lioner, och likväl, för att nyttja Mc Cullochs
ord, från hvilken uppgiften är hemtad, steg
folkmängden under samma tid med hastig
fart, åkerbruk, manufakturer och handel gjorde
förundransvärda framsteg, och en omätlig
mängd allmänna företag utförd:s under det
fientligheterna pågingo; med ett ord, England
visade då hvad ett kraftfullt och energiskt
folk förmår, äfven under de brydsammaste
omständigheter. Kasta vi åter en blick på
vårt eget fädernesland, så inses lätt, att vi
omöjligen kunna göra några långvariga yttre
ansträngningar med de inskränkta utvägar
som för närvarande stå oss till buds, utan
att detta endast kan ske genom att åt vår in-
dustri gifva en högre !yft.iing och genom en
på denna väg ökad produktionsförmåga. In-
genting är i den vägen så kraftigt verkande
som jernvägar, och derföre synes nu också
det rätta ögonblicket vara inne att med allvar
gripa saken an.
Härtill kommer äfven ett ytterligare skäl,
som enskildt rörer bondeståndet och den öf-
riga jordbrukande delen af folket. En af huf-
vudanledningarne hvarföre vårt jordbruk så
envist hängt sig fast vid bränvinstillverknia-
gen är utan all fråga den, att bränvinet är
en lättransportablare vara än spanmålen på
våra dåliga vägar. När nu jordbruket en gång
måste afsäga sig bränvinsbränningen, såsom
det äfven utan lagtvång börjar ske af flertalet
bland tänkande och om sina verkliga intres-
sen upplysta landtbrukare, så är det af aldra-
största vigt att vara betänkt på de dåliga kom-
munikationernas ersättande genom bättre, och
hvad bättre kan i detta fall erbjudas än jern-
vägar, hvilka derföre ju förr desto heldre böra
sättas 1 verket.
Vi hafva angifvit skälen för vår öfvertygelse,
att denna början bör ske med Stockholm-
Göteborgsbanan, och uppmana alla våra riks-
dagsmän från mellersta och norra Sverge att
på allt sätt söka tillvägabringa en återremiss
af betänkandet i denna syftning. Vi hafva
sökt visa, att det mellersta Sverge af denna
jernvägsanläggning har direkt fördel, och att
de nordliga provinserna hafva en indirekt,
genom lättheten att medelst bibanor ansluta
sig till densamma. Vid betraktande af det
sorglösa sätt hvarpå regeringen genom halt-
lösheten af sina propositioner skjutit ifrån sig
initiativen i nästan alla större trågor, vore det
visserligen en förmätenhet att vänta, det kro-
nans rådgifvare skulle i denna sak vilja ni-
tiskt medverka till en tillfredsställande lös-
ning; det återstår emellertid att se nuruvida
de menat i någon mån allvar med det väl-
taliga förord för jernvägssaken i allmänhet
hvarmed den kongl. propositionen i denna
sak så frikostigt blifvit utrustad. Slutligen
lägga vi Skånes och det södra Sverges repre-
sentanter rätt varmt på hjertat att ej motverka
den goda saken, och det är vår öfvertygelse,
att de derigenom långt lättare och fortare
skola erhålla det allmännas medverkan till
de jernvägsanläggningar, hvilka den rikaste
och tätast befolkade af våra provinser ovil-
korligen behöfver, än om de med sina röster
bidraga att sönderrifva saken genom att föå
bufvudfrågan undanskjuten och 100,000 rdr
banko uppslukade af de sorgligt ryktbara un-
dersökningskommitteerna.
itr—-—ÅÅXÅ ti