del egg-verktyg.,
Mänga förändringar hafva på den senare tiden egt
rum i priset på de bättre sorteroa af svenskt jern för
den finare stålberedningen, och en så betydlig steg-
ring har inträfffat, att många fabrikanter vändt sin
uppmärksamhet på billigare sorter, som de begagna
på försök, i hopp att bland dem finna någon som kan
sättas i stället för de öfver höfvan uppsatta märkena,
och de äro öfvertygade att de, medelst ihärdiga rön,
skola lyckas att i andra svenska stämplar, eller stål-
sorter frän andra länder, utfinna något hvilket lika
väl motsvarar det åsyftade ändamålet, som de jern-
sorter, hvilkas närvarande pris de anse vara alltför
högt uppdrifna.,
Under tiden måste det befaras, att utbrottet af ett
allvarsamt krig i Europa ej kan dröja länge att in-
verka skadligt på afsättligheten och gällande prisen i
Sheffields och Birminghams marknader för alla de
jernsorter, hvilka begagnas allenast för stålbered-
ningen., (Forts.)
NEW-CASTLE uwTYNE 13 Juli. Frektnoteringar,
meddelade af Jos. Heald Comp. Våra sista med-
delanden voro af den 28 förl. månad, och har vår
fraktmarknad sedan nämnde tid hällit sig ä en gan-
ska flau ståndpunkt, som fortfarande tyvärr synes
hårdnackadt vija ännu en tid komma att bibehålla
sin nedtryckta ställning, då begärlighet efter fartyg
nästan alldeles upphört och, fastän ej många frakt-
sökande, i anledsing af sednaste veckans ihållande
nordliga och nordostliga vindar, nyligen hitkommit,
de som anländt dock haft svårighet blifva upptagne
till nedannämnde betingelser:
Utgående frakter:
Oporto, coals 16 pr keel; Lissabon d:o 19; Cadiz
d:o 19; Gibraltar d:o 25; Malaga d:o 28; Carthagena
coke 26; Eskombrera d:o 26; kusten af Spanien d:o
27; Barcelona, coals 35; Oran d:o 35, Algier d:o 35;
Marseille d:o 30; Genua d:o 36; dito, coals, coke 30;
Naples, coals 33; Palermo eller Messina d:o 32; Malta
d:o 31; Venice d:o 39, 10; Triest d.o 38; Athen d:o
38; Smyrna d:o 37; Beyrout d:o 38; Alexandria d:o
35; Aden d:o 50; Suez d:o 62, 10; Singapore d:040;
Hongkong d:o 45; Valparaiso, CoquimBo och Callao
d:o 45; San Francisco d:o 84; S:t Thomas d:o 26;
Jamaica d:o 24; Havanna d:o 18; Rio Janeiro d:o 46,
Monte Video d:o 50; Filadefia, gods 35; Newyork,
coals 32; Salem d:o 30; S:t Johns gods och kol, d:o
19; Quebec kol d:o 16; Götheborg d:o 7,10; Köpen-
hamn do 8; Kiel d:o 10; Stralsund d:o 9; Pillau d:o
8. Königsberg d:o 9, Stockholm d:o 9; Malmö d:0 7,
10; Hammerfest d:o 13.
Femfrakter hafva äfven i proportion deklinerat och
bjudes för ögonblicket: frän Haparanda, Piteå eller
Luleå till London 4; d:o d:o till Barcelona 7;
från Umeå till London, Hull eller Grimsby 4; från
Skönvik till Wisbeach 4, 10 s.; från Skelefteå el-
ler Svartvik till London eller Hull 4, pr Petersburg
standard träd; från Holmsund, Sundsvall eller en hamn
nedom 25 s. pr load bjelkar och 75 s. för bräder och
battens; från Götheborg eller en grannplats till vär
ostkust 2 s.3 d. pr qr hafre; från Götheborg tiil Lon
don, bräder och battens 40 s. 9 stand. jern eller stäl
till ballast 5 s. pr ton; från Drammen eller en grann-
plats till ostkusten 55 s. pr famn ved; frän Christia-
via till en kolplats pr load runda sleepers 17 s.; från
Trondhjem till Hull pr bräder och battens 52 s. 6 d.;
från S:t Ybes till London pr ton salt 17 s.; från Ca-
diz till La Plata pr ton salt 45 s.; från Marseille för
Falmouth eller Queenstowna för ordres pr ton mjöl
16 s.; från Oran d:o d:o pr qr hvete 4 s. 6 d.; från
Sicilien d:o d:o pr ton svafvel 15 s.; från Alexandria
d:o d:o pr qr bönor 6 s. 3 d.; från Ceylon till Gi-
braltar för ordres till Trieste eller London 5 prton
kaffe; från Alkyab till Falmouth eller Queenstown för
ordres 5 pr ton risgryn; från Canton till Vestku-
sten, Liverpool, att ioträffa i Canton i Oktober mä-
nad, ett fartyg om 300 å 409 tons, 4 pr ton the;
från Rio de Janeiro till Falmouth celier Queenstown
för ordres 45 s. pr ton kaffe.
BAHIA den 16 Juni 1854. (Från hr David Lind-
gren.) Sockerskörden i denna provins, som detta är
varit ganska ringa, med knapp tillgäng på god vara
för att exeqvera de svenska orderna, gaf antedning
genast vid början af äret att stegra priserna 20 proc.
högre än hvad som betaldes förlidna äret. Den vid
samma tid här uppkomna tvist emellan administration
af sockermagasinerna och guvernementets exportfiska-
lisati n, bidrog äfven till svårigheten att med vanlig
punktlighet aflasta de redan i hamnen då varande
fartygen, under den tid som de afslutna certepartierna
stipulerade. Vid början af denna mänad var socker-
behällhingen 8690 kistor, 194 halfkistor, 2696 tunnor
och 10,817 säckar. Den i slutet af detta är invän-
tade nya skörden är päräknad att blifva mycket be-
tydlig: såväl en utvidgad plantering som en gynnsam
väderlek under loppet af året gifver anledning tro,
att vår marknad blifver väl furnerad; närvarande pri-
ser äro rs 2500 för hvitt och rs 2100 för maskovad
pr arob.
Importartiklar från Sverige direkte, såsom plankor,
beck, tjära, ha under mer än ett års tid alldeles
uteblifvit; plankor mankera totalt, och den lilia till-
förseln af beck och tjära från England och Hamburg
har varit otillräcklig för behofvet; deremot har till-
förseln af svenskt jern varit mer än konsumtionen
tarfvar och åtskilliga partier såväl direkte som frän
Hamburg äro ännu på första hand osälda; beck är
säldt till rs 25,000 och tjära till rs 19,000 pr tunna,
och ett parti jern nyligen till rs 10,000 pr qvintal af
blandade dimensioner. :
Frakterna till Europa, som i början af året voro
uppe i 4 pr ton, hafva, i anseende till brist på l
socker, continuerligt nedgätt och voro förliden mänad
i 50 s. pr ton, men ha nu åter uppgått till 55 s. 8
3 för första klassens fartyg. Skulle krig i Europa
kontinuera, så blifva vi här förmodligen utan tillför-
sel af vära nödvändigheter och troligen äfven i brist
a Skepp för att aflasta vår inväntade stora socker-
skörd.
Gula febern har äfven detta är gjort allvarsamma
anfall på de fremmande skeppen i hamnen, men
ehuruväl större delen af svenskarne varit sjuka, har
mortaliteten varit mindre betydlig än förlidna året,
som visas af följande: -
Ankomna svenska och norska fartyg från början af
Janwiwi till slutet af Maj:
1853: Antal fartyg 10; Besättningarnes antal 131;
aflidnes antal 21.
1854: Antal fartyg 13; besättningarnes antal 161;
aflidnes antal 8.
Hvad som bidragit till den förminskade dödligheten
är troligen iakttagandet af den nödvändiga försigtig-
heten att genast skicka den sjuke under läkares värd
till det af guvernementet för ändamälet inrättade
sjukhus, hvilken inrättning numera är utvidgad med
omsorg och trygghet och tillgänglig för säväl skep-
pens befälhafvare som besättningar, emot en billig
afgift. Guvernementet vill härmed söka förekomma
sjukdomens spridande i staden äfvensom förhindra
egennyttiga individer att medelst orimligt höga räk-
ningar för sjukvård belasta sjuka fremlingar; sjukdo-
men är numera mycket i aftagande och inga svenska
fartyg finnas i hamnen.
SJÖFARTS-
UNDERRÄTTELSER.