Article Image
; äl 1852 p 1853 jä lAna I oTons. föontal Tous. a Brittiska . . . . 18,7024,459,321 18,209) 4,53 :.495 Svenska . . . .. 530) — 79,554 767 116.672 Norska ss. Danska . . s 867) -123,255) 1,114 154,9:v . 1 225 185,081) 2,676) 232.027 Ryska . . . . 267 75,905 292 72,78E Preussiska. . . . I 1,094) 228,4211 1,361 269.019 Aadra Tyska . . ) 2,1v0) 288.1211 2,456) 295,875 Holländska . . . ) 1,374 205,7411 1,585 291,578 Belgiska. . . .. ) 264 274 54.576 Frausysia . . . . ) 2,309 3,456 335 360 Spanska . . . . . 174 327) 52134 Portugisiska . . . 43 135 20,709 Italienska . . . 3853 Slis 131,56: Andra Europeiska 80 154) 41.113 Förenta Stateruas IH 1,142! 962,337 Öfrige nationers D 7), 1.398 Summa 31,7456,812,581.34,5177,383,61i Hraf vill ebserveras att tonstalet afde fart g, som är 1853 ankommo med taster till detta lands hamuar utrikes ifrån, med 1,067.381 öfsersteg det föregående året och med 859,317 aret 18:l samt att samman lagda drägtigheien af de till utlanået med laster af gångna fartyg från 1851 till 1832 ökades med 389,437 toos och från 1852 till 1853 med 711,030 tons, eller tillsammans 1,100,467 tons, utgörande en tillvext af ungefär en sjettedel. Detta förhållande bidrog i sin beydliga mån till den ovanliga stegring i frakterne son under sistlidna är egde rum, och då det observeras huruledes tillvesten af det antal svenska och norska fartyg, som under nämnde period anlände med laster till detia rikes hamnar, utgörande: CucseÅr 1851, 2,339 fartyg om 427,005 tons. 1852, 2,437 445,041 Zz 1853, 3,586 635,669 framstår såsom det mest utmärkande draget i denn: ökade skeppsfart, sä visar sig deraf att äret 1853 måste för de svenska och norska rederierna, hvilkas fartyg deltogö i denna fart, medfört betydlig vinning, på samma gsng som det ådagalägges att de förenade rikenas flaggor fortfarande häfda sitt anseende ifrakthandeln, is Såsom en naturlig följd af de höga frakter som under heta året 1853, men synnörligast framemot hösten, betalades, ster också värdet af skeppsegen domen ansenligt, och äÄtskilliga svenska fartyg såldes med fördel till engelska rederier, under det ä andra sidan, flera fartyg af engelsk och anvan utlåndsk konstruktion samma år inköptes för norsk och äfven svensk räkniog, hvilkas egaåre fingo tillfälle att genast bereda dem förmånlig systelsättning. Detta synes leda i bevis, att under särskilda omständigheter inköp likaväl som försäljuing af fartyg kunna med fördel ske för samma lands räkning, och att derföre transaktioer af förstnämnde art böra lika mycket befriaås från ninder, som vilkoren för de sednasc anförda förtjena utt uppmuntras i ett land der skeppsbyggeriet utgör en naturlig näringsgren, Den tullafgift hbvarmed utrikes ifrån inköpte fartyg ännu i Sverge belastas kan, Ppligt min åsigt, till fromma för handeln i allmänhet, än vidare nedsättas, eller helt och hället upphäfvas, utan att derigenom tillskynda någon skada åt len iohermska skeppsbyggnaden, hvilken, om dess rerksamhet lemnas obunden, bör kunta konkurrera ned hvilket lands som helst. — STÖFARTS-UNDERRÄTTELSER. Stockholm. Inkomne: IoN 21: Adolph, Niisson, Sö vitsborg, bränvin; Felix, Ols0, Åhas, do, . — 22 AA: ne Aatherine Osson, Newcastle stonko!; Bor, lyen. ! lä eck) sy kecods — 24 Hi MA Vissos NM esvig, barlast: Hanna Anguste, andah! SAvang ro sit Os ar Mattsson Berg.n do; Ven s, hsson, don, do: Bea:a, Bied: nreg, Swinemiinde bulast olida Lyteg NowWweastie st-nkol; Matvidi. Pettersson Kienbamn, bariast: D. 8. Goodet, Hariman Rio Iareiro, affe; Hermelin, Silfversparre, do, do; Balder, Nenzen, Poole, or.

24 juli 1854, sida 4

Thumbnail