STOCKHOLM, den 3 Juni. Inom fera af riksstånden hafva motioner väckts om statsbidrag till utförande af ett arbete, hvilket, ehuru egentligen till fördel för en särskild provins, likväl synes förtjena att af representationen varmt behjertas, isynnerhet som riksens stän ler redan för 30 år till samma ändamål anslogo samma summa som nu begäres, fastän denna summa genom särskilda bearbetningar ej blef för det afsedda ändamålet använd. Vi mena det gamla, vid denna riksdag ånyo väckta förslaget om understöd af allmänna medel för anläggning af slussar vid Dejeforsoch Forshaga-fallen i Klarelfven, hvarigenom en oafbruten segelled skulle tillvägabringas från detta vattendrags utlopp i Venern vid Carlstad till Elfdals härad, på en sträcka af 6 mil, och denna trakt öppnas för en trafik, som skulle blifva en verklig välsignelse för dess talrika, idoga, men fattiga befolkning. Vi meddela längre ned i bladet en berättelse om de tidigare planerna för denna slussanläggning, utgifven på föranstaltande af det bolag som bildat sig för att, under förutsättning af understöds erhållande, öfvertaga och utföra arbetet. Deraf synes att 1824 års ständer, med afseende på den allmänna nyttan af en förbättrad båtfart å Klarelfven, hos Kongl. Maj:t utverkat ett anslag af 100,000 rdr bko att utgå med en femtedel hvart år från 1827 års slut. Det för anläggning bildade bolaget kom emellertid endast i åtnjutande af 5000 rdr af dessa medel, hvilka användes till inköp af jord, kostnadsersättningar, o.s. v., då chefen för då varande storamiralsembetets tredje afdelning, framlidne grefve von Platen, hos Kongl. Maj:t anmälde sin åsigt att detta arbete borde ställas i förbindelse med vidlyftigare af honom planerade kommunikationsarbeten, som skulle erfordra nära 8 gånger den anslagna summan, hvarefter företaget fick förfalla och de beviljade medlen användas till andra ändamål, och då efter förnyade undersökningars anställande Kongl. Maj:t ytterligare vid 1840—41 års riksdag aflät proposition om ett anslag af 95,000 riksdaler bko, som skulle betäcka omkring hälften af. anläggningskostnaden, hvaremot den andra hälften skulle tillskjutas af det för ändamålet bildade bolaget, så blef denna proposition genom votering i förstärkt statsutskott afslagen; måhända fruktade man att, om medlen beviljades, de äfven denna gång skulle blifva använda för främmande ändamål. Sedan den tiden har denna för en hel landsort så vigtiga fråga hvilat, intilldess den af enskilda motionärer vid innevarande riksda ånyo blifvit bragt å bane. Den har nu också blifvit i Wermland omfattad med det intresse, att ett bolag på nytt bildat sig, som till arbetets utförande tecknat 100,000 rdr bko, under förutsättning att en lika summa skulle af nu församlade ständer beviljas, på de vilkor, naturligtvis, att bolaget, i händelse kostnaderna skulle öfverstiga den ursprungligen beräknade anläggningssumman, tillskjuteråterstoden och lemnar full garanti för arbetets utförande i enlighet med den plan, som af Kgl. Maj:t kan komma att fastställas. Framlidne grefve Platens tanke att, på samma gång man utvidgade segelfarten i Klarelfvens egen dal, äfven med densamma förbinda den andra af Wermlands vidsträckta och tätt bebyggda dalgångar, som genom de med hvarandra sammanhängande smala och flodlika Fryk-sjöarne eger ett eget, högst dyrbart kommunikations-element, var i sig sjelf vacker och riktig, ehuru man måste rätt mycket beklaga att lusten att göra allt, här som i mycket annat, fick lägga hinder i vägen för möjligheten att: göra mycket. Emellertid finnes för motståndet mot saken ej ens denna förevändning längre qvar. Wermlands invånare hafva på egen hand, utån annat biträde från statens sida är ett lån, på de aldra sista åren åstadkommit :n jernväg från Frykens sydligaste punkt, om träffar Klarelfven nedanom fallen vid Dejefors och Forshaga. I förbindelse med jenvägen är inrättad ångbåtsfart på Fryksjöarne, och en lätt väg af circa 9 mils längd öppnad till den förut otillgängliga öfre Fryksdalen, hvilken för ortens inbyggare verkat i högsta grad välgörande; en omständighet, som tydligare än någon annan ådagalägger nyttan och nödvändigheten af att äfven öppna Klarelfvens öfra dal för trafiken. Alltsedan saken först bragtes å bane har K. M:t förklarat sig lifligt öfvertygad om den stora vigten att genom slussleder vid de förenämnde platserna öppna en lättare förbindelse med en stor och öppen fioddal, med en betydlig näringsidkande befolkning, som med en ej ringa andel bidrager till landets export af jern och trävaror. Vi kunna ej inse att kommunikationsanstalter voro oumbärligare för en menniskoålder sedan än de äro nu, och ehuru man visserligen hört att på högre ort sskall herrska mycken missbelåtenhet med vallet af en och annan bland ortens representanter, på hvilkas voteringsberedvillighet man missräknat sig, och att de tjenstvillige i statsutskottet blifvit förständigade att straffa det obehagliga landskapet genom afstyrkande af alla sådana anslagsfrågor, hvaraf detta kunde draga någon större fördel; och oaktadt vidare alla de hinder, som enskilda intressen kunna lyckas uppstapla i vägen, — ehuru den åberopade berättelsen åt dem lånat nog mycken vigt, och dervid inslagit en ton af bitterhet, som kunde hafva varit borta; — så trc vi likväl ej dessa enskilda motiver tillräcklig starka att i någon väsentlig grad imponera p: representationems öfvertygelse, isynnerhet som må aflan Akalla Ara ha dan ctara inductrier a mA mm pe — 0 om t AA MM