färer än hittills i allmänbet varit fallet. Direktionen,
som varit i saknad af någon bolagets instruktion, har
antagit såssm grundprincip att medelst de penninge-
försträckningar, som från filialbanken utlemnas, främja
suad affärsverksamhet i hvarje riktning, men. skulle
anse det vara i högsta måtto menligt, för bolagets
sanna fördel e!ler för det allmänna bästa, om styrel-
sen af en bank icke uppfattade sina åligganden an-
norledes än att afpressa de anförtrodda fonderna den
största möjliga afkastning utan allt afseende på om
sättet hade till påtagliga följder: svindlande spekula-
tioner, öfverdrifven lyx ilefnadssättet och slutlig ruin.,
ANNAN
— Det är oss ett stort nöje att omnämna
det smickrande omdöme som en aktad veten-
skaplig auktoritet, hr L. Figuier, i en utifran-
ska tidningen La Presse införd revy öfver
den franska verldsexpositionen beträffande
ångmaschiner, fällt öfver vår landsman hr
Carlsunds vid Motala förfärdigade propeller-
maschin :
Ända vid slutet af annexet, nära utgångs-
porten till quai Billy, befinner sig expositio-
nens mästerstycke i hvad ångmekanikens an-
vändning på segelfarten beträffar. Det är en
propellermaschin om 30 hästkrafter, konstru-
erad af hr Carlsund vid Motala mekaniska
verkstad i Sverge. Denna ansenliga verkstad,
som nyligen blifvit anlagd i Sverge, tillver-
kar ett stort antal maschiner för ångbåtarne,
och tjugu maschiner, lika den vid expositio-
nen, äro nu under konstruktion i dess atelje-
ter.
Ingenting är enklare, elegantare och mera
ändamålsenligt än denna svenska maschin.
Apparaten anbringas hel och hållen i yttersta,
smalaste och djupaste akterdelen af fartyget,
ty föreskriften att på skrofvet fördela tyng-
den af mekaniken sysselsätter ej de nordiska
byggmästarne så lifligt som våra. Det är
troligt att de genom konsolideringsmedel och
tjenlig inredning förstå att undvika oformlig-
heten af skrofvets öfverlastning på en enda
punkt. Den drifvande kraften alstras af två
cylindrar, som luta mot hvarandra i 45
graders vinkel. Dessa cylindrars pistoner
öfverföra rörelsen på propelleraxeln medelst
två armar. Maschinen är för högtryckning
med kondensator och stoppare som regleras
med handen. Kondenseringssystemet utmär-
ker sig genom en alldeles egen enkelhet och
prydlighet. Se här huru det är inrättadt. I
de fyra hörnen af rörelseaxelns plan befinnas
fyra små pumpar af lika diameter och sym-
metriskt fördelade. Två af dessa pumpar äro
bestämda att drifva vattnet tillbaka i konden-
satorn, de två andra att mata ångpannan.
Genom en ganska sinnrik inrättning tjena
sjelfva pumpkannorna till ledare för piston-
skifvorna, hvarigenom slider för reglering
af pistonens rörelse kunna undvaras. Kon-
densatorn sjelf är en liten rektangelformig
låda, som på undre sidan skapar sig efter
fartygets form och på samma gång tjenar till
bottenplåt : för maschinen. Man finner äfven
uti denna - märkvärdiga modell ett ganska
sinnrikt system för att släppa på ångan och
reglera trycket i cylindern. Det:består af
två krantappar, som maschinisten behandlar
medelst fjeder, den ena för att insläppa ån-
gan, denandra för att reglera trycket.
Sådana äro de nya egenheter som denna
vackra maschin från de svenska verkstäderna
framställer. Man kan tillägga att fulländnin-
gen och elegansen i dess särskilda delarlem-
nar ingenting öfrigt att önska. Slutligen bör
dess pris, som är särdeles billigt, ingå såsom
ett väsentligt element i dess bedömmande. Med
ett ord, efter kompetenta domares åsigt, in-.
tager Motalamaschinen första rummet bland
alla verldsexpositionens ångmaschiner för far-
tygs propulsion. De engelska och franska
maschinbyggarne skola uti denna omständig-
het finna ett allvarligt ämne till begrundande,
och skola deraf tvifvelsutan väckas till en
fruktbringande täflan:
— Vi hafva blifvit anmodade att oftentlig-
göra följande ytterligare bevis på oefterrätt-
ligheten i lotsväsendet inom norra lotsdistrik-
tet:
Till Redaktionen af Aftonbladet i Stockholm.
Rathan den 21 Aug. 1855.
Sedan jag under sednaste svåra sydvestliga storm,
aatien mellan den 20 och 21 dennes, fått skydd i
,fvanstående ypperliga. hamn, ser jag mig nödgad att
omförmäla följande:
Aftonen till den 17 dennes, då ängfartyget Svithiod
bogserade mig ut från redden vid Haparanda, sedan
jag i avsesnde till hård kultje och en. mängd af far-
tyg ej sjelf. kunde komma till segels, och efter det
jag släppt ängfartyget och fortsatt seglingen i Skär-
särden med ganska hård fart, satte mig lotsen på
grund ostvart om den sydöstra pricken vid Pukko
Spira. Min närvaro vid seglens manövrering just dä,
hindrade .: ig att med tillbörlig uppmärksamhet följa
otsens kommando till rorsmannsn. .. Lyckligtvis gick
skeppet, som gjorde nära 9 knops fart, med 4 stötar
rätt öfver stengrundet utan att förlora rodret. ILot-
sen yttrade dervid helt lugnt: att han gick rasande
väg om pricken! Hade. skeppet med mindre fart stan-
nat, så hade den största elycka uppkommit, ty en
ytterst häftig sydvestlig storm, som sedermera upp-
stod, hade ovilkorligen krossat detsamma i stycken,
synnerhet som hela öppna sjön ligger. rätt på.
Som skeppet hvarken är läck eller lidit den rin-
saste märkbara skada, har jag ej ansett nödigt att
norapportera ofvannämde till assuranceföreningen i
Stockholm, der skeppet är assureradt, men ej kunnat
leremot underläta. orisrömndek af ofvanståäende,
pä det att vederbörande må hatva en frisk påmin-
else och ej glömma bort tillsynen af. lotsarne och
less befäl häruppe. Jag har anmodat, genom hr
ullförvaltaren Westerdahl i Haparanda, hvarje skepps-
wfälhafvare, som i Haparanda begagnar lots, att då
ägrundsättningar med deras fartyg uppstk, genast
nberätta förhållandet till HH., oviss om en sådan
apport skulle blifva emottagen i någon af de offici-
la tidningarne, ända. till dess vederbörande göra
nin af att med allvar taga i häll med saken.
Lostdistriktschefen för norra lotsdistriktet väntas
ned otålighet upp till Haparanda, men ännu hade
an ej passerat denna plats.
t J. H. E. Byström,
örande skeppet Maria Augusta
från Stockholm.
ÖSTERSJÖN.
I går e. m. syntes till sjös utanför Söder-
rm en ångfregatt gå till Degerby.
— Från Umeå skrifves under den 18 d:s
öljande: Redan uti förra veckan omtalades,