HBA ULBUTICKTUUUTIGE VUIV UMUCE UDD PU UGBUGIS LIM LIDAS
ikt samlade i Skara, uppstod fråga om åtgärder för
n jernvägsundersökning och i anledning deraf utsat-
es för detta ändamäl ett särskildt offentligt samman-
räde som bevistades af åtminstone de flesta som voro
å stället tillstädes. Der öfverenskoms om banans led-
ing vester om Billiogen, i den sedermera följda huf-
rudriktningen, samt allmän subskription inom länet
ill bidrag för kostnaderna, och utvaldes en bestyre!se
Af personer hvilkas anseeode och förtroende inom or-
ten icke torde kunna jäfvas. Utisubskriptionslistorna
illkännagafs den öfverenskomna riktningen af banan
och det förhåller sig således i detta afseende allde-
les tvirtom emot insändarens, vid berättelsen att be-
tyrelsen genom subskription samlade penningar, gjorda
wppgift att först sednare blef den tillämnade banans
iktniog i länet bekant. Innan undersökningen fö-
retogs, hade hr general Akrell, enligt Kongl. Maj:ts
uppdrag, utarbetat sitt sedermera vid sednaste riks-
dag till ständerna öfverlemnade förslag till system för
jernbanors anläggande i Sverge, och utstakningen öf-
perensstämde dermed. Detta torde väl äfven bevisa
att den ej skedde utan goda skäl.
Någon anmärkning mot den uppgjorda planen af-
hördes ej heller, förr än mer än ett är derefter, se-
dan utstakningen redan var fullbordad, då åtskilliga
personer, bosatta på östra sidan om Billingen, väckte
fråga derom att hanan företrädesvis borde ledas ge-
nom den trakten, förbi Sköfde och Falköping. Vid
ett offentligen utlyst sammanträle uti Skara i början
af November 1853, då den uppgjorda planen för bana
vester om Billingen framlades, öfverenskommo dere-
mot de dä talrikt församlade att hos Kongl. Maj:t be-
gära antagandet af nämnde plan, som de ansågo bäst
instämmande med både det allmännas och Jänets olika
delars gemensamma intressen. Först några mänader
sednare började pesoner, hvilka likväl förut deltagit
uti sistnämde ssmmanträde och dervid fattadt be-
slut, att agitera för en plan att få banan dragen till
den vestra sidan af länet, säledes i fullkomlig mot-
sats till det nyssnämda projektet att leda den-
samma genom den östliga deen. Detta sednaare nya
företag prunkade då med skylten att det innefattade
den rakaste sträckningen.
Om det icke fordrades mera för att uppgöra pla-
ner till jernvägsanläggningar, än att med linialen
draga en linie emellan de punkter man vill samman-
binda, så vore det ea lätt sak. Åtskilliga andra om
ständigheter måste dock dervid tagas i betraktande.
Sålunda blir väl af särdeles vigt at, då man börjar
jernvägsanläggningar i ett land, tillse att de ske ef-
ter system. Det kan då,om man vill gå tillväga på
det sättet icke undfalla nägon att den vestra banan
ifrån Göteborg genom Westergösland till öfre d-larze
af riket, mäste på sätt äfven uti hr general Atrells
plan är afsedt, sammanbiadas med banan ifcön Skåne
till Jönköping, hzars påbörjande redan är beslatadt,
och sädant fär väl derföre förnuftigtvis icke he t och
hället lemnas ur sigte vid utstakoingen af förenämda
ana.
Insändaren uppgifver att banan till Göteborg genom
ledningen till Skara, skulle blifva 1!, mil kortare än
den så kallade vestra Billingsbanan. Denna uppgift
är ej riktig, Skilnaden gir föga öfser en mil. Der-
emot skulle banan till Jönköping blifva 2 mil längre
om den förra sträckningen antoges, än om den sed-
nare följes. I stället för den af insändaren fram-
hållna besparingen komme således på det hela att för
staten uppstå en ökad anläggningskostnad för en mil.
Att handla på ett sådant sätt tro vi ej vara rätt och
minst öfverensstämma med ett väl ordnadt system.
En bana som skulle förena den vestra hufvudbanan
med den Skånsk-Småltsndska, måste väl betraktas
säsom en så väsentlig del af stambanorna i landet,
att det ej är likgiltigt om den utan behof förlänges
2 mil. Vill man derjemte fastän blott i andra rum
met tänka på de olika banornas gagn för Skaraborgs
län, så kan hvar och en vid första blick på kartan
fiana att Skarabanan skulle gå så mycket ät vestra
sidan af länet att hela den östliga delen och Fatl-
bygden, hvilkas invånare likväl ansett dessa trakter af
den öfvervägande vigt att banan borde der förläggas,
skulle af densamma få ingen direkt nytta. Den ut-
stakade vestra Billingsbanan skulle deremot komma
att gå midtigenom länet, i närheten af de bördiga
trakterna öster om Billingen samt Fahlbygdea och
gränsa iatill den sikallade Skaraslätten på vestra si-
dan. Vestra Billingsbanan går således till hafvud-
sakligaste delen midt emellan de båda andra och ut-
gör en förmedling af de motsatta intressena.
Hvad beträffar jemförelsen emellan lokalen för de
olika banorna, så är den lika skef, hvilkets?kerligen
kommer att under frågans vidare behandling visa sig.
Hr baron De Geer som varit anmodad uppgöra pla-
nen för Skarabanan har förut granskat utstakviogen
af vestra Billingsbanan och vitsordat att lokalen för
den är särdeles fördelaktig. Vi hafva således fall
anledning antaga att de bäda banorna i deita hän-
seende icke förete nägra skiljaktigheter af sådan be-
tydenhet att de kunna inverka på frägans afgörande.
Om den af insändaren omnämda obetydliga höj-
ningen till Mariestad vilja vi icke mycket orda då
den utgör en bifräga som ej verkar på den hufvud-
sakliga tvisten emellan vestra Billings- och Skaraba-
nornas företräd.. helst utstakningen för båda banorna
är gemensam ifrän länsgränsen till Hofva eller cirka
2 mil och äfven på en sträckning af cirka tvåtredje-
de!s mil från Mariestad. Men skulle det ej anses
lämpligt att sätta banan i beröring med nämde stad,
blir skillnaden emellan de bäda banornas längd ännu
mindre än den här förut omnämda, eller blott cirka
3,:dels mil och således jemförelsen med tillökningen
uti banan till Jönköping ändå mera piäfallande. Vi
vilja emellertid anmärka, hurulsdes det för trafiken
på banan och särskildt för Skaraborgs län, icke kan
vara ntan stor vigt om banan sättes i beröring med
ena stad vid Wenern och de vidsträckta sjökommuni-
katiooaer hvartill tillfälle på sådant sätt öppnas. Att
ingå uti någon vidare utveckling deraf skuile endast
leda tll alltför stor vidlyftighet, likasom vi förbigå
de fördelar vid postförbindelserna, fåogtransporter samt
länets invånares mångfaldiga relationer med residens-
staden och dervarande kommiunala inrättningar, ban-
ker m. m., som svårligen lära kunna bestridas och
hvilka säkerligen icke af en upplyst styrelse lemnas
utan afseende.
PD ÄMPEOÅNAQR Ann DATTOCA RER