ALLAN DS La? UMD TIVIVA I IDOL.
Afgångne varor.
Maj 5: 680 k:r bränvin, 487 skI stångjern, 488 tr salt,
1749 I kaffe.
Maj 4: 1514 I kaffe, 156 IF potatesmjöl.
Årsrapport från svenska och norska general-
konsulatet i Danmark, daterad den 30 Mars
1855.
(Slut från gårdagsbladet.)
Bland de under året vidtagna lagstiftningsätgärder
angäende handel och samqväm torde de vigtigaste
här böra äterkallas i erinran.
Sälunda. blefvo genom kongl. resolution af d. 15 April
de återstående inskränkningarne i den fria varuför-
seln emellan Holstein på ena sidan samt Danmark
och Slesvig på den andra upphäfde, så att den genom
lagen af d. 26 Juli 1853 äsyftade tullenhet emellan mo-
narkiens delar helt och hållet infördes; i samman-
hang hvarmed också enahanda beskatining på brän-
vinsbränningen pålades i Holstein som i de andra
landsdelarne. Genom lagen af d. 10 Febr. infördes
samma mynt och myntberäkning i hertigdömena som
i konungariket, hvarvid benämningen Rigsbankdaler
förändrades till Rigsdaler Rigsmynt,, dock med bi-
behällande af samma myntfot, så att 18!, Rbdr riks-
mynt utmyntades af en, mark fint silfver cölnsk vigt.
Då nationalbanken nu mera icke utgifver sedlar på
mindre, valör än 5 Rbdr och inga andra sedelotgif!
vande banker finnas, så är en betydlig mängd silfver-
mynt i den dagliga rörelsen, och man angifver be-
loppet deraf till nägra och 20 millioner Rdr Riks-
mynt.
Af allmänna arbeten förtjenar nämnas den 10,
mil långa slesvigska jernbanan mellan Flensburg och
Husum samt Tönningen, hvilken sista höst öppnades
till allmänt begagnande. Den. är ntan räntegaranti
af staten utförd af. den bekante engelske jernbane:
entreprenören Peto. Kostnaden för denna bana var
beräknad till 540,000 sterl., men det säges att den
i sjelfva verket kostat betydligt mindre, dock hör mad
anmärkas, att den icke skall vara särdeles solidt byggd.
För den slesvigska handelsrörelsen är den afstor vigt,
emedan den förenar den vigtiga staden Flenssurg med
de förnämsta utskeppningsorterna Hu:um och Tönnin!
gen på vestkusten, hvarifrån redan en betydlig direkt
utförsel af Slesvigs och Jutlands produkter göres till
England, och säkerligen ännu mera vill tilltaga,
isynnerhet om, såsom planen är, jernbanan kommer
att fortsättas igenom Jutland, hvarom ännu icke be-
slut är fattadt, -emedan meningarne om denna banas
riktning mer eller mindre längs Jätlands kust äro myc-
ket delade:
Den Selandska jernbanans fortsättning från Roe-
skilde till Korsöer, äfven c:a 10!, danska mil, har
gått något långsamt, men den lärer i år blifva i det
närmaste fullbordad. Engelsmännen Fox Hender-
son hafva öfvertagit arbetets utförande för det pri-
vata aktiebolaget, som bildat sig med statens garanti
för 4 procents: afkastning.
Innan jag slutar. denna öfversigt torde jag böra
tillägga några allmänna upplysningar om Danmarks
handelsrörelse, hemtade ur de i dessa dagar utkomna
statistiska tabeller för år 1853, omfattande så väl ko-
nungariket som hertigdömena.
Ärets hela utförsel utgjorde efter det åsatta offici-
eRa värdet :
Från konungariket . . . . 15,600,000 Rbdr
Slesvig s so. . - . -5,188,000
Holstein . . .. 13,270,000
Hvaraf från Köpenhamn -4!, millioner, tillsam-
mans.34!, millioner Rbdr
och införseln:
till: konungariket . . . . 29,936,000 Rbdr
Slesvig. . . - -9,909,000
Holstein - . . . . . 10,121,000
hvaraf till Köpenbamn 20 millioner, tillsammans 50!,
millioner Rbdr.
Den betydliga öfvervigt, som hör visar sig i im-
porten och som visar sig för hvarje år, har sin för-
nämsta grund uti den metod som här följes vid dessa
tabellers uppgörande, nemligen att beräkna de utgå-
eåde varornas värde i egna hamnar efter ett öförän
derligt pris, som redan är betydligt lägre än det
gängbara medelpriset, uan tillägg af frakt eller
andra exportomgälder, hvaremot de inkommande va-
rornas värde i de inhemska hamnarne ipnefättar frakt-
omköstnaderna. De högre priser, som de danska pro-
dukterna betinga i utländet, i förening med fraktför-
tjenster, balarcera i allmächet in- och utförseln.
emför man årets hela omsättningsvärde med det
föregående årets (1852) sä befinnes en tillväxt af c:a
3 millioner Rbdr. I allmänhet har utförsel åf lan-
dets hufvudprodukter ökat sig under det förflutna
tiotalet, säsom ses af följande jemförelse af utför-
seln: - 2
År 1853. År 1844,
Ull . . os. . 3,114,000 VB. . . . 2,483 000 EK.
Ben. . . - 6,444,000 - . 7,921,000
Fläsk . . - 3,830,000 . . 2,147,000
—R
Kött. . . -. 2,057,000 1,438,000
Hästar . . . 13,450 St. . v 13,800 St.
Böskap. . . 67;400 . 57,870
Svin . . . 43,500 . sv 18;643
Spanmål . . 3,376,000 t:r. .- . . 2,370,000 t:r.
Smör . . . 74,700 .s so . 65,690
Af spanmäl utföres närå ?,:delar frän kohungari-
ket, äl smör:e:a 3, från Holstein; af slagtkreatur
-e:a yofrån Holstein och nära nog den återstående
hälften från. Slesvig. (hvaribland dock en betydlig del
uppköpt i Jutland), af ull ?V, från konungariket, af
fäsk och kött c:a ; från hvardera af dessa lands-
delar.
Varnpomsättningarne med Hamburg och England in-
taga första rummet i betydenhet, utgörande tillsam-
mans öfver 50 procent af hela handelsröre!sen. Der-
näst med Altona och Vandsbeck, som icke tillhöra
danska tullområdet, med c:a 9 procent, men dessa
platser likasom också till en stor del Hamburg, figurera
härvid. egentligen blott såsom transitorter för hertig-
dömenss in- och utförsel, Omsättningen med Norge,
som hufvudsakligen drifres från konungarik:t, är jem-
väl betydlig, eller c:a 6 procent.
Hvad angår 1853 års skeppsfart, som dock genom
kolerafarsoten betydligen hämmades, så utgjorde an-
talet af skeppsexpeditioner för inrikes och utrikes fart
(oberäknadt ängfartyg och förbiseglande fartyg), till-
sammans 129,731. Skeppsfarten är i det hela störst
på England, dernäst få Norge, Preussen och Sverge;
men af främmande nationörs-fart på danska hamnar
är Sverges störst, nemliger c:a 30 procent af alla
främmande till så väl antal söm dästetal, dernäst Nor-
ges c:a: 26 procent af antalet och 18 procentaf dräg-
tigheten, Hannovers 20-procent af antalet och pro-
eent af drägtigheten samt Preussens med 5 procent
af antalet och 9 procent af drägtigheten.
Med ångfartyg gjordes under ifrågavarande är sär-
skildt 63437 expeditioner med 54,039 läster gods -in-
gående och utgående tillsammans, -Hvaraf nära 3,
gjordes med danska och nägot öfver !; med främ-
mande fartyg.
Konungarikets handeisfotta utgjorde under nämnde
år: 2185 fartyg om51,837 lästers drägtighet.
Slesvigs 1426 . 725,849
Holsteins 1260- .18;203
4871 fartyg om -95,889 lästers drägtighet.
I jemförelse, med. år 1844 utgör detta actalen till-
ökning för konumgariket af 404 fartyg med: 12,806
Täster samt för Slesvig af 408 fartyg med. 5372 iä
ster, men deremot för Holstein en minskning af 125
fartyg med 771 läster.
SJÖFARTS- UNDERRÄTTELSER.
Stockholm. Inkomine:
Maj 5: Skel!efteå, Bergman, Torrevieja, salt; Gobröder,
Bruckman, Memel, talg; Hensist (å), Möller, Lu eck, styc
kezods.
Utklarer:de:
3 Maj 4: Pilen, Schön. Waxhom. bränvin