Article Image
vet hvad den i allmänhet har rätt att af ko-
mitån fordra, utam också ganska väl bör kun-
ma inge i hvilken ordning de speciella frå-
gorna böra företagas, och hvilka för trän-
gande praktiska behof ej tåla uppskof utan
genast måste af komitrade beredas och så
vidt på dem ankommer befordras till slut,
så att de vid nästa riksdag och storthing må
kunna af begge folkens representationer af
göras, och icke genom längre fortsatt dröja.
mål underhålla osimjan och misstämmingen
mellan folken; och af denna opinion kan äfven
regeringen hemta mycken. ledning för den ia-
struktion som bör för komiterade utfärdas.
Således utgör t. ex. den stora omfattanda
frågan om en ful!ständig tullförening ett ämne,
hvarom visst icke kan förutsättas att .lImänna
meningen i begge rikena är så utbildad, att
detsamma skulle vid nästa riksdag och stor-
thing genast kunna med enighet afgöras och
bifallas, huru öfvertygade vi än äro att det
slutligen kommer derhän, al!deles oberoende
a? den politiska unionens öde; liksom å en
annan sida äfven uti frågan om en fullstän-
dig tullförening ingå så många maktpåliggande
särdeles vidlyftiga utarbstningar rörande spe-
cialfrågor, såsom t. ex. gemensamma inför-
sels- och utförselstariffer och öfriga tullagar
angående uppbörd, redovisning, bevaknings-
kontroller, nederlag, kreditupplag och tran-
sito m. m. och rörande samtliga dessa tulla-
garsperiodiska revision, samt ändtligea om pro-
portionen för nettotnilinkomstens fördelning
mellan rikena, att på intet vis är att tänka
på att förslag till alla dessa lagar och för-
fattningar skulle kunna hinna till nästa års
höst blifsa färdiga, de blifvande komiterade
må anstränga sig huru mycket som helat, och
vore de än vida mer förberedde för ett så
vidsträckt uppdrag äa de sannolikt äro. Frå-
gan om tullföreninzen, ehuru den visst icke
får undanskjutas eiler sättas å sido, är der-
före icke för närvarande af den beskaffenhet
att den får ställes i förgrunden, eller framför
alla andra bör företagas. Nära nog enahanda
är förhållandet med de högst vigtiga, fastän
mera begränsade frågorna om fullkomlig tull-
friket för alla slags svenska natur- och industri-
produkter i Norge och vice versa för morska
i Sverge, i stället för den nu i mellanrikslagen
stadgade exceptionella tu!lfriheten vid lamd-
väga och halfva tull-liadringen vid sjöväga
införsel samt den dermed sammanhängande
om fullkomligt likaställande af bägge natio-
nernas fartyg uti den andras hamsar hvad
beträffar kust- och inrikesseglationen. Afven
för dessa sednare frågor, huru önskligt sådant
än vore, är opinionen svårligen ännu så be-
redd, att för desamma framgång redam vid
nästa riksdag och storthing kan rimligtvis vara
att hoppas, och derför böra icka heller dessa
sättas i första rummet, endast för attistill nä-
sta höst borttaga komiterades tid från andra
frågor, hvilka, till undanrödjande af de stri-
digheter som deraf fortfarande underhållas och
de dagliga olägenheter och skador, än på ena
än på andra sidan, hvartill de gifva anledning,
för ingen del få öfver nästa storthing och
riksdag uppskjutas, och för hvilkas eniga af-
görande vid den tiden intet hinder mera
är i vägen, endast något ändamålsenligt för-
slag derom framställes; — så samstimmig är
redan opinionen derom i båda rikena. Sådana
frågor af stor, omedelbart praktisk vigt för ögon-
blieket, hvilka komiterade för den skull böral
utaf regeringen åläggss att i första rummet
företaga och redan före nästa sommar hafva
färdiga, äro landväga traasitofrågan (redan
lyckligtvis förut tillräckligt utarbetad), af-
skaffandet af drawback och alla exportpre-
mier vid varu-utförsg! från det ena riket tilll
det andra, sammasjemkandet till full likhet,
i begge ländernas införselstariffer, utaf afgif-
terna såväl å råämnen som å i någotdera ri-
ket förädlade, under mellanrikslagens kategori
om tnllindring vid sjöväga osh tullfrihet vid
landväga införsel inbegripna varor, samt i öf-
rigt af afgifterne äfven å alla sådana utländska
varuartiklar som erfarenheten ådsgalagt till
följd af olikheten i tullsatser utgöra föremål
för mera betydlig oloflig införsel från det ena
riket till det andra, samt ändtligen i samman-
hang dermed fastställandet af någon norm
för de extra afgifterna till städerna m. rm.
(tolag, vågafgifter, handels- och sjöfartsafgift
0. 8. v.), så att likheten i tullsatserne ej ge-
nom dylika obehöriga bihang må blifva all-
deles illusorisk. Alla de sist uppräknade
frågorna äro så noga begränsade och af så
måttlig omattning, att komiterade, med
någon ansträngning, god vilja och enighet,
ganska väl kuona med ett par månaders ar-
bate hafva dem fullt firdiga och til! rege-
ringea inlemnade, och när de praktiskt an
gelägnaste ämneza blifvit på det sättet un-
dangjorda och Kongl. Maj:t erhållit tilräck-
ligt rådrum att i sammansatt statsråd vröfva
komiterades förelag och låta i- ditbörande
frågor utarbeta nödiga propositioner till nästa
riksdag och stortbing, hafva komiterads
ännu ytterligare god tid att företaga de före-
nämde mera omfattande men för ögonblicket
icke så trängande frågorna om tullföreningen
och om den fullständiga tullfribeten för alla
i någotdera riket åstadkomna natur- och
industriprodukter samt den oinskränkta seg-
lationsfriheten, för att, i fall sådant kan blif-
va möjligt, hvad dock icze är troligt, jem-
väl dem till regeringen före riksdagen och
storthinget fullt utarbetade ingifva. Och det
är så mycket mer angelöget, att komiten sät-
ter regeringen i stånd att före rästa höst hsfva
färdiga sina propositioner om tulltsriffernes
bringande till likbet i afseende på de ofvan
angifna varuartiklarme m. m. samt om draw-
backa- och exportpremiernas afskaffande, som
RNRikaote Sixader hyarken höra kuena aller lara
NN TNN EE
Dn mMÖ MM rn m
OL hg Re GR a by PR PR et AA MM
Thumbnail