Article Image
alt plogen kan derå användas. Hvad åter beträffar jordbruksnäringen återstår oändligt mycket att önska, och någon väsentlig förändring härati kan svårligen emotses så länge en lönande bränvinstillverkning — nu måhända mer än tillförene — lockar till en öfverdrifven potatesodling, hvaraf små egendomar nu än mera utsugas, då deras produkter af nämde jordfrugt till större delen uppslukas af ångbränneriernas pannor, och egendomarne således icke ens komma i åtnjutande af egna drankätares magra spillning., —L ftatens jernrägsbyggnader. Chefens för statens jernvägsbyggnader, öfversten m. m. N. Ericsson, genom styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader, till K. M:t insända rapport om arbetenas fortgång vid vestra och södra jernvägsstambanorna under loppet af September och Oktober månader, innehåller hufvudsakligen: Rörande vestra stambanan: att väderleken har med några få undantag varit för arbetenas bedrifvande särdeles gynnsam, och att ett lyckligt förhållande egt rumi i afseende på helsotillståndet bland arbetande personalen; att en nära nog tillräcklig arbetsstyrka kunnat erhållas af frivillige arbetare, hvadan den ur kongl Elfsborgs regemente kommenderade styrkan, 600 man, hemförlofvades den 1 Oktober, enär truppens inqvartering uti de trånga flyttbara barackerna kunnat under den kalla årstiden föranleda sjukdomar, helst som några fall af kolera inträffade å arbetslinien; att fyllning och gräfning för banbanken blifvit fortsatt samt fullbordad på 10,150 alnars längd och börjad på 7239 alnar i längd; att från arbetets början till Oktober månads shut något mera än 3:, mil banbank i längd ernått fullbordan, hvarförutan 1910 alnar af den färdiga banken blifvit ballastade eller grusbelagde; att 35 stycken dels enkla, dels dubbla vattenafloppstrummor äro anlagde och 5 stycken under arbete, hvartill kommer att sten och öfrige materialier blifvit anskaffade för flere broar och 2 kulvertar; att landsvägsbyggnaden utmed sjön Aspen är fullbordad, med undantag af en obetydlig planering och grusfyllning, — samt att anläggningen af nya väger förbi Ingareds gästgifvatregård oafbrutet fortsättes; att den i föregångne rapporter omförmälda ofördelaktiga lokalen mellan Jonsered och Alingsås fortfarande gifvit anledning till en och annan ändring i banans riktning, emedan linien, i stället för att bil das genom utfyllningar i sjön Säflången, måst dra: gas öfver de i denna sjö utskjutande bergsuddarne. hvilket orsåkar 2300 kubikfamnars tillökning i berg: sprängningsqväntiteten; att bangårdens atplanering vid Göteborg fortgår, och att ackord är träffadt om de husflyttningar som för detta ändamål måste vidtagas; att ytterligare beställningar från England blifvi: gjorde för den rörliga materielen och banan, bestående af 2 större och 12 mindre vändplåtar, — eti betydligare antal spårvexlingar, — 8 ångvägnar (deraf 2 redan äro afsända!), — 609 passagerarevagnar, samt åtskilliga maschinerier och verktyg; att expropriationen af jord mellan Göteborg och Jonsered är afslutad genom värdering enligt lag. hvarvid tunnlandet, med tillökning af 50 46, uppskattats till det höga beloppet af 1000 rdr; Hatt Göteborgs stad likväl tillsläppt den areal son af staden disponeras, utan någon ersättning från statens sida; 2 fEsamt att de flere yngre ingeniörer och elever, som under vintertiden icke kunna sysselsättas, blifvit fö: vintermånaderna permitterade mot åtnjutande af hal: aflöning, som utbetalas när tjenstgöringen nästa å: tiger sin början. Angående södra stambanan : att jordarbetena äro fullbordade mellan Malmö ocl Lund, med undantag af vid de större brobyggnaderna der arbetet pågår; Hatt denna färdiga banbank utgör i det närmasic 1, mil, deraf 2947 alnar äro anlagda för dubbel bana; att på nämnde sträcka äro 11 större och mindre vattenafloppstrummor anlagda, samt banbanken när: Malmö mot hafvet försedd med stenmur på 1229 al nars längd; att bangårdarne både vid Malmö och Lund äre under utplanering, och att äfven sistnämnde stad för så väl bangården som för jernbanan å båda sido derom, tillsläppt jord af stadens grund utan ersättning; att 1450 alnar provisionel jernväg är anlagd för jordtransport till den djupa dalgången vid Höje å och 2100 alnar dylik väg för transport af ballast grus; att 27 stycken jord-, stenoch ballastvagnar blifvit för dessa transporter tillverkade, och 1510 kubikfamnar ballastgrus samt 230 kubikfamnar mindre sten till banan framskaffade; if att pålning för grusbildningen vid den stora bror nära Lund är under utförande, och huggen sandster samt ochuggen granit till betydligaste delen framförd för ifrågavarande byggnad; att tillräckligt antal frivilliga arbetare funnits at tillgå; men att 73 man fästningsfångar likväl, unde, nödig bevakning, varit under sednare delen af som maren vid arbetet använda; att undersökningar för banans fortsättning nor: om Lund blifvit verkställda i flera riktningar, hvara visar sig, att bästa och kortaste linien går från Lun: till Hästa kyrka, öfver Örtofta och FEllinge, när: vestra stranden af Ringsjön, öfver Ormanäs, förb Hör mot Sjunerup och småländska gränsen; samt att fullständiga kartor med profiler öfve denna linie äro under utarbetning. (A. T.) EDR

17 december 1855, sida 2

Thumbnail