Article Image
Vi kunna ieke föreställa oss annat än fatt
pristande upplysning i nyssnämnda hänseende
från vederbörandes sida vållat regeringens
reliminära beslut af den 22 förl. Juni, hvar-
1genom anbefallts undersökning af ett 4:de
banförslag, innefattande banans sträcknig söster
om Mösseberg, men ändock pvester om Billin-
gens, — Vi vilja ingalunda brista i skyldig
aktning mot den i samma beslut framlysande
böjelse att jemka mellan partierna, då vi uti
denna för vårt fosterland så vigtiga fråga oför-
stäldt yttra, att detta beslut med undantag af
från några få håll, emottagits med största
förvåning och missbelåtenhet. Förslaget är
afsedt att i sig upptaga särskilda delar af de
3:ne olika banorna, östra och vestra Billings-
samt Skarabanorna; — men på detta sätt kan
det nya förslaget omöjligt tillfredsställa något-
dera af partierna, enär allenast så mycket af
nyssnämnda 3:ne banor kunnat i förslaget in-
rymmas, som nätt upp icke, eller obetydligt,
gagnar förslagen i allmänhet om samma ba-
nor. — Härförutan gifver det nya förslaget en
sorglig anledning förmoda regeringens böjelse
att vara, att alldeles aflägsna förut etablerade
grundsatser i afseende på rakaste sträckningen
och i afseendes på bästa och minst kostsam-
maste riktningen för stambanan, samt att
öfvergå i stället till motsatta åsigten, hvari-
genom -grundsatserna för banans anläggning i
Westergötlands norra del skulle komma att
innefatta en uppenbar motsats till de anbe-
fallda och nu redan följda giltiga grundsat-
serna för bananläggningen i Westergötlands
södra del.
Vi kunna dock icke tro att så varit menin-
gen, då regeringen vid undersökningen af det
uppkastade medlingsförslaget förklarade sig
vilja inhemta upplysningar angående den till-
ökning i jernvägslängden och i kostnaden,
som af förslaget komme att uppstå. Resul-
tatet af denha undersökning, som förrättats af
hr kapten Nordenfeldt, måste ådagalögga,
jemte: beloppen af nyssnämnda tillökning i
väglängd och kostnader, att den nya terrän-
gen är, relafift till andra lokaler inom pro-
Vvinsen, högst ogynnsam för en jernvägsanlägg-
ning, samt att stambanan, om den skulle be-
komma den antydda nya riktningen från Sni-
pebro och derifrån öster om Mösseberg och
vidare utmed sluttningen af berget. Billingen
samt deremellån och Hornborgasjön till Klo-
stret, måste beskrifva- en för en jernväg högst
sällsam: kroklinie, i form af en rät vinkel.
Otvifvelaktigt finner sig flertalet af länets san-
sade och tänkande befolkning; — att icke gå
utom länsgränsen, — i hoppfull förväntan att
en sådan bana: icke måtte komma till stånd.
Till detta hopp - hafva vi, utom hvad här
ofvan blifvit yttradt, särskilda anledningar,
hufvudsakligast uti de oerhörda, utöfver förut
gjorda beräkningar, stigande kostnader som
redan varit och än vidare blifva oundvikliga,
i följd af.den svåra terrängen mellan Göter
borg och Vårgårda.
Vi känna fullkomligt beskaffenheten af mar-
ken för de olika. banorna. norr om Vårgårda,
och veta derföre, att det för höga vederbö-
rande, finnes val, att göra mellan alternativerna
för jernvägena. fortsättning, fråm, sisinämrnda
ställe nors,upp genom Westergötlands, norra
del, genom att antingen fortsätta de, hittills
oundvikliga,-.stora: uppoffringarne af landets
medel, tills baman, hunnit gett långt stycke in-
uti Skaraborgs. län, till en -väglängd, öfversti-
gande den. mellan Göteborg och Alingsås, ge-
nom oländiga,. högst kuperade: trakter. i krok-
vägar för banan, — eller ock låta jernvägs-
arbetet fortgå på en betydligt större väglängd
af jemn. mark, i rak riktning, för kostnader,
som. måste reducera sig till. högst betydligt,
ja -otroligt mindre belopp än de förra. De
framtida. fördelarne..af. en. bana, i sednare rikt-
ningen, jemte förmånerna för ett fattigt land
af de högst betydligtmindre anläggnings- och
underhållskostnaderna, äro förut offentligt fram-
ställda hos regeringen, likasom skälen. till
öfverbetygelsen, att denna bana, löpande ge-
nom provinsens båda största. och bördigaste
slätter, skulle, jemväl för provinsen, medföra
itörsta allmänna gagn. Inom denna finnes
ngen fiäck, med eller, utan stadsprivilegier,
vf den betydenhet, att för dess skull den stora
mfvudbanan. borde göra krokväg dit.
Den föreslagna krokvägen för minskning af
n framtida sidobana till Jönköping kan, ef-
er vår öfvertygelse,. ingalunda gälla såsom
käl för en sådan krokväg, enär denma krok-
äg alltid måste bereda en motsvarig förläng-
ing af blifvande sidobaran till. någon af
Wenerns hamnar. Hvad landet således vunne
å. ett håll, förlorade, det på ett annat. .
ZFör en. jernhård vilja: finnas inga. hinder
iti mellasliggande berg, höjder, mossar o..d.,)
— derpå hafva vi sjelfva sett exempel i det
ika England, der jernbanor, för att beredas
n rät riktning, tvingats att öfvergå sådana
aturhinder; men för det folk- och penning-
attigar, Sverge blir sådant exempel ingalunda
tt efterfölja, för.att få banan i. krokar och
inklar, undvikande. den raka vägen. .
En af vårt fäderneslands snillrikaste, ännu
sfvande tänkare har, i fråga om jernbanors
ktning i vårt land, yttrat sig iöfverensstäm-
else med vår åsigt i ämnet ); och. säkerli-
en delas. denna jemväl af alla ojäfvige, prak-
ske män af yrket. .
; Otvifvelaktigt har vår 18 ring, ur denna
ynpunkt betraktat saken vid utfärdamdet af
är ofvan anmärkte beslut rörande riktnin-
en af en stambana i Westergötland och i
De flesta skälen syvas oss tala för den principen,
att jernvägen skall genomskära ländet i den kor-
staste bana, som möjligt mellan ändpunkterna;
emedan alla de punkter, som ligga utmed kröknin-
Ts rr kr kr S FF ee
Thumbnail