Article Image
mig; al. em så kosan anliggning; dels möjligen är: ven att inhenita upplysning huruvida andra banrikts ningar kunde utvisas, som borde vinna företräde för de redan föreslagne, alldenstundasen så dyrbar bygg-; nad söm en jernväg icke borde :företagas utan ef ter den noggrannaste undersökning och pröfning. Någon ort har ej vid ofta bemälte sammanträde uppgifvits och fiinnes icke heller, ifall Skara oeh Mariestäd ieke finge såsom sådån betraktas, som kän ansos nog vigtig att föräbhleda banans böjning; mon bergmåstarorm ven Zweigbergk uppgaf en ny banriktning Sfver Tårsled. och Istruni, hvars, undersökning på nådig befallning nyligen egt rum. Om någon banriktning kan göra Skaärabanans företräde stridigt, så är det, enligt vår öfvertygelse, endast denna, hvilken i alla händelser synes oss böra föredragas de båda Billingsbatorhia. Angående nyssnämde förut ifrågasatte trenne banors inbördes företräden, är redan nog mycket taladt och skrifvet för att här behöfva upprepas. Jemte det vi för Tårsled-Istrumsbanan våga endast åberopa de skäl, som förut blifvit anförda för en rak banriktning, helst desså finna tillämpning på den nu sist ifrågäkemia, driste vi underdånigst tillägga följande. Efter de rätningar östra Billingsbanan numerå undergått lärer dess längd mellan Hofva och Tårsled vara något öfver 11!, mil, den raka Tårsled-Istrumsbanan förbi Axvall 107: den förra är sålunda 7 procent längre. Med såsom axiom måste antaga att om båda bånorna ecoexisterade, skulle den raka banan från den östra borttaga transitotrafiken: vid Hofva . och Tårsled med : mer än .7 procent per mil. Ingenting är menligare för en krökt bana, som icke har motsvarande ersättning från annat håll att påräkna, an ett sådakt förhållande. Ty öm alla omständigheter i öfrigt vore: lika: befolkning, odling, grannskap till afsättningsort, så kan matematiskt bevisas, att en krokig bana i förhållande till längden; jemte det att den: högst olika fördelar fördelarne medborgare emellan, uppfångar mindre trafik än en rät. Men östra Billingsbanans läge är dessutom sådant, att den utmed sin venstra sida har Billingeif, Walle härads sjöar, Hornborgasjön och i allmänket mindre befolkade och odlade trakter, hvarifrån frakt föga kan påräknas, så att dess trafik skulle nästan inskränkas till hvad som ditfördes från öster eller som norrifrån kunde påräknas sedan kroklinien förbi Mösseberg tagit rikning vester ut åt Tårsled. :Den raka banan deremot, som äfven i det aldra närmaste delar länets folkmängd. oeh egendom i tvenne lika delar, kan så mycket säkrare påräkna all trafik från östra orterna, som: hon -ligger dem 2 ä 3 mil närmare än deras förra afsättningsort Lidköping, och vester om sig kan hon påräkna trafik utefter hela sin längd från Tänets bördigaste trakter, ifrån grannskapet af Kinnekulle vända till Hjerpås och-Ryda. Den relativa inomlänstrafiken kan beräknas för ösira banan högst till 2 om den för den raka banan blefve 3, och detta är ett särdeles menligt förhållande för en längre och dyrare bananläggning. Vigten för Skara, såsom säte för stiftets största läröverk, domkapitlet och biskop att hafva jernbanån i sitt grannskap har aldrig varit bestridd; och Eders Kongl. Maj:ts befallningshafvande har.i sitt underdåniga betänkande i ämnet. deråt äfven egnat uppmärksamhet. Oeh det kan icke bestridas, att ju banans gramnskap med både Skara oeh länets rösidensstäd Mariestad skulle medföra många förde lår för länet och ökå trafiken på densamma. Af en lyeklig tillfällighet ligger den fjerde sist ifrågakomne banriktningen nära intill de vattenfall i länet som äga jemnaste vattentillgången, och som drifva omkring 40 qvarnverk, bland hvilka må nämnäs Ullerfvad, Ledala, Mårum oeh Borga, alla vester om banan; det sistnämda vid Lidan nära intill, der föreningsbanan från Jönköping bör tillstöta. Vigten häraf må vara stor eller liten; trafiken på banan ökas likväl derigenom, huru än vattenfallen i framtiden användas. Man påstår att stambanan genom vårt län bör taga en östlig kroklinie för att förkorta en blifvande föreningsbana från Jönköping till Falköping. Denna uppfattning af saken anse vi ara alldeles oriktig. Vi hafva nemligen hört att utom den vestra stambanan genom Skaraborgs län också stambanan från Malmö skulle fortsättas förbi Jönköping genom Östergötland till Stoekholm i mån som tillgångarne medgifva. Dessa jemnsidigt löpande banor borde, långt ifrån att dragas tillhopa, enligt vår föreställning nödvändigt hållas på afstånd från hvarandra, så att de icke skadade hvarandras trafik, men i stället sålunda bebetjena grannskapet så långt omkring sig som möjligt. På samma grund man nemligen påstår att stambanorna böra böjas mot hvarandra, för att förkorta en föreningsbana dem emellan, på samma grund kunde man rent af påyrka att de borde mötas i form af ett kolossalt . Samhällets stora framtida fördelar förbises af mången så lätt för enskilda, nära liggande intressen ; och detta våga vi tro Också är förhållandet når man så högt uppskattar förkortningen af nyssnämde sammanbindningsbana. Om afsigten är att bygga denna bana innan östra stambanan blir fulländad, så måste hon ändå anses såsom på sin böjd en hufvudbana ad interim, som alldeles ieke böra föranleda nägon förlängning af vestra stambanan. För trafiken blir hom i förhållande till stambanan såsom en sockenväg till en allmän stråkväg, ja, såsom 1 till 10. Häraf följer alltså, att för den förräs förkortning vestra stambanan icke: borde flyttas från sin raka. riktning. Men oberoende af denna slutledning, är det constant att trafiken från Alingsås och Göteborg genom den raka bänan har ?7, mil kortare till Hofva och Stockholm och endast !y, millängre till Jönköping och Östergötland, än genom östra Billingsbanan. Och om Jönköping skulle hafva något längre till Stockholm via Axvall än via Sköfde, så upphör denna olägenhet med östra stambanans fulländning, och är intill dess emellertid relatift af ringa betydenhet för trafiken. Då enligt denna på fakta grundade framställning östra! Billingsbanan, som med sin dyrare anläggningskostnad, ringare transitotrafik och ett läge som uppfångar knappt tvåtredjedelar af den trafik som . en, bättre belägen bana säkerligen komme att medföra, visar sig för oss såsom en framtida ruin hyars underhåll blir en förhätlig börda för staten; och då deremot den räta Tårsled-Istrumsbanan förenar alla fördelar hrarpå en stambana kan göra anspråk, ett läge som lättar transitofrakten, som betjenar provinsen i alla dess delar, icke minst genom dess grannskap med länsoch stiftsstäderna, befordrar uppkomsten af sidobanor, allt fördelar som sträeka sig så långt man kan se in i framtiden, som bereda möjlighet att kunna färdas och frakta för allt bättre och bättre pris, så synes det vara : vår trängande — vår undersåtliga pligt att i underdånighet fästa Eders Kongl. Maj:ts nådiga uppmärksamhet på dessa förhållanden; sch det är naturligt, att hos oss sålunda rotfäster sig underdånig tillit samt förtröstan dertill, att Ederg Kongl. Maj:t täekes lemna sitt höga bifall för den banå, som erbjuder så stora fördelar framför östra Billingsbanan, Det kan ieke förnekas, att jernvägarne på ett och annat ställe unnträida såsom kanalernas kraftiova med

18 december 1855, sida 6

Thumbnail