tramådraganärs sädar om Mälaren, att denna bana Pa
sträckning af 10 å 11 mil, utgör en del af den
östra stamleded; eller med andrasord; ätt på samma
gång banan emellan Stockholm och Göteborg bir
fullbordad, en sjettedelaf sträckningen emellan Stock.
holm oe. Malmö och något mer än hälften af vägem
till Norrkö ieg blir utförd utan särskild kostnad, äf-
vensom att en Sådan gemensamhet emellan de båda
banorna i samma förbållande bör minska underhålls-
kostnaderne och öka Afkomsten af banan.s
I betraktande af d48s förhållanden, med afseen-
de för öfrigt å frågans ställning ech å behofvet för
komiterade att gifva den ,ktning åt sina åtgärder
som öfrerensstämmer med dW som ur en gsilmän
synpunkt kunna blifra vidtagne, hafva kömitergee
ansett sig ega grundad anledning Ht hosden sty.
relse, som erhållit uppdrag att gå i ,örfattning om
undersökningar till jernvägsanläggningarng, görg dena
hemställan:
Ått innan något beslut fattas, eller slutligt yttrande
afgifves beträfande den vestra stamledens framdragande
från Nerikesgränsen till Stockholm, det må blifva full-
ständigt undersökt huruvida icke denna stamledsriktning
fördelaktigast sökes söder om Mälaren.r
För vinnande af ett kraftigare stöd för denna
framställning, anhålla komiterade emellertid ett få
underställa sin mening hushållningssällskapets pröf-
Bing. (Forts. följer.)