Jagskotf 4: Bi pundet, 12-sk. marken; Grädda 4 rår,
Mjölk, oskummad 42:å 16:sk., skummad 9 å:40. sk. kan-
nan. Oxkött, fett ö å 5: 24 pundet, 44 sk. marken, sämre
A rdr pundet, 42 sk. marken, salt ö rdr pundet, Kalf, gödd
6: 32 å 7 rdr pundet, 44 å 46 sk. marken, Fårkött, färskt
5: 24 pundet, 46 sk. marken, salt ö rdr pundet, Fläsk,
färskt 7 å 7: 8 pundet, 20 å 22 sk. marken, salt 7: 24
pundet, Grisar, små 1: 36 å 2: 24 stycket, Renstek 16 sk.,
marken, Rentungor 46 sk., Hare 4: 42 stycket, Tjäder ö å
5: 24, Orre 3: 24 paret, Hjerpe 4 rdr, Snöripa 492 å 46 sk.
stycket, Alfogel 20 sk. paret, Kalkon 40 sk. å 4 rdr mar-
ken, Gäss 3: 46, Ankor 4: 36 å 2 rdr, Höns 4: 42 stycket.
Lax, salt 400 rdr tonnan, 7: 24 pundet, 24 sk. marken,
rökt 4: 24 marken, Ål, färsk 20 å 24 sk., marken, Gös 48
å 20 sk., Gädda 40 å 42 sk., Braxen 8, 42 å 14 sk., Lake
42 sk., Aborre 40. 49 å 46 sk., Mört ö å 6 sk. marken,
Strömming, färsk 4 rdr valen, Simpor 8 å 40 sk. tjoget,
Sill, Norsk 23 rdr tunnan, 2 rdr pundet, Fetsill 4 rår pun-
det, 42 sk. marken, Hummer 24, 36 sk. å 4: 42 stycket,
Kräftor, 19sk. tjoget. Hö: Timotej 36 å 40 sk., Sidvalls 46
å 20 sk., Hårdvalls 24 å 26 sk., Hafrehalm 46 å 48 sk
pundet, Råghalm 6 å 8 rdr lasset. Ved: Björk 22 rår, Tall
46 rdr, Gran 44 rdr, Al 20 rdr famnen, Brännkol 42 rdr
lästen, 4 rdr tunnsäcken. Allt riksgs.
LONDON d. 20 April. Spanmål: I spanmål är
marknaden stilla och priserna oförändrade.
HAMSURG den 20 A ril. Kaffe har god agäng
och under veckan säldes cirka 25,000 balar Rio och
Santos a 4—5!7, s: Äfven i Socker ha flerfaldiga lif-
vade affärer förefallit samt till bättre priser. Hudar
fast; man bjuder för Rio Grande 87, a 9 s., för d:o
våtsaltade 4!,—4?7, s. och för Pernambucco 6,—7
8. Tjära tunn 18, medel 17!V, m:k. Talg: gul Pe
tersburger ljustalg 32 m:k fordradt utan aflårer. Kop
pår flau och inga köpare till de förra fordringarne;
omsättningen iaskränkte sig till mindre partier E. K.
W. å 80 m:k.
Spanmål fast och angenäm mening. JHvete in loco
håll-r sig i pris. Ab Skåne såldes i dag 128129
å 146 R., och man wtbiuder ab Danmark 126127
127,128 a 140—144 R., 130 B ab Sverge å 149
R., 128129 B ab Wismar å 152 R. Råg in loco
fast. Ab Danmark bemtade 119120 otorkad vara
90 och 120121122 torkad 96—98 R. bko; i öf-
rigt utbjöds 119,120 å 121 I a:90—92 R. bka; ab
Sverge betingadss för 118120 88 R. och man
fordrar nu 90 R. ko. Korn in loco fast; ab Jut
land gjordes 110111 B å 7 m:k 14 s. och ab öarne
110.111—111112 Ba8 m:k—8 m:k 10 s: bko. Hafra
oförändradt.
AMSTERDAM d. 20 April. Spanmål: Hvete oför-
ändradt vid ringa omsättning. Råg fast; äfvenledes
med obetydlig afgång.
— —
Englands och Förenta Staternas skeppsfart och
rederi.
LONDON i April. Oaktadt den stora tillökningen
af engelska fartyg, hvilka under de sednare 6 åren
vöro sysselsatte i landets utrikes handel, har dock an-
talet af de i samma bransch använda främmande far-
tyg tilltagit ännu betydligare. År 1849 utklarerades
med last 3,762,182 tons britiska fartyg och 1,667,726
tons främmande ; år 1854 har antalet af de förra,
som från engelska hamnar afgingo till utlandet, ökats
till 4,683,654 tons, medan på samma gång de främ-
mande uppgingo till 3,186,882 tons. Under dessa 6
är han tonntalet af de engelska fartyg, hvilka med
last och ballast anlände till våra hamnar endast stigit
från 9,669,638 till 10,744,849, hvaremot det främ-
mande tonntalet ökades från 4,334,750 till 7,924,238.
I kustbandeln visade sig under de 3:ne sista åren föga
förändring, dock finna vi en tillökning af c:a 330,000
tons inklarerade och 500,000 tons utklarerade fartyg.
EDet synes som under de sednare ären antalat af
de i det förenade konungariket byggda fartyg betyd-
ligt minskats, År 1850 byggdås och inregistrerades
i våra hamnar 1370 fartyg om 211,389 tons och är
1854 endast 1343 om 320,869 tons. Detta blir dock
i nögon mån utjemnadt derigenom, att man numera
bygger fartyg af vida större drägtighet än förut.
Antalet af de fartyg och sjöfolk, hvilka sysselsättas
i den inländska handeln, är mindre än för 6 är sedan,
men drägtigheten är 30,000 tons större. Samtidigt
har dock antalet af de fartyg, hvilka uteslutande an-
vändas för länga resor hastigt tilltagit, och under de
6 sednare åren sysselsattes 20,000 sjömän mer än un-
der de nästföregående åren. Sedan 1849 har dräg-
tigbeten af de i den utländska handeln begagnade
fartyg ökats med nära 700,000 tons; i synnerhet har
under de sista 5 ären ängbåtsflottan ökats och är
nära nog 3 gånger så stor som före nämde tid.
Praktaffärernas tilltagande mäste hufvudsakligen
tillskrifvas guldupptäckterna äfvensom den ökade emi-
grationen. . Under -de sista 4 åren ha 1,357,779 ut-
vandrare lemnat vära kuster, således i medeltal när-
mare 1000 personer pr dag. Samtidigt bemärkes en
fortfarande stegring i det deklarerade värdet af bri-
tiska och irländska produkter och manufakturvaror.
Detta värde, som är 1841 uppgick till 51,634,623 f,
räknades år 1854 till 97,092,308 f.
Jemföra vi nu vär bandelsflotta med den näststör-
sta hand :lsstats eller Förenta S:aternas, så finna vi
att i Joni förlidet år sysselsattes af nordamerikanska
ferlyg 2,383,819 tons i utrikes bandeln, 2,273,800
tons i kusthandeln, 181,901 tons vid hvalfiskfångsten
och 96,000 tons vid åvgfarten. Vi lemna härvid ur
räknivgen 591,577 tons registrerade ångare, hvilka
voro upptagna på insjöar och floder, och c:a 192,000
tons små fiskare- och kustfartyg, för det mesta under
20 tors, hvarigenom totalsumman höjes till 5,661,416
tons; och man kan således räkna det hela till nägot
uader 5 mill. tons.
Vårt tonsantal utgjorde under sista året, exclusive
flbd- och fiskarefartyg m. m. 4,248,750 tons. . Men
härvid är rederiet i våra kolonier icke tagit med i
räkningen, eburu detsamma uppgår till mer än
800,000 tons. I anseende till den mängd fartyg,
som äro bygda och köpta i våra nordamerikanska och
australiska kolonier, måste deras handelsflotta under
de sista par ären ha ökats högst betydligt.
SJÖFARTS-UNDERRÄTTELSER.
Stockholm, Till lastning anmälde:
: April 27: Josephina, Näsman, Holland, jern och tjära;
Jouony, Bäckström, Vestersjön, jern, bräder och tjära; Hop-
pet, Hedlund, Medelbafvet, tjära; Sralan, Ericsson, Holand,
jern.