Article Image
är då egentligen föremålet för denna strid?
Och mellan hvilka föres den egentligen?
Den ännu, åtminstone till namnet, eburu
knappast till gagnet, gällande skolordningen
af är 1820 hade knappt efter långvarigt ar-
bete hunnit tagas till efterrättelse vid sko-
lorna, förrän en högljudd klagan uppstod öf-
ver bristerna i den skolförfattning, som ge-
nom densamma blifvit bestämd. Denna kla-
gan har allt sedermera, nu i mer än 30 år,
fortfarit. Och hvilka äro de brister, hvaröf-
ver man klagat? En skolman har för några
år sedan sammanställt dessa klagomål till föl-
jande öfversigt, som vi för tillfället låna.
Man har, de han, såsom brister i denna
läroverksförfattsning företrädesvis anmärkt och
mer eller mindre öfverklagat:
att de s.k. apnlogistskolorna, söm egent-
ligen skola bereda till allmän medborgerlig
bildning,. på intst sätt motsvara tidens och
samhällets behof i detta afseende;
att undervisningens förgrening ända ifrån bör-
jar uti tvenne särskilta slag af skolor medolika
riktningar, den borgsrliga och den lärda, med-
för flera olägenheter, hvaribland att valet mel-
lan de olika skolorna måste af föräldrarne
göras, innan äsnu barnens anlag och böjelser
hunnit gifva någon: bestämdare ledning för
detta val, hvaraf följden ej sällan blir en för-
felad lefnadsbana, att ståndssplit grundlägges
och näres redan i skolorna, att utrustamdet af
båda dessa skolearter på ett sätt, som mot-
svarade hvarderas olika ändamål, öfverallt i
vårt vidsträckta men glest befolkade land,
der behof af skolundsrvisning både uti den
ena och den ardra riktningen förefianes, skulle
medföra kostnader vida öfverstigande våra
tillgångar, m. m.;
att dem lärda skolans fördelniog i tvenne
särskilta anstalter, utan allt samband: sins
emellaz, lärdomsskola (i inskränktare me-
aing) och gymnasium, medför brist på sam-
manharg i undervisningem, skoltuktens för-
summande och stundom fullkomliga förfall,
särdeles i gymnasium; samt slutligen onödiga
costaader för aflönande af em större lärares
SANTANA ETTAN
Thumbnail