Article Image
BLANDADE ÄMNEN. — I sednast utkomna häftet af Krigsvetenskapsakademiens Handlingar, hvilket upptager slutet af föredragandens i sjökrigsvetenskapsakademien ärsberättelse, förekomma åtskilliga uppgifter om de af mr Lancaster (från trakten af Manchester) konstruerade nya refflade kanonerna, som under namn af lancasterkanoner ofta omtalas i berättelserna från belägringskåren utanför Sebastopol äfvensoni från de engelska ängkanonbäåtarne. Ur dessa uppgifter hemta vi följande : siKanosaens kaliber är 8 engelska tum ( 6,955 sv. d. tum) och refflornas gjup 0,27 eng. tum ( 0,23 d. t.); men som refflans tvärskärning har formen af en halfcirkel med halfva kalibern till radie, så får kulloppets tvärskärning utseendet afen elips). Reffelgången har en egendomlig form, emedan refflingen på ?,, af kanalens längd, från kammarbotten räknadt, är rak eller åtminstone bar obetydlig stigning, men derefter ökas denna med tilltsgande ha stighet, så att den i mynningen uppnått !, hvarf; hvarigenom elipsens större axel här blir vinkelrät emot tappaxeln. Kanonens längd är vid pass 10,3 sv. fot och vigten är 96 eng. centnerweight ( 11,472 T v. v.). Till dessa kanoner lärer man använda sä väl ibåliga som massiva projektiler, samt högst 16 I krutladdning. Den ihåliga projektilen lärer hafva spetskulans yttre form, med undantag af projektilens midt, som har en eliptis tvärskärning passande efter det refflade loppets. Denna projektil uppg fves väga 95,5 I och kunna rymma 11 sprängladdning. De massiva projektilerna, hvilka företrädesvis använ das till dessa kanoner, uppgifvas hafva sferisk form ; hvarvid man antager, att den förbi kulan genom refflorna utrusande krutgasen bör meddela projektilen erforderlig rotation. Då iikväl denna kaconkonstruktion ännu kan anses vara i sin linda, samt derföre ock torde vara underkastad :lerfaidiga förändrin: gar, kunna här tillgängliga uppgifter om dem svårligen vara af önskvärd tillförlil ghet. Genom reff lingen uppgifves sä väl projekt ten3s skottvidd, som träffsäkerhet hafva vunnit ansenig tillökning., I samma Ärsberättelse förekommer äf:ea följande om ett nytt förslag till fyrars in-äitandt: iSMånga fartyg hafva förolycka:s till f Jjd af misstag, som kunna uppstå i aniediing af det:nu brukliga fyrsystemet. Lätt kan en elå på land eller en fiskarefyr förvexlas med en stillastående fyr, bygg! till ledning för skeppens segling; hvarj:mte ock blinkfyrar kunna förvexlas med andra närbelägna. För att undvika dessa olägenheter bar man i England föreslagit, att på enkelt sätt göra alla fyrar till blinkfyrar, samt gifva hvarje fyr sia särskilda nummer, och låta hvarje sådan blinkfyr, ofter ett enkelt system, så visa vexlingen mellan ljus och mörker, att dess blinkningar utgjorde en ständig repetition af fyrens egen nummer. Härigenom kunde seglare sälunda vara säkra att undvika misstag, vid alla de tillfällen, då fyren tillräckligt länge varit nog tydligt i sigte, för att dess blinkningar kunnat följas med erforderlig uppmärksamhet ) Denna reffling är sälunda lika med dea, som mar Mijfoner använd på studsare med tvenne refflor, hvilka stundom förekomma. —L i

25 juli 1855, sida 4

Thumbnail