Article Image
Vi kunna ieke föreställa oss annat än fatt pristande upplysning i nyssnämnda hänseende från vederbörandes sida vållat regeringens reliminära beslut af den 22 förl. Juni, hvar1genom anbefallts undersökning af ett 4:de banförslag, innefattande banans sträcknig söster om Mösseberg, men ändock pvester om Billingens, — Vi vilja ingalunda brista i skyldig aktning mot den i samma beslut framlysande böjelse att jemka mellan partierna, då vi uti denna för vårt fosterland så vigtiga fråga oförstäldt yttra, att detta beslut med undantag af från några få håll, emottagits med största förvåning och missbelåtenhet. Förslaget är afsedt att i sig upptaga särskilda delar af de 3:ne olika banorna, östra och vestra Billingssamt Skarabanorna; — men på detta sätt kan det nya förslaget omöjligt tillfredsställa någotdera af partierna, enär allenast så mycket af nyssnämnda 3:ne banor kunnat i förslaget inrymmas, som nätt upp icke, eller obetydligt, gagnar förslagen i allmänhet om samma banor. — Härförutan gifver det nya förslaget en sorglig anledning förmoda regeringens böjelse att vara, att alldeles aflägsna förut etablerade grundsatser i afseende på rakaste sträckningen och i afseendes på bästa och minst kostsammaste riktningen för stambanan, samt att öfvergå i stället till motsatta åsigten, hvarigenom -grundsatserna för banans anläggning i Westergötlands norra del skulle komma att innefatta en uppenbar motsats till de anbefallda och nu redan följda giltiga grundsatserna för bananläggningen i Westergötlands södra del. Vi kunna dock icke tro att så varit meningen, då regeringen vid undersökningen af det uppkastade medlingsförslaget förklarade sig vilja inhemta upplysningar angående den tillökning i jernvägslängden och i kostnaden, som af förslaget komme att uppstå. Resultatet af denha undersökning, som förrättats af hr kapten Nordenfeldt, måste ådagalögga, jemte: beloppen af nyssnämnda tillökning i väglängd och kostnader, att den nya terrängen är, relafift till andra lokaler inom proVvinsen, högst ogynnsam för en jernvägsanläggning, samt att stambanan, om den skulle bekomma den antydda nya riktningen från Snipebro och derifrån öster om Mösseberg och vidare utmed sluttningen af berget. Billingen samt deremellån och Hornborgasjön till Klostret, måste beskrifvaen för en jernväg högst sällsam: kroklinie, i form af en rät vinkel. Otvifvelaktigt finner sig flertalet af länets sansade och tänkande befolkning; — att icke gå utom länsgränsen, — i hoppfull förväntan att en sådan bana: icke måtte komma till stånd. Till detta hopp hafva vi, utom hvad här ofvan blifvit yttradt, särskilda anledningar, hufvudsakligast uti de oerhörda, utöfver förut gjorda beräkningar, stigande kostnader som redan varit och än vidare blifva oundvikliga, i följd af.den svåra terrängen mellan Göter borg och Vårgårda. Vi känna fullkomligt beskaffenheten af marken för de olika. banorna. norr om Vårgårda, och veta derföre, att det för höga vederbörande, finnes val, att göra mellan alternativerna för jernvägena. fortsättning, fråm, sisinämrnda ställe nors,upp genom Westergötlands, norra del, genom att antingen fortsätta de, hittills oundvikliga,-.stora: uppoffringarne af landets medel, tills baman, hunnit gett långt stycke inuti Skaraborgs. län, till en -väglängd, öfverstigande den. mellan Göteborg och Alingsås, genom oländiga,. högst kuperade: trakter. i krokvägar för banan, — eller ock låta jernvägsarbetet fortgå på en betydligt större väglängd af jemn. mark, i rak riktning, för kostnader, som. måste reducera sig till. högst betydligt, ja -otroligt mindre belopp än de förra. De framtida. fördelarne..af. en. bana, i sednare riktningen, jemte förmånerna för ett fattigt land af de högst betydligtmindre anläggningsoch underhållskostnaderna, äro förut offentligt framställda hos regeringen, likasom skälen. till öfverbetygelsen, att denna bana, löpande genom provinsens båda största. och bördigaste slätter, skulle, jemväl för provinsen, medföra itörsta allmänna gagn. Inom denna finnes ngen fiäck, med eller, utan stadsprivilegier, vf den betydenhet, att för dess skull den stora mfvudbanan. borde göra krokväg dit. Den föreslagna krokvägen för minskning af n framtida sidobana till Jönköping kan, efer vår öfvertygelse,. ingalunda gälla såsom käl för en sådan krokväg, enär denma krokäg alltid måste bereda en motsvarig förlänging af blifvande sidobaran till. någon af Wenerns hamnar. Hvad landet således vunne å. ett håll, förlorade, det på ett annat. . ZFör en. jernhård vilja: finnas inga. hinder iti mellasliggande berg, höjder, mossar o..d.,) — derpå hafva vi sjelfva sett exempel i det ika England, der jernbanor, för att beredas n rät riktning, tvingats att öfvergå sådana aturhinder; men för det folkoch penningattigar, Sverge blir sådant exempel ingalunda tt efterfölja, för.att få banan i. krokar och inklar, undvikande. den raka vägen. . En af vårt fäderneslands snillrikaste, ännu sfvande tänkare har, i fråga om jernbanors ktning i vårt land, yttrat sig iöfverensstämelse med vår åsigt i ämnet ); och. säkerlien delas. denna jemväl af alla ojäfvige, prakske män af yrket. . ; Otvifvelaktigt har vår 18 ring, ur denna ynpunkt betraktat saken vid utfärdamdet af är ofvan anmärkte beslut rörande riktninen af en stambana i Westergötland och i De flesta skälen syvas oss tala för den principen, att jernvägen skall genomskära ländet i den korstaste bana, som möjligt mellan ändpunkterna; emedan alla de punkter, som ligga utmed krökninTs rr kr kr S FF ee

18 september 1855, sida 2

Thumbnail