— P, T. meddelar följande regeringsbeslut:
Sedan chefen för statens jernvägsbyggnader, enligt
erhållen befailning, under den 25 siatl. Septamber af-
gilfvit utlåtande om den s. k. Vestra Biliipgsbanans
dragande genom Falbygden öster om Mösssbsrg, sem:
dervid upplyst att em jerövägsbyggnad i emförmälde
strickniog konde framledas på en vida fördslaktigare
lokal än den i allmönhet baekiga terräsgen omkring
ech närmast Mösseberg gifvit anledning förmoda,
samt att tillökningen i väglängd endast blefve 7853
alnar och i kostnad omkring 182,000 rår bko, men
tillika och för den händelse tädanvt skulla anses vara
af vigt för bestämmandet af vestra stambanans rikt
ning genom Skaraborgs län, föreslagit: ait de redar
ptbörjada undersökningarne för vestra stambanans nt-
stråctning norr om Wäårgårda måiite med den nox
granvhet få fortsättas till Snipebre, ett utrön! blefva
huru denna linie till profil, plaam ooh kostnad förhölle
sig till den öfver Skara föreslagna linien, på lika
längd från Wirgårda; att det gezem fertsatta umder-
söknisgar mätte blifva ådagalagdt, horavida den för
Östra B:llingsbanan utstakade Jimio vore den rätta,
eller om icke rätniogar osh förändringar derå kunde
förekomma, som hade inflytande på afgörandet af
vestra stembanans strickning i allmärhet; samt att
en preliminär-undersökbping fisge verkställas ä linier
mellan Faiköping och Jönköping, på det att de his-
der, som för en jernvägslinie i denna sträckning
kanna förefinnas, måtie blifva käada, helst denna li-
mio icke kunde betrakta: såsom bibana, utam särom
en sambana, hvars öppnande torde hafva ett lika
stort inflytande på vesira stambanans riktniog genom