fullbordandet af Flensburg-Fredrikshavns-ba-
nan måste påskyndas af de danska statsmak-
terna, och såsom vi en gång förut visat, måste
äfven Sverge och Norge taga ett icke ringa
intresse i detta stora arbetes utförande, hvar-
igenom båda dessa stater, öfver den endast
SY, mil breda och aldrig tillfrysande farleden
mellan Göteborg och Fredrikshavn, på en
gång sättas i en lätt och oafbruten förbindelse
med jernbanorna i det öfriga Europa. Vi böra
ej heller förbise, att Stockholm-Göteborgs-
banan i ungefär hälften af sin sträckning le-
der nästan halfvägs till Norges hufvudstad
och således uppmanar till en anslutning från
norska sidan, hvilken desto snar:re bör kunna
komma till stånd, då Norge redan genom
Christiania-Eidswolds-banan och det vatten-
drag, hvarmed den står i förbindelse, vunnit
fördelen af en öppen kommunikation med
dess bördigaste inre delar. Genora en bana
mellan Stockholm och Göteborg lägger Sverge,
på samma gång det genom kärnan af sitt eget
område drager en pulsåder för den lifligaste
in- och utrikes trafik, äfven så att säga grun-
den till ett skandinaviskt jernvägssystem, för-
enande de tre nordiska rikena i ett innerligt
sammanhang, framkallande ömsesidig berö-
ring, lifvande ömsesidiga framsteg och möj-
liggörande, i farans stund, hastigt och verk-
samt ömsesidigt bistånd.
Dessa äro de pohtiska skäl som tala för
Stockholms-Göteborgsbanans sgättande i för-
sta rummet af våra jernbansföretag. Vi hafva
här ej att sysselsätta oss med probabiliteterna
för dess afkastning, och vi erkänna gerna vår
öfvertygelse att vissa jernbaneanläggningar in-
om enstaka provinser skulle, åtminstone till
en början, bättre bära sig, Vi missunna
också ingalunda sådana banor all den bevå-
genhet och det understöd som de hos stän-
derna kunna tillvinna sig, men befara högli-
gen att de många välmenta och förtjenstfulla
bemödanden, som göras af män att hvar åt
gin ort tillförsäkra hedern, — vi vilja ej obe-
tingadt säga välgerningen — af den första jern-
bansanläggningen, endast skola bidraga att
sönderslita frågan genom lössläppande af den
sorgligt bekanta och pröfvade svenska afunden.
Vi tro således att ständerna böra i första
rummet fatta ett sådant beslut, att en jern-
bana mellan Stockholm och Göteborg må
komma till det säkraste och skyndsammaste
utförande, och det utan mycket diskuterande
af teorier, huruvida staten skall anlägga alla
banor, eller endast s. k. stambanor, o. 8. v:
Uppriktigt sagdt kunna vi ej rätt väl fatta,
huru man vill uppdraga en gräns mellan stamp-
och andra banor, samt på denna väg mellan
statens och kommunernas befogenhet att för-
anstalta jernbansförbindelser. Vi anse det
alltid betänkligt att staten ingriper längre än
den behöfver i hvad som kan göras på en-
skild väg. Men om oöfvervinneliga svårighe-
ter visa sig vara i vägen för anläggandet ge-
nom enskilda föreningar at en sådan väglinie,
genom hvilken ej blott några enskilda pro-
vinsers (och derigenom visserligen indirekt
hela landets) industriella välfärd befordras, utan
som är af direkt och politisk vigt för hela
samhället samt för tryggheten af dess bestånd
och jemna utveckling; då må det ej anses orätt
att sådana arbeten utföras för det allmännas
räkning, och äfven i nödfall på allmän kredit,
ehuru med yttersta varsamhet begagnad. Fa-
ran af att för en regering öppna tillfällen att
genom öfvertagande af allmänna företag dels
tillskapa en här af nya tjenstemän, beroende
ensamt af dess godtycke, dels att på samma
gång få skuldsätta landet till ett obegränsadt
belopp är alltför stor, för att någonting lik-
nande i vårt land bör kunna komma i fråga.
Om derföre Rikets Ständeri afseende på jern-
vägars anläggning skulle komma att i principe::
godkänna statsutskottets nyligen fattade beslu.
att tillstyrka ett fondsystem samt på denna
grund åt regeringen uppdraga utförandet af
Stockholm-Göteborgs-linien, så blifver det
oundgängligt att på samma gång noga begränsa
den tid inom hvilken arbetet borde vara full-
ändadt, ej mindre än den kredit som, med
möjligaste korta amorteringsterminer, kun-
de för ändamålet anvisas. Under sådana
omständigheter skulle vi för vår del anse an-
visningen å några vissa millioner om året, för
ett bestämdt företags fullbordande inom en
viss föreskrifven tid, vara en långt bättre och
förnuftigare hushållning än anslåendet af hun-
dratusen riksdaler årligen under en obestämd
tid till dessa sväfvande och allmänna åtgö-
randen, som kallas förberedande undersök-
ningar, hvilka i vårt fädernesland i allmän-
het, men särskildt genom dess väg- och
vattenbyggnadsstyrelse, vunnit en så sorglig
ryktbarhet.
Vi ha trott oss böra på förhand framlägga
dessa allmänna betraktelser, hvilka vi få till-
fälle att närmare utveckla under redogörelsen
för det enskilda af frågans behandling. För
att göra denna så omfattande och fullständig
som möjligt skola vi i morgon meddela den
kongliga proposition som detta ämne blef i
början af riksdagen aflåten till Rikets Ständer.
— H. K. H.Hertigen af Östergötland företog i
lördags f. m. med ångfartyget Valkyrian en
utfärd till skärgården.
— H. K. H. Hertigen af Dalarne, som i