Article Image
alt plogen kan derå användas.
Hvad åter beträffar jordbruksnäringen återstår
oändligt mycket att önska, och någon väsentlig för-
ändring härati kan svårligen emotses så länge en lö-
nande bränvinstillverkning — nu måhända mer än
tillförene — lockar till en öfverdrifven potatesodling,
hvaraf små egendomar nu än mera utsugas, då de-
ras produkter af nämde jordfrugt till större delen
uppslukas af ångbränneriernas pannor, och egendo-
marne således icke ens komma i åtnjutande af egna
drankätares magra spillning., -
—L
ftatens jernrägsbyggnader.
Chefens för statens jernvägsbyggnader, öf-
versten m. m. N. Ericsson, genom styrelsen
för allmänna väg- och vattenbyggnader, till
K. M:t insända rapport om arbetenas fortgång
vid vestra och södra jernvägsstambanorna un-
der loppet af September och Oktober måna-
der, innehåller hufvudsakligen:
Rörande vestra stambanan:
att väderleken har med några få undantag varit
för arbetenas bedrifvande särdeles gynnsam, och att
ett lyckligt förhållande egt rumi i afseende på helso-
tillståndet bland arbetande personalen;
att en nära nog tillräcklig arbetsstyrka kunnat er-
hållas af frivillige arbetare, hvadan den ur kongl
Elfsborgs regemente kommenderade styrkan, 600 man,
hemförlofvades den 1 Oktober, enär truppens inqvar-
tering uti de trånga flyttbara barackerna kunnat un-
der den kalla årstiden föranleda sjukdomar, helst
som några fall af kolera inträffade å arbetslinien;
att fyllning och gräfning för banbanken blifvit
fortsatt samt fullbordad på 10,150 alnars längd och
börjad på 7239 alnar i längd;
att från arbetets början till Oktober månads shut
något mera än 3:, mil banbank i längd ernått full-
bordan, hvarförutan 1910 alnar af den färdiga ban-
ken blifvit ballastade eller grusbelagde;
att 35 stycken dels enkla, dels dubbla vattenaflopps-
trummor äro anlagde och 5 stycken under arbete,
hvartill kommer att sten och öfrige materialier blif-
vit anskaffade för flere broar och 2 kulvertar;
att landsvägsbyggnaden utmed sjön Aspen är full-
bordad, med undantag af en obetydlig planering och
grusfyllning, — samt att anläggningen af nya väger
förbi Ingareds gästgifvatregård oafbrutet fortsättes;
att den i föregångne rapporter omförmälda oför-
delaktiga lokalen mellan Jonsered och Alingsås fort-
farande gifvit anledning till en och annan ändring i
banans riktning, emedan linien, i stället för att bil
das genom utfyllningar i sjön Säflången, måst dra:
gas öfver de i denna sjö utskjutande bergsuddarne.
hvilket orsåkar 2300 kubikfamnars tillökning i berg:
sprängningsqväntiteten;
att bangårdens atplanering vid Göteborg fortgår,
och att ackord är träffadt om de husflyttningar som
för detta ändamål måste vidtagas;
att ytterligare beställningar från England blifvi:
gjorde för den rörliga materielen och banan, bestå-
ende af 2 större och 12 mindre vändplåtar, — eti
betydligare antal spårvexlingar, — 8 ångvägnar (der-
af 2 redan äro afsända!), — 609 passagerarevagnar,
samt åtskilliga maschinerier och verktyg;
att expropriationen af jord mellan Göteborg och
Jonsered är afslutad genom värdering enligt lag.
hvarvid tunnlandet, med tillökning af 50 46, upp-
skattats till det höga beloppet af 1000 rdr;
Hatt Göteborgs stad likväl tillsläppt den areal son
af staden disponeras, utan någon ersättning från sta-
tens sida; 2
fEsamt att de flere yngre ingeniörer och elever, som
under vintertiden icke kunna sysselsättas, blifvit fö:
vintermånaderna permitterade mot åtnjutande af hal:
aflöning, som utbetalas när tjenstgöringen nästa å:
tiger sin början.
Angående södra stambanan :
att jordarbetena äro fullbordade mellan Malmö ocl
Lund, med undantag af vid de större brobyggnaderna
der arbetet pågår;
Hatt denna färdiga banbank utgör i det närmasic
1, mil, deraf 2947 alnar äro anlagda för dubbel
bana;
att på nämnde sträcka äro 11 större och mindre
vattenafloppstrummor anlagda, samt banbanken när:
Malmö mot hafvet försedd med stenmur på 1229 al
nars längd;
att bangårdarne både vid Malmö och Lund äre
under utplanering, och att äfven sistnämnde stad
för så väl bangården som för jernbanan å båda sido
derom, tillsläppt jord af stadens grund utan ersätt-
ning;
att 1450 alnar provisionel jernväg är anlagd för
jordtransport till den djupa dalgången vid Höje å
och 2100 alnar dylik väg för transport af ballast
grus;
att 27 stycken jord-, sten- och ballastvagnar blif-
vit för dessa transporter tillverkade, och 1510 kubik-
famnar ballastgrus samt 230 kubikfamnar mindre
sten till banan framskaffade;
if att pålning för grusbildningen vid den stora bror
nära Lund är under utförande, och huggen sandster
samt ochuggen granit till betydligaste delen framförd
för ifrågavarande byggnad;
att tillräckligt antal frivilliga arbetare funnits at
tillgå; men att 73 man fästningsfångar likväl, unde,
nödig bevakning, varit under sednare delen af som
maren vid arbetet använda;
att undersökningar för banans fortsättning nor:
om Lund blifvit verkställda i flera riktningar, hvara
visar sig, att bästa och kortaste linien går från Lun:
till Hästa kyrka, öfver Örtofta och FEllinge, när:
vestra stranden af Ringsjön, öfver Ormanäs, förb
Hör mot Sjunerup och småländska gränsen;
samt att fullständiga kartor med profiler öfve
denna linie äro under utarbetning. (A. T.)
EDR
Thumbnail