del egg-verktyg., Mänga förändringar hafva på den senare tiden egt rum i priset på de bättre sorteroa af svenskt jern för den finare stålberedningen, och en så betydlig stegring har inträfffat, att många fabrikanter vändt sin uppmärksamhet på billigare sorter, som de begagna på försök, i hopp att bland dem finna någon som kan sättas i stället för de öfver höfvan uppsatta märkena, och de äro öfvertygade att de, medelst ihärdiga rön, skola lyckas att i andra svenska stämplar, eller stålsorter frän andra länder, utfinna något hvilket lika väl motsvarar det åsyftade ändamålet, som de jernsorter, hvilkas närvarande pris de anse vara alltför högt uppdrifna., Under tiden måste det befaras, att utbrottet af ett allvarsamt krig i Europa ej kan dröja länge att inverka skadligt på afsättligheten och gällande prisen i Sheffields och Birminghams marknader för alla de jernsorter, hvilka begagnas allenast för stålberedningen., (Forts.) NEW-CASTLE uwTYNE 13 Juli. Frektnoteringar, meddelade af Jos. Heald Comp. Våra sista meddelanden voro af den 28 förl. månad, och har vår fraktmarknad sedan nämnde tid hällit sig ä en ganska flau ståndpunkt, som fortfarande tyvärr synes hårdnackadt vija ännu en tid komma att bibehålla sin nedtryckta ställning, då begärlighet efter fartyg nästan alldeles upphört och, fastän ej många fraktsökande, i anledsing af sednaste veckans ihållande nordliga och nordostliga vindar, nyligen hitkommit, de som anländt dock haft svårighet blifva upptagne till nedannämnde betingelser: Utgående frakter: Oporto, coals 16 pr keel; Lissabon d:o 19; Cadiz d:o 19; Gibraltar d:o 25; Malaga d:o 28; Carthagena coke 26; Eskombrera d:o 26; kusten af Spanien d:o 27; Barcelona, coals 35; Oran d:o 35, Algier d:o 35; Marseille d:o 30; Genua d:o 36; dito, coals, coke 30; Naples, coals 33; Palermo eller Messina d:o 32; Malta d:o 31; Venice d:o 39, 10; Triest d.o 38; Athen d:o 38; Smyrna d:o 37; Beyrout d:o 38; Alexandria d:o 35; Aden d:o 50; Suez d:o 62, 10; Singapore d:040; Hongkong d:o 45; Valparaiso, CoquimBo och Callao d:o 45; San Francisco d:o 84; S:t Thomas d:o 26; Jamaica d:o 24; Havanna d:o 18; Rio Janeiro d:o 46, Monte Video d:o 50; Filadefia, gods 35; Newyork, coals 32; Salem d:o 30; S:t Johns gods och kol, d:o 19; Quebec kol d:o 16; Götheborg d:o 7,10; Köpenhamn do 8; Kiel d:o 10; Stralsund d:o 9; Pillau d:o 8. Königsberg d:o 9, Stockholm d:o 9; Malmö d:0 7, 10; Hammerfest d:o 13. Femfrakter hafva äfven i proportion deklinerat och bjudes för ögonblicket: frän Haparanda, Piteå eller Luleå till London 4; d:o d:o till Barcelona 7; från Umeå till London, Hull eller Grimsby 4; från Skönvik till Wisbeach 4, 10 s.; från Skelefteå eller Svartvik till London eller Hull 4, pr Petersburg standard träd; från Holmsund, Sundsvall eller en hamn nedom 25 s. pr load bjelkar och 75 s. för bräder och battens; från Götheborg eller en grannplats till vär ostkust 2 s.3 d. pr qr hafre; från Götheborg tiil Lon don, bräder och battens 40 s. 9 stand. jern eller stäl till ballast 5 s. pr ton; från Drammen eller en grannplats till ostkusten 55 s. pr famn ved; frän Christiavia till en kolplats pr load runda sleepers 17 s.; från Trondhjem till Hull pr bräder och battens 52 s. 6 d.; från S:t Ybes till London pr ton salt 17 s.; från Cadiz till La Plata pr ton salt 45 s.; från Marseille för Falmouth eller Queenstowna för ordres pr ton mjöl 16 s.; från Oran d:o d:o pr qr hvete 4 s. 6 d.; från Sicilien d:o d:o pr ton svafvel 15 s.; från Alexandria d:o d:o pr qr bönor 6 s. 3 d.; från Ceylon till Gibraltar för ordres till Trieste eller London 5 prton kaffe; från Alkyab till Falmouth eller Queenstown för ordres 5 pr ton risgryn; från Canton till Vestkusten, Liverpool, att ioträffa i Canton i Oktober mänad, ett fartyg om 300 å 409 tons, 4 pr ton the; från Rio de Janeiro till Falmouth celier Queenstown för ordres 45 s. pr ton kaffe. BAHIA den 16 Juni 1854. (Från hr David Lindgren.) Sockerskörden i denna provins, som detta är varit ganska ringa, med knapp tillgäng på god vara för att exeqvera de svenska orderna, gaf antedning genast vid början af äret att stegra priserna 20 proc. högre än hvad som betaldes förlidna äret. Den vid samma tid här uppkomna tvist emellan administration af sockermagasinerna och guvernementets exportfiskalisati n, bidrog äfven till svårigheten att med vanlig punktlighet aflasta de redan i hamnen då varande fartygen, under den tid som de afslutna certepartierna stipulerade. Vid början af denna mänad var sockerbehällhingen 8690 kistor, 194 halfkistor, 2696 tunnor och 10,817 säckar. Den i slutet af detta är inväntade nya skörden är päräknad att blifva mycket betydlig: såväl en utvidgad plantering som en gynnsam väderlek under loppet af året gifver anledning tro, att vår marknad blifver väl furnerad; närvarande priser äro rs 2500 för hvitt och rs 2100 för maskovad pr arob. Importartiklar från Sverige direkte, såsom plankor, beck, tjära, ha under mer än ett års tid alldeles uteblifvit; plankor mankera totalt, och den lilia tillförseln af beck och tjära från England och Hamburg har varit otillräcklig för behofvet; deremot har tillförseln af svenskt jern varit mer än konsumtionen tarfvar och åtskilliga partier såväl direkte som frän Hamburg äro ännu på första hand osälda; beck är säldt till rs 25,000 och tjära till rs 19,000 pr tunna, och ett parti jern nyligen till rs 10,000 pr qvintal af blandade dimensioner. : Frakterna till Europa, som i början af året voro uppe i 4 pr ton, hafva, i anseende till brist på l socker, continuerligt nedgätt och voro förliden mänad i 50 s. pr ton, men ha nu åter uppgått till 55 s. 8 3 för första klassens fartyg. Skulle krig i Europa kontinuera, så blifva vi här förmodligen utan tillförsel af vära nödvändigheter och troligen äfven i brist a Skepp för att aflasta vår inväntade stora sockerskörd. Gula febern har äfven detta är gjort allvarsamma anfall på de fremmande skeppen i hamnen, men ehuruväl större delen af svenskarne varit sjuka, har mortaliteten varit mindre betydlig än förlidna året, som visas af följande: Ankomna svenska och norska fartyg från början af Janwiwi till slutet af Maj: 1853: Antal fartyg 10; Besättningarnes antal 131; aflidnes antal 21. 1854: Antal fartyg 13; besättningarnes antal 161; aflidnes antal 8. Hvad som bidragit till den förminskade dödligheten är troligen iakttagandet af den nödvändiga försigtigheten att genast skicka den sjuke under läkares värd till det af guvernementet för ändamälet inrättade sjukhus, hvilken inrättning numera är utvidgad med omsorg och trygghet och tillgänglig för säväl skeppens befälhafvare som besättningar, emot en billig afgift. Guvernementet vill härmed söka förekomma sjukdomens spridande i staden äfvensom förhindra egennyttiga individer att medelst orimligt höga räkningar för sjukvård belasta sjuka fremlingar; sjukdomen är numera mycket i aftagande och inga svenska fartyg finnas i hamnen. SJÖFARTSUNDERRÄTTELSER.