— Den svenska ångbåtsfottan har i dessa
dagar fått en värdefull och utmärkt tillökning
genom det nya ångfartyget Njord, bygdt af hr
Carlsund på Motala-varfvet i Norrköping för det
Norrländska ångfartygsbolagets räkning, och
bestämdt att göra turer mellan Stockholm och
Haparanda med anlöpande af mellanliggande
stationer. Njord, som för några dagar se-
dan hit ankom från Norrköping, gjorde i går
sin besigtoingsresa, utåt Saltsjön, hvari far-
tygets direktion och härvarande aktieegare
samt ett antal särskildt inbjudne personer del-
togo. Njord är för närvarande det största
af de svenska ångfartygen och mäter öfver
stäfvar omkring 200 fot samt i vattenlinien
178. Antalet hästkrafter är 160, och hastig-
heten med last beräknad till 107, kaoop i tim-
man, men utan last gjorde fartygetresan från
Norrköping hit yttre vägen, 36 lotsmil, på 12
timmar. Inredningen är vacker, beqväm och
ändamålsenlig. Under det rymliga halfdäcket
är den stora salongen, omgifven på båda si-
dor af hyttor, utom längst akterut, och under
denna återigen en mindre salong, likaledes
med hyttor, så att antalet af fasta liggplatser
för passagerare uppgår till 100, oaktadt last-
rummet är större än på något annat svenskt
ångfartyg af samma antal hästkrafter. Genom
en särdeles sinnrik inrättning med en liten
lucka i skäret straxt under vattenlinien kan
fartyget styras från fören, när det går med
aktern förut, hvarigenom vändningar i trånga
hamnar kunna undvikas. Detta i allo ut-
märkta och väl konstruerade fartyg föres af
kapten C. J. Kempff, som förut varit befäl-
bafvare på det samma bolag tillhöriga Thalen,
och dess resor på de norrländska orterna taga
sin början nästa måndag.