Article Image
lioner, och likväl, för att nyttja Mc Cullochs ord, från hvilken uppgiften är hemtad, steg folkmängden under samma tid med hastig fart, åkerbruk, manufakturer och handel gjorde förundransvärda framsteg, och en omätlig mängd allmänna företag utförd:s under det fientligheterna pågingo; med ett ord, England visade då hvad ett kraftfullt och energiskt folk förmår, äfven under de brydsammaste omständigheter. Kasta vi åter en blick på vårt eget fädernesland, så inses lätt, att vi omöjligen kunna göra några långvariga yttre ansträngningar med de inskränkta utvägar som för närvarande stå oss till buds, utan att detta endast kan ske genom att åt vår industri gifva en högre !yft.iing och genom en på denna väg ökad produktionsförmåga. Ingenting är i den vägen så kraftigt verkande som jernvägar, och derföre synes nu också det rätta ögonblicket vara inne att med allvar gripa saken an. Härtill kommer äfven ett ytterligare skäl, som enskildt rörer bondeståndet och den öfriga jordbrukande delen af folket. En af hufvudanledningarne hvarföre vårt jordbruk så envist hängt sig fast vid bränvinstillverkniagen är utan all fråga den, att bränvinet är en lättransportablare vara än spanmålen på våra dåliga vägar. När nu jordbruket en gång måste afsäga sig bränvinsbränningen, såsom det äfven utan lagtvång börjar ske af flertalet bland tänkande och om sina verkliga intressen upplysta landtbrukare, så är det af aldrastörsta vigt att vara betänkt på de dåliga kommunikationernas ersättande genom bättre, och hvad bättre kan i detta fall erbjudas än jernvägar, hvilka derföre ju förr desto heldre böra sättas 1 verket. Vi hafva angifvit skälen för vår öfvertygelse, att denna början bör ske med StockholmGöteborgsbanan, och uppmana alla våra riksdagsmän från mellersta och norra Sverge att på allt sätt söka tillvägabringa en återremiss af betänkandet i denna syftning. Vi hafva sökt visa, att det mellersta Sverge af denna jernvägsanläggning har direkt fördel, och att de nordliga provinserna hafva en indirekt, genom lättheten att medelst bibanor ansluta sig till densamma. Vid betraktande af det sorglösa sätt hvarpå regeringen genom haltlösheten af sina propositioner skjutit ifrån sig initiativen i nästan alla större trågor, vore det visserligen en förmätenhet att vänta, det kronans rådgifvare skulle i denna sak vilja nitiskt medverka till en tillfredsställande lösning; det återstår emellertid att se nuruvida de menat i någon mån allvar med det vältaliga förord för jernvägssaken i allmänhet hvarmed den kongl. propositionen i denna sak så frikostigt blifvit utrustad. Slutligen lägga vi Skånes och det södra Sverges representanter rätt varmt på hjertat att ej motverka den goda saken, och det är vår öfvertygelse, att de derigenom långt lättare och fortare skola erhålla det allmännas medverkan till de jernvägsanläggningar, hvilka den rikaste och tätast befolkade af våra provinser ovilkorligen behöfver, än om de med sina röster bidraga att sönderrifva saken genom att föå bufvudfrågan undanskjuten och 100,000 rdr banko uppslukade af de sorgligt ryktbara undersökningskommitteerna. itr—-—ÅÅXÅ ti

16 september 1854, sida 2

Thumbnail