Article Image
; äl 1852 p 1853
jä lAna I oTons. föontal Tous.
a
Brittiska . . . . 18,7024,459,321 18,209) 4,53 :.495
Svenska . . . .. 530) — 79,554 767 116.672
Norska ss.
Danska . .
s 867) -123,255) 1,114 154,9:v
. 1 225 185,081) 2,676) 232.027
Ryska . . . . 267 75,905 292 72,78E
Preussiska. . . . I 1,094) 228,4211 1,361 269.019
Aadra Tyska . . ) 2,1v0) 288.1211 2,456) 295,875
Holländska . . . ) 1,374 205,7411 1,585 291,578
Belgiska. . . .. ) 264 274 54.576
Frausysia . . . . ) 2,309 3,456 335 360
Spanska . . . . . 174 327) 52134
Portugisiska . . . 43 135 20,709
Italienska . . . 3853 Slis 131,56:
Andra Europeiska 80 154) 41.113
Förenta Stateruas IH 1,142! 962,337
Öfrige nationers D 7), 1.398
Summa 31,7456,812,581.34,5177,383,61i
Hraf vill ebserveras att tonstalet afde fart g, som
är 1853 ankommo med taster till detta lands hamuar
utrikes ifrån, med 1,067.381 öfsersteg det föregående
året och med 859,317 aret 18:l samt att samman
lagda drägtigheien af de till utlanået med laster af
gångna fartyg från 1851 till 1832 ökades med 389,437
toos och från 1852 till 1853 med 711,030 tons, eller
tillsammans 1,100,467 tons, utgörande en tillvext af
ungefär en sjettedel. Detta förhållande bidrog i sin
beydliga mån till den ovanliga stegring i frakterne
son under sistlidna är egde rum, och då det observe-
ras huruledes tillvesten af det antal svenska och nor-
ska fartyg, som under nämnde period anlände med
laster till detia rikes hamnar, utgörande: -
CucseÅr 1851, 2,339 fartyg om 427,005 tons.
1852, 2,437 445,041
Zz 1853, 3,586 635,669
framstår såsom det mest utmärkande draget i denn:
ökade skeppsfart, sä visar sig deraf att äret 1853
måste för de svenska och norska rederierna, hvilkas
fartyg deltogö i denna fart, medfört betydlig vinning,
på samma gsng som det ådagalägges att de förenade
rikenas flaggor fortfarande häfda sitt anseende ifrakt-
handeln,
is Såsom en naturlig följd af de höga frakter som
under heta året 1853, men synnörligast framemot
hösten, betalades, ster också värdet af skeppsegen
domen ansenligt, och äÄtskilliga svenska fartyg såldes
med fördel till engelska rederier, under det ä andra
sidan, flera fartyg af engelsk och anvan utlåndsk kon-
struktion samma år inköptes för norsk och äfven svensk
räkniog, hvilkas egaåre fingo tillfälle att genast be-
reda dem förmånlig systelsättning. Detta synes leda
i bevis, att under särskilda omständigheter inköp lika-
väl som försäljuing af fartyg kunna med fördel ske
för samma lands räkning, och att derföre transaktio-
er af förstnämnde art böra lika mycket befriaås från
ninder, som vilkoren för de sednasc anförda förtjena
utt uppmuntras i ett land der skeppsbyggeriet utgör
en naturlig näringsgren, Den tullafgift hbvarmed ut-
rikes ifrån inköpte fartyg ännu i Sverge belastas kan,
Ppligt min åsigt, till fromma för handeln i allmän-
het, än vidare nedsättas, eller helt och hället upp-
häfvas, utan att derigenom tillskynda någon skada åt
len iohermska skeppsbyggnaden, hvilken, om dess
rerksamhet lemnas obunden, bör kunta konkurrera
ned hvilket lands som helst.

STÖFARTS-UNDERRÄTTELSER.
Stockholm. Inkomne:
IoN 21: Adolph, Niisson, Sö vitsborg, bränvin; Felix, Ols-
0, Åhas, do, .
— 22 AA: ne Aatherine Osson, Newcastle stonko!; Bor,
lyen. ! lä eck) sy kecods
— 24 Hi MA Vissos NM esvig, barlast: Hanna Anguste,
andah! SAvang ro sit Os ar Mattsson Berg.n do; Ven s,
hsson, don, do: Bea:a, Bied: nreg, Swinemiinde bulast
olida Lyteg NowWweastie st-nkol; Matvidi. Pettersson Ki-
enbamn, bariast: D. 8. Goodet, Hariman Rio Iareiro,
affe; Hermelin, Silfversparre, do, do; Balder, Nenzen, Poole,
or.
Thumbnail