a0r som blifvit afvända Från sina reguliera turer. I
ändamål att fylla den befarade bristen, upptogos
främmande fartyg af härvarande köpman till de mest
öfverdrifna frakter och mången last realiserade vid
ankomsten till England knappt nog tillräckligt för att be-
täcka frakt och omkostnader, ty frakterna vore i många
fall dubbelt så höga som förut i medeltal varit gällande.
En sådan sakernas ställning, ehuru fördelaktig för dem
som deraf drogo vinsten så länge den varade, kunde lik-
väl ej länge ega bestånd och en naturlig motverkan
intog ganska snart dess rum. Med fallande frakter
nedgick tillika värdet af skeppsegendom, så att mot
slutet af är 1854 priserna på fartyg hade sjunkit till
deras vanliga måttstock och mänga utbjödes till salu
för hälften af de summor, som för dem blifvit be-
talte tidigare på året. Det är under sådana tider
som de svenska och norska rederierna isynnerhet äro
i tillfälle att göra sig till godo fördelarne af sedna-
ste tiders lagstiftning i afseende på skeppsegendom.
Redan hafva ett temligen betydligt antal fartyg blif-
sit inköpte för svensk och serdeles för norsk räkning,
och så länge konjunkturen medgilver att här i landet
tillhandla sig sådana till priser vida under byggnads-
kostnaden och mindre än man i Sverge och Norge
kan bekomma dem för, komma exemplen på sädana
affärer sannolikt att öka sig, synnerligen som de nya
redarne i allmänhet kunna räkna på att för sin sä-
lunda förvärfvade egendom här med ens finna lö-
nande sysselsättning. Önskvärdt vore om fartyg af
utländsk konstroktion, som här i landet inköpas för
svensk räkning, kunde på samma gång erhälia pro-
visionel, naturalisation för en längre eller kortare ut-
Tikes resa, innan de till Sverge afgä för att upp-
mätas, såsom förhållandet varit med de fartyg, hvilka
på sednare tid blifvit här inköpte för norsk räkning;
2y genom yrkandet af en redares skyldighet att först
af allt läta föra sitt utrikes inköpta skepp till svensk
hamn, för att derä erhålla natworalisation och doku-
menter, förbindras han merändels att genast göra sitt
nedlaggda kapital fruktbärande, medelst antagande
af en eller annan lönande frakt direkte från inköps-
orten eller från dess närmaste grannskap.
Efterföljande tabell, sammanfattad och utgifven af
vederbörande auktoritet härstädes, framställer anta-
len och sammanlaggda drägtigheten af de olika ba-
tioners fartyg som deltagit i storbritanniens utrikes
skeppsfart under ären 1853 och 1854. Tabellen är
uppgjord från den 6 Januari till den 5 Januari näst-
påföljande är, inklusive.
Ankomne:
Koss —— TTT TTT NNE