Article Image
okulärbesigtning, hos komiterade gjort anmälan om stora svårigheter vid Skara, i anseende till markens särdeles stenbundna beskaffenhet i de trakter, söder om staden, som banan skulle genomlöpa ), erhöllo de länets invånare som voro tillstädes vid utlysta sammanträdet i Skara den 3 November 1853 full visshet om riktningen af den utstakade Mariestadsbanan, ghara några kartor häröfver då icke funnos tillgängga. På de anteckningslistor till insamlande af bidrag för en jernvägsundersökning, som, i följd af öfverenskommelsen vid Auvgustimötet 1852 utlemnades samt derefter cirkulerade i Skara och uti dess närmaste grannskap, var icke synligt något tillkännagifvande af den öfverenskomna riktningen af banan. Detta torde ock synas klart deraf, att teckningsbidrag för ett motsatt fall icke gerna kunnat samlas i den ort, hvarest man haft kunskap att banan, som man egt anledningar se der utstakad, skulle förläggas annorledes. Vid sammanträdet den 3 November 1853 afgafs en väldig protest mot fattande af beslut i länets namn från intressenterna i det bolag som, af giltiga skäl obelåtet med Mariestadsbanans utstakning, under nästförutgångna dag vid utlyst sammanträde i Sköfde bildats för en jernbana öster on Billingen. Före förstnämda sammanträde hade hvarken detta bolag, efter hvad insändaren tror, eller nägon af intressenterna för Skarabanan annan kännedom om innehållet af KX. M:ts nådiga bref under den 31 Mars 1853, än att K. M. dymedelst öfverlätit 4000 rdr bko statsmedel till bestridande af halfva kostnaderna för Mariestadsbanans undersökning. Man erfor af det vid sammanträdet upplästa nyssnämda kongl. bref, att K. M. derjemte meddelat den nädiga föreskrift, att jernvägslinien genom länet borde, derest ej betydande svårigheter mötte, företrädesvis dragas från Svartä bruk i Nerike öster om sjön Skagern och sedermera vester om ber-1 get Billingen, allt i så rak sträckning, för vägens fortsättning åt Göteborg, som omständigheterna medgåfve.r Följden af den erhällna vidsträktare kännedomen om innehållet af K. M:ts högstberörda nådiga bref blef inom kort den, att flere tusende af länets invånare, deribland jemväl intressenter af bolagen för Mariestadsoch Sköfdebanorna, tillika med ett ej obetydligt antal af Elfsborgs läns invånare, inseende moti vet för K. M:ts nådiga beslut om den rakaste sträckningen för banan genom länet, — förenade sig till insamlande af bidrag för fullständig undersökning och utstakning af Skarabanan. Till den grad fann man den utstakade Mariestadslinien instämmande med både det allmännas och länets olika delars gemensamma intressen. Bestridas dessa våra uppgifter kunna de lagligen styrkas. Den lika ostridiga, som goda följd af det oftanämda Colloquium familiare, hvilket Mariestadsvanan har att tacka för sin tillvaro, blef den, att, för vedömmandet af frågan hvarest den bästa jernvägslinien inom länet finnes, 3:n2 särskilda banor blifvit undersökta och utstakade, dertill kostnaden genom verkställd teckning uppgätt till omkring 27,000 rdr gs, utom de 6000 rdr lika sedelslag som af statsmedlen utgått. Beträffande sjelfva saken, eller frågan om Skarabanans företräde framför Mariestadsoch Billingsvanorna, så förete sig, för en opartisk granskare, följande ovedersägliga omständigheter: Att den bana, som skall genomlöpa Westergötland, år, till följd af statsmakternas beslut, ämnad att jammanbinda Stockholm och Göteborg, men ingaunda förstnämde stad med Jönköping eller Udderalla, i följd hvaraf samma hufvudjernbana synes öra under dess fortsättning till Göteborg läggas ij den möjligast rakaste riktningen genom Skaraborgs än, jemväl till följd af uttryckliga stadgandet derom K. M:ts här ofvan anmärkta nådiga kref under den 31 Mars 1853, hvars tillvaro blifvit af Billingsbanornas förfäktare alldeles ignorerad ; att anläggandet af denna hufvudbana i en krökding t. ex. af allenast 1 mil, skulle, utom den onöliga tillökningen i anläggningsoch underhållskost-j. iader, medföra i en framtid för det allmänna en . norm förlust i fraktkostnader, hvilken förlust måste cn mer aflägsen framtid, dä en allt mer ökad tran-. itorörelse på rikets största och vigtigaste hufvudbana :; uppstår, i betydligt högre grad kännas tryckande för . andet ; ; att Skarabanan, undersökt från Nerikes läns gräns nda till Wårgärda, beläget något öfver en mil frän karaborgs läns gräns inuti Elfsborgs län, och dit åda Billingsbanorna under deras gemensamma sträcking från Snipebro öfver Svälterna sammanträffa med ;karabanan, enligt distriktchefen, hr baron De Geers ; ndersökning och hr grefve A, von Rosens uppgift. m banans längd mellan Snipebro och Wårgårda, är . 0,700 alnar, eller nära 1!, mil kortare än Marie-j, tadsbanan, och således ännu kortare än Sköfde-l, anan ; ; att den, till åsyftad förmån för Billingsbanorna, jorda anmärkning, att en blifvande bibana mellan s önköping till hufvudbanan blefve kortare, om nägon 1 f Billingsbanorne antoges, än om Skarabanan komme t 11 stånd, samt att till följd häraf på det hela skulle lt komma att för staten uppstå en ökad anläggnings-kostnad, — innefattar, efter insändarens öfvertvi: else, ett uppenbart misstag, enär hvarken K. M. ij; jess till Rikets Ständer under den 16 Nov. 1853 t ramställda nädiga proposition angående statens f iedverkan för anläggande af jernvägar i lanet eller uti K. M:ts sedermera i detta ämne ji ;? färdade nådiga bref till styrelsen vid vägochjt uttenbyggnader af den 22 förlidne Januari, ellerl!r ikets Ständer gifvit ringaste anledning förmoda, att 1s 2 bana fråa Jönköping till hufvudbanan mellan jf tockholm och Göteborg skulle annorlunda betraktas, Ir n såsom en sidoeller bibana, för anläggningen a varaf statsmedel egde åtojutas. Då aflägsna möjgheter för framtida sidobanors uppkomst blifvit äbe is pade till stöd för förslaget om rikets största hufidbanas anläggning i annan riktning genom länet, 1 den, som i århundraden varit gagnad och sjelfva turen anvisat för landtkommunikationen mellan föreogspunkterna Stockholm och Göteborg, emot det anda förhällandet att en hufvudbana är af Kongl. aj:t föreslagen att från Stockholm genom Östergötod och Småland gå till Skåne, hvilken hufvudbana mmer att bilda sidobanor, synes ett slikt förfalr nde innebära just en sådan ensidighet, som deniE te ädle insändaren åberopat. Betraktar man för-! ee, landet med sidobanor, med hänsigt till Skarabak n, så visar sig denna banas företräde jemväl tilllo jd deraf, att då till Lidköpings stad, i anseende pb, I dess stigande handel och ypperliga hamn, målh; oda den bästa vid sjön Wenern, framdeles kommer I te t utsträckas en sidobana till hufvudbanan, så blir pj n förra betydligt kortare till Skarabanan än tilllsgr lingsbanorna. Den af Billingsbanornas förfäke hyllade sats torde således, särdeles uti ett fatt land sådant som Sverge, få anses mindre efterjansvärd. att sidohanor skola hestämma hufvudhaUPM NH Om

15 februari 1855, sida 4

Thumbnail