- Varmluftfartyget Eriessons. Om uppta-
ganet af det på Newyorks redd sjunkna
Varaluftfartyget Ericsson läser man iNew-
Yox Tribune för den 6 Maj följande skil-
driig: Fartyget ligger lätt på en mjuk botten
i nirheten af Cunard-ångarnes docka i Jersey-
city. Det står fullkomligt upprätt, med sins
två höga master lika raka som då det låg vid
varfvet. Vid flodtiden s å hjulhusdäcken två
fot öfver vattenytan och salongdäcketi jemn-
höjd dermed. Under ebben blir hela öfre
däcket klart. Kapten Benson, med sin rädd-
ningsskonert och sina dykare i deras sub-
mar:nrustning, ligger långsides med fartyget,
sysselsatt att tillstoppa de öppningar, hvar-
igemom vattnet inrusade, då fartyget sjönk.
Rundt omkring fartyget är dragen en stor
pressänning, hvars öfre kant ligger ofvan vat-
tenbrynet och bildar en slags säck som om-
sluter fartyget. När de öppna portarne blif-
vittillslutna af dykarne, återstår endast att få
ångumparna ombord och pumpa fartyget
län. Flera anbud ha blitvit gjorda att på
enteprenad öfvertaga fartygets upplyftande.
Som egarne likväl ansett det begärda priset
10 000 dollars för öfverdrifvet, pågår arbetet
under ledning af fartygets befälhafvare, kap-
ten Lowber. Den skada ,Ericsson lidit är
högst betydlig i anseende till trävirkets upp-
svällande och nödvändigheten att underkasta
machineriet en fullständig reparation. Det
stora försöket skall dock ej lida någon vä-
sentlig men af olyckan.
Samma NewYorktidning berättar att olyc-
kam inträffat under en ovanligt stark orkan,
sorm rasat under en qvarts tid ochi NewYork
octh dess närmaste omgifningar anställt stora
förödelser.
Om samma olyckshändelse skrifver en i
NewYork vistande norrman till Christiania-
posten bland annat följande: Orkanen tog
fartyget tvärt på sidan, kastade det öfver, så
att de två portarna, som voro öppna för att
derigenom utkasta aska, kommo flera fot under
vattenytan, och inom tio minuter var fartyget
fyldt och gick till botten.
Allt ombord räddades, då katastrofen skedde
i den inre hamnen, knappt 300 famnar från
landningsstället. Fartyget var alldeles tomt,
och denna omständighet liksom machinernas
öfverbalans kan denna särdeles olyckliga hän-
delse troligen tillskrifvas.
Jag har sedan talat med kapten Ericsson,
och han sade mig att profresan utfallit till-
fredsställande och att han erhållit 13 kring-
svängningar i minuten på far ygets 32 fots
hjul med en särdeles obetydlig kolåtgång.
Följande i samma ämne är ett utdrag ur
ett bref från en i Newyork bosatt svensk:
Du bad mig om underrättelser angående Ericsson,
och jag kan ge dig dem både glädjande och sorgliga.
Sistl. 27 April, efter att nära ett år legat stilla och
fått sitt machineri nästan komplett förändradt, gjorde
hon en profresa (en 30 å 40 miles ut i hafvet); åter-
kommen till Newyork ankrade hor på strömmen, in-
nn hon skulle gä tillbaka i sin docka. Derlåg hon,
då nägra af passagerarne, för att bättre kunna be