Article Image
Kontinenten till Amerika oeh Austratien särät Äfven gurnlar stora mängd guld som derifrån öfverförts till ; 3 verlden i betalning för de oerhörda dit expeerade varupartiernia. Spanmålsmissvext uti några Uropeiska länder, den misslyckade vinskörden och Spekulationer, base:rade på de krigiska utsigterna, ha On det öfriga. Om än vär stad icke står i nägon direkt förbindelse med de nya. verldsdeiarne, så känner man ändå Tven här en indirekt inflytelse genom sådana nordiska produkter som komma i fråga vid exporten dit och här kunna tinnas upplagda, såsom jern, bräder, tjära, hampa m. m. Frän Sverge anlände under förra äret 152 svenska fartyg, hvaribirand 34 från Stockholm, 27 från Wisby och 24 från Kalmar, och från utrikes orter ankommo :176. Under finsk flagg inträffade härstädes frän Sverge 56 fartyg om 5925 lästers drägtighet, och med : Wgbåtar verkställdes 97 turer på Sverge, hvaribland 2 9 med ångfartygen Gauthivd och Svithiod samt 1 a. ed Bore, 14 med Lennart Torstensson, 19 med ångf. Malmö, 12 med ångf. Läbeck 0. s. V. Den hufvudsakligaste, importen från Sverge utgjordes ar 59,684 tolfte; bräder mot 72,953 tolfter år 1852, hvaraf 33,460 tolfter med finska och 26,204 med svenska fartyr , 2161 st. bjelkar mot 3177 st. år 1852, deraf 626 st. med svenska och 1535 med fin: ka fartyg; 26 :575 st. sparrar mot 17,716 år 1852, I e Uer 21,821 med fimska och 4754 st. med svenska I fa rtyg. t s Affärerr a i trävaror hafva äfven under förlidet är ; vari t gans ka lifliga och den stora efterfrågan för vissa för Austre lien m. m. passande bräder och plankor har I; stegrat pr iserna derå med 30 , och deröfver, så att l: polska of :h preussiska bräder snart skola komma i konkurre! 1s med de svenska. Förrådet af de mest 1 kuranta trävaror var vid ärets slut obetydligt, och vid unkomst an af nästa ärs tillförsel torde det gamla laget till största delen vara upprymdt. Af Je rn importerades från Sverge 37,001 Sk mot 22,150 Sk år 1852. Fråu Stockholm anlände 25,818 SKU, I rån Norrköping 3401 Skt, från Sundsvall 3177 SkT, från Söderköping 1121 Sk o. s. v. I öfrigt bestod g Vegnimporten af 296 Sk knip-, bultoch bandSern, 8113 Sk jernplätar, 191 Skt plogbillsämnen, 548 Skit 5 spik och c:a 900 Sk stål. Utaf ålet under året importerade qvantum stängjern blef mer än hälften härifrån afsändt pr jernväg till Hamburg för att der vidare försändas. De högajernpriserna 3 England hafva under tiden föranledt att svenskt jen mött en ökad efterfrågan. Jernimporten från Englanc! uppgick med anledning af de höga noteringarne til! endast 850 Sk mot 6700 Sk är 1852 och 4000 Sk är 1851. I priserna för svenskt jern hafva inga betydligare fluktuationer egt rum, men affärerna voro ganska förmånliga och förråderna äro nu mycket reducerade. Af Garkoppar infördes från Sverge 46:28 Sk mot 4145 SkE år 1852, nemligen från Stockholm 2928 Sk och från Norrköring 1770 SkE. Af Kopparmalm hade vi en tillfirsel af 450 Sk och af Kopparnickel 71 SkÖ, hviltet allt till största dvlen transiterade. Frän Petersbirg importerades 26,8 00 block och 11,755 pud garkoppar, som äfven trans.terade. Tillförseln af Kalk från Wisby utgjorde 18,93 4 halftunnor mot 18,853 år 1852, och någon särdeles behållning är nu icke för handen. Tjära: hela importen under äret uppgår till 34,600 tunnor hvaraf 4011 tunnor från Sverige och vid ärets slut fanns endast en behållning om 5070 tonnor. Denna artikel har under årets lopp varit mycket efterfrågad och priserna i stigande. Redan i Mars mänad upprymdes det gamila lagret och i Augusti var obetydligt qvar af den nya tillförseln. I November befanns nära nog ingen tillgång på första hand. Priserna som i Januari noterades å 10—9 m:k C:t stegrades successift under loppet af året till 13 m:k 12 å 13 m:k O:t. Äfven för denna vara erkänner man den nyttiga inflytelsen af jernbanan. Af andra svenska produkter hitfördes 1350 tunnor råg, 13,132 IE alun, 15,000 KE vax, 1900 tunnor potates, 1320 st. hjulekar, 146 st. spiror, 11,570 tb harskinn, cirka 4000 ris diverse papper, 1290 st. slipstenar 0. 8. V. Affärsförhållandena mellan Libeck och Sverige hafva under förlidet är enligt mitt omdöme varit betydligare än under år 1852 isynnerhet i afseende å transitogods och de många ångfartygen som förmedlade trafiken hafva nästan alltid förefunnit mera gods än de kunde rymma, hvarföre äfven ätskilliga segelfari fartyg blefvo sysselsatte. Men de svenska ångbätarne hade ingen ökad fördel af den höga fraktkonjunkturen emedan deras fraktaxor blefvo oförändrade så som de vid ärets början voro fastställda, hvaremot segelfartygen t. ex. vid histen beviljades cirka 1 m:k 12 s. O:t pr sk jern, således 8 sch. C:t högre än som betaltes pr ängbåtarne. t filraveflodens upprensning som börjades är 1850 har under användande af ångmachiner om 130 hästars kraft blifvit oafbrutet fortsatt och kostnaden uppgår ou redan till C:t m:k 9635,000. Resultatet Häraf har varit att under förl. år samtliga stora ängbätar regelbundet kannat komma uppp till staden. Vat endjupet ati och framföre hamnen i Traveminde är 16 fot och kommer är 1854 på 18 fot; på revieret finnes merändels 14 fot med undantag af en liten sträcka som i år uppgräfts till samma djuplek. Värdet af hela årets inport från Sverige uppgär enligt tabellerna till C:t m:k 3,241,545, nemligen i 219 svenska fartyg 2,447,920 m:k, i 56 finska till 433,705 m:k och i 13 fremmande fartyg till 359,920, m:k C:t. — TÅRTA DTC TAATTATRDD Ä AVTRT CTD

30 mars 1854, sida 4

Thumbnail