Article Image
a0r som blifvit afvända Från sina reguliera turer. I ändamål att fylla den befarade bristen, upptogos främmande fartyg af härvarande köpman till de mest öfverdrifna frakter och mången last realiserade vid ankomsten till England knappt nog tillräckligt för att betäcka frakt och omkostnader, ty frakterna vore i många fall dubbelt så höga som förut i medeltal varit gällande. En sådan sakernas ställning, ehuru fördelaktig för dem som deraf drogo vinsten så länge den varade, kunde likväl ej länge ega bestånd och en naturlig motverkan intog ganska snart dess rum. Med fallande frakter nedgick tillika värdet af skeppsegendom, så att mot slutet af är 1854 priserna på fartyg hade sjunkit till deras vanliga måttstock och mänga utbjödes till salu för hälften af de summor, som för dem blifvit betalte tidigare på året. Det är under sådana tider som de svenska och norska rederierna isynnerhet äro i tillfälle att göra sig till godo fördelarne af sednaste tiders lagstiftning i afseende på skeppsegendom. Redan hafva ett temligen betydligt antal fartyg blifsit inköpte för svensk och serdeles för norsk räkning, och så länge konjunkturen medgilver att här i landet tillhandla sig sådana till priser vida under byggnadskostnaden och mindre än man i Sverge och Norge kan bekomma dem för, komma exemplen på sädana affärer sannolikt att öka sig, synnerligen som de nya redarne i allmänhet kunna räkna på att för sin sälunda förvärfvade egendom här med ens finna lönande sysselsättning. Önskvärdt vore om fartyg af utländsk konstroktion, som här i landet inköpas för svensk räkning, kunde på samma gång erhälia provisionel, naturalisation för en längre eller kortare utTikes resa, innan de till Sverge afgä för att uppmätas, såsom förhållandet varit med de fartyg, hvilka på sednare tid blifvit här inköpte för norsk räkning; 2y genom yrkandet af en redares skyldighet att först af allt läta föra sitt utrikes inköpta skepp till svensk hamn, för att derä erhålla natworalisation och dokumenter, förbindras han merändels att genast göra sitt nedlaggda kapital fruktbärande, medelst antagande af en eller annan lönande frakt direkte från inköpsorten eller från dess närmaste grannskap. Efterföljande tabell, sammanfattad och utgifven af vederbörande auktoritet härstädes, framställer antalen och sammanlaggda drägtigheten af de olika bationers fartyg som deltagit i storbritanniens utrikes skeppsfart under ären 1853 och 1854. Tabellen är uppgjord från den 6 Januari till den 5 Januari nästpåföljande är, inklusive. Ankomne: Koss —— TTT TTT NNE

2 augusti 1855, sida 4

Thumbnail