Om någon
banriktning kan göra Skaärabanans företräde stridigt,
så är det, enligt vår öfvertygelse, endast denna,
hvilken i alla händelser synes oss böra föredragas
de båda Billingsbatorhia. Angående nyssnämde förut
ifrågasatte trenne banors inbördes företräden, är redan
nog mycket taladt och skrifvet för att här behöfva
upprepas. Jemte det vi för Tårsled-Istrumsbanan våga
endast åberopa de skäl, som förut blifvit anförda för
en rak banriktning, helst desså finna tillämpning på
den nu sist ifrågäkemia, driste vi underdånigst till-
ägga följande.
Efter de rätningar östra Billingsbanan numerå
undergått lärer dess längd mellan Hofva och Tårsled
vara något öfver 11!, mil, den raka Tårsled-Istrums-
banan förbi Axvall 107: den förra är sålunda 7
procent längre. Med såsom axiom måste antaga
att om båda bånorna ecoexisterade, skulle den raka
banan från den östra borttaga transitotrafiken: vid
Hofva . och Tårsled med : mer än .7 procent per mil.
Ingenting är menligare för en krökt bana, som icke
har motsvarande ersättning från annat håll att på-
räkna, an ett sådakt förhållande. Ty öm alla om-
ständigheter i öfrigt vore: lika: befolkning, odling,
grannskap till afsättningsort, så kan matematiskt be-
visas, att en krokig bana i förhållande till längden;
jemte det att den: högst olika fördelar fördelarne
medborgare emellan, uppfångar mindre trafik än en
rät. Men östra Billingsbanans läge är dessutom så-
dant, att den utmed sin venstra sida har Billingeif,
Walle härads sjöar, Hornborgasjön och i allmänket
mindre befolkade och odlade trakter, hvarifrån frakt
föga kan påräknas, så att dess trafik skulle nästan
inskränkas till hvad som ditfördes från öster eller
som norrifrån kunde påräknas sedan kroklinien förbi
Mösseberg tagit rikning vester ut åt Tårsled. :Den
raka banan deremot, som äfven i det aldra närma-
ste delar länets folkmängd. oeh egendom i tvenne lika
delar, kan så mycket säkrare påräkna all trafik från
östra orterna, som: hon -ligger dem 2 ä 3 mil när-
mare än deras förra afsättningsort Lidköping, och
vester om sig kan hon påräkna trafik utefter hela
sin längd från Tänets bördigaste trakter, ifrån grann-
skapet af Kinnekulle vända till Hjerpås och-Ryda.
Den relativa inomlänstrafiken kan beräknas för ösira
banan högst till 2 om den för den raka banan blefve
3, och detta är ett särdeles menligt förhållande för
en längre och dyrare bananläggning.
Vigten för Skara, såsom säte för stiftets största
läröverk, domkapitlet och biskop att hafva jernba-
nån i sitt grannskap - har aldrig varit bestridd;
och Eders Kongl. Maj:ts befallningshafvande har.i
sitt underdåniga betänkande i ämnet. deråt äfven
egnat uppmärksamhet. Oeh det kan icke bestridas,
att ju banans gramnskap med både Skara oeh länets
rösidensstäd Mariestad skulle medföra många förde
lår för länet och ökå trafiken på densamma.
Af en lyeklig tillfällighet ligger den fjerde sist
ifrågakomne banriktningen nära intill de vattenfall
i länet som äga jemnaste vattentillgången, och som
drifva omkring 40 qvarnverk, bland hvilka må näm-
näs Ullerfvad, Ledala, Mårum oeh Borga, alla vester
om banan; det sistnämda vid Lidan nära intill, der
föreningsbanan från Jönköping bör tillstöta. Vigten
häraf må vara stor eller liten; trafiken på banan
ökas likväl derigenom, huru än vattenfallen i fram-
tiden användas.
Man påstår att stambanan genom vårt län bör
taga en östlig kroklinie för att förkorta en blifvande
föreningsbana från Jönköping till Falköping. Denna
uppfattning af saken anse vi ara alldeles orik-
tig. Vi hafva nemligen hört att utom den vestra
stambanan genom Skaraborgs län också stambanan
från Malmö skulle fortsättas förbi Jönköping genom
Östergötland till Stoekholm i mån som tillgångarne
medgifva. Dessa jemnsidigt löpande banor borde, långt
ifrån att dragas tillhopa, enligt vår föreställning nöd-
vändigt hållas på afstånd från hvarandra, så att de icke
skadade hvarandras trafik, men i stället sålunda be-
betjena grannskapet så långt omkring sig som möj-
ligt. På samma grund man nemligen påstår att
stambanorna böra böjas mot hvarandra, för att
förkorta en föreningsbana dem emellan, på samma
grund kunde man rent af påyrka att de borde mö-
tas i form af ett kolossalt . Samhällets stora
framtida fördelar förbises af mången så lätt för en-
skilda, nära liggande intressen ; och detta våga vi
tro Också är förhållandet når man så högt uppskat-
tar förkortningen af nyssnämde sammanbindnings-
bana. Om afsigten är att bygga denna bana innan
östra stambanan blir fulländad, så måste hon ändå
anses såsom på sin böjd en hufvudbana ad interim,
som alldeles ieke böra föranleda nägon förlängning af
vestra stambanan. För trafiken blir hom i förhål-
lande till stambanan såsom en sockenväg till en all-
män stråkväg, ja, såsom 1 till 10. Häraf följer allt-
så, att för den förräs förkortning vestra stambanan
icke: borde flyttas från sin raka. riktning. Men obe-
roende af denna slutledning, är det constant att tra-
fiken från Alingsås och Göteborg genom den raka
bänan har ?7, mil kortare till Hofva och Stockholm och
endast !y, millängre till Jönköping och Östergötland,
än genom östra Billingsbanan. Och om Jönköping
skulle hafva något längre till Stockholm via Axvall
än via Sköfde, så upphör denna olägenhet med östra
stambanans fulländning, och är intill dess emellertid
relatift af ringa betydenhet för trafiken. Då enligt
denna på fakta grundade framställning östra! Bil-
lingsbanan, som med sin dyrare anläggningskostnad,
ringare transitotrafik och ett läge som uppfångar
knappt tvåtredjedelar af den trafik som . en, bättre
belägen bana säkerligen komme att medföra, visar
sig för oss såsom en framtida ruin hyars underhåll
blir en förhätlig börda för staten; och då deremot
den räta Tårsled-Istrumsbanan förenar alla fördelar
hrarpå en stambana kan göra anspråk, ett läge som
lättar transitofrakten, som betjenar provinsen i alla
dess delar, icke minst genom dess grannskap med
läns- och stiftsstäderna, befordrar uppkomsten af si-
dobanor, allt fördelar som sträeka sig så långt man
kan se in i framtiden, som bereda möjlighet att kunna
färdas och frakta för allt bättre och bättre pris, så
synes det vara : vår trängande — vår undersåtliga
pligt att i underdånighet fästa Eders Kongl. Maj:ts
nådiga uppmärksamhet på dessa förhållanden; sch
det är naturligt, att hos oss sålunda rotfäster sig un-
derdånig tillit samt förtröstan dertill, att Ederg
Kongl. Maj:t täekes lemna sitt höga bifall för den
banå, som erbjuder så stora fördelar framför östra
Billingsbanan,
Det kan ieke förnekas, att jernvägarne på ett och
annat ställe unnträida såsom kanalernas kraftiova med-
Thumbnail