Article Image
bord upplätna i midten af stora salen, och ibland dessa intogo de skandinaviska länderna ej blott ett jemförelsevis stort utrymme, utan hade äfven åtskilligt af intresse att förete. Från Danmark hade man ti!lfälle att se, je : te läroböcker, skolreglementen m. m., bland andra skolarbeten, en samling af teckningar, som syntes rätt fördelaktigt vittna om den utveckling, som denna sednare undervisningsgren tagit hos våra grannar på andra sidan sundet. Norska afdelningen utmärkte sig i hög grad, och jag kan säga mer än någon annan, genom det utmärkt välberäknade och systematiska sätt, hvarpå den blifvit uppställd, i ändamål att upplysa om så väl det högre som det lägre skolväsendet, och det så väl hvad dess allmänna organisation angår, som i afseende på särskilda . skolors reglementariska föreskrifter, skolhus, skolmateriel och undervisningsmedel. Hvad som dervid särskildt ådrog sig min uppmärksamhet, var den ganska vackra samling af zoologiska föremål samt af fysiska instrumenter, sådana det lärer finnas ej blott i alla norska realskolor (11 till antalet), utan äfven i en eller annan s. k. högre almogeskola,; — så mycket mer, som, isynnerhet hvad fysiska instrumenter beträffar, vi uti Sverge i allmänhet lida stor brist både vid högre och lägre elementarläroverk. Jag hoppas att framdeles få anledning att framställa några observationer, till hvilka det norska skolväsendet, sådant det varrepresenteradt i London, gifvit anledning, och hvilka jag har anledning tro ej vara oförtjenta af uppmärksamhet i vårt fädernesland. Ifrån Schweitz fanns likaledes en ganska vacker samling af läroböcker, skollagar och reglementen,; :skolhusritningar m.m. Tyskland var icke så väl representeradt, som man kunnat önska, ehuruväl äfven derifrån en hel hop böcker, kartor m. m., jemte detaljerade upplysningar rörande åtskilliga läroverk funnos att tillgå. Bland den tyska undervisningsmaterielen ådrog sig kanhända ingenting större uppmärksamhet, än de utmärkt vackra arbetena af geometriska figurer, mekaniska modeller m. m. (förut exponerade vid 1851 års industriexposition) från Darmstadt, samt de enkla, men mångfaldiga medlen för små barns undervisning, nyttjade uti de tyska s.k. Kindergarten,. Från Frankrike, Belgien, Holland funnos äfvenledes en hel hop böcker, skollagar, lärjungars arbeten, samt någon undervisningsmateriel, ritningar af skolhus m. m. — en del af rätt mycket värde. Äfven från Spanien förekom något litet. Från Förenta Staterna slutligen voro exponerade en stor myckenhet böcker, lärjungars arbeten, skoloch undervisningsmateriel m. m.; ehuru jag saknade någonting, som kunnat åskådligt illustrera de förträffliga anordningar i afseende på skolhus och skolmateriel, som brukas i de bättre amerikanska skolorna, och som öfverträffa allt hvad vi i den vägen hafva att uppvisa på denha sidan Atlantiska hafvet. . . Expositionen hölls öppen ifrån kl. 10 f. m. till skymningen hvarje söcknedag, mot den i England låga inträdesafgiften af 6 pence, som tillika berättigade till afhörande af de föreläsningar, som voro föranstaltade i samband med expositionen, och af hvilka vanligtvis två förekommo hvarje dag. Flere af Englands förhämsta lärde och uppfostrare läto vid dessa tillfällen höra sig, såsom Whewel, De Morgan, Latham, Carpenter, Arnott m. fl., och efter föreläsningarnes slut knöto sig stundom diskussioner till det hörda föredraget. . . . . . . . . Före min afresa nedsattes kommitter för att undersöka och afgifva utlåtande öfver de särskilda slagen af expositionsföremål, och I jag blef äfven för min del anmodad att deltaga uti detta arbete; hvilket jag dock måste afböja, enär det var mig omöjligt att längre, än som redan skett, qvardröja i London. . Hvad slutligen mitt deltagande uti expositionen beträffar, så får jag äran nämna följande: Så snart K. M:t täckts i nåder utse mig att resa till England, för att öfvervara expositionen, skyndade jag att vidtaga sådana åtgärder, som möjligen kunde tjena att inom den korta tid, som yar lemnad för förberedelser, anskaffa några bidrag af expositionsartiklar. Sålunda lät jag. ej blott genom de allmänna tidningarne öffentliggöra det fuliständiga programm för expositionen, som blifvit mig delgifvet, utan sökte äfven genom inemot 200 tryckta cirkulärer samt en stor mängd enskilda skrifvelser till skolstyrelser, lärare och andra för undervisningsväsendet intresserade personer att vinna något deltagande för företaget. Sjelf försökte jag, så långt tid och omständigheter medgåfvo, att skaffa mig alla de materialier jag möjligen kunde; ehuru jag måste beklaga att mycket måste lemnas, som, i fall blott mera tid varit lemnad, kunnat anskaffas och med fördel exponeras. Iallmänhet kan jag säga, att om än en och annan bland dem, hvilkas biträde var påräknadt, underlät att gå tillhanda ned några upplysningar och bidrag för expositionen, så möttes likväl företaget på det hela med mycken välvilja; och den ganska betydliga samling af skrifvelser från skolstyrelser, lärare och andra nitiske personer, som jag i anledning af denna fråga emottagit, har icke allenast fördelaktigt vittnat om det nit och intresse, hvarmed uppfostringens sak omfattas i vårt fädernesland, utan särskildt för mig varit en af de största anledningarne till tillfredsställelse med mitt hafda uppdrag. På detta sätt lyckades jag emellertid att samla en tillräcklig myckenhet af expositionsartiklar, för att dermed fylla 11 stora packlådor, utom 3 större lösa pjeser; och ehuru rapsodistisk samlingen nödvändigt i följd af den alltför korta förberedelsetiden måste blifva, innehöll den likväl icke få materialier egnade att sprida ljus öfver vårt undervisningsväsende, så högre, som lägre, ifrån och med universitetet till och med folkskolan räknadt. Det är tillfredsställande att kunna inför departementet berätta, att åtskilliga af våra svenska expositionsartiklar ådrogo sig rätt mycken uppmärksamhet. Några skolkartor öfver Skandinavien, utförda efter en ny plan af hr löjtnant Mentzer, samt en astronomisk glob, uppsm mm Pn

20 september 1854, sida 3

Thumbnail