Kontinenten till Amerika oeh Austratien särät Äfven
gurnlar stora mängd guld som derifrån öfverförts till
; 3 verlden i betalning för de oerhörda dit expe-
erade varupartiernia. Spanmålsmissvext uti några
Uropeiska länder, den misslyckade vinskörden och
Spekulationer, base:rade på de krigiska utsigterna, ha
On det öfriga.
Om än vär stad icke står i nägon direkt förbin-
delse med de nya. verldsdeiarne, så känner man ändå
Tven här en indirekt inflytelse genom sådana nordi-
ska produkter som komma i fråga vid exporten dit
och här kunna tinnas upplagda, såsom jern, bräder,
tjära, hampa m. m.
Frän Sverge anlände under förra äret 152 svenska
fartyg, hvaribirand 34 från Stockholm, 27 från Wisby
och 24 från Kalmar, och från utrikes orter ankommo
:176. Under finsk flagg inträffade härstädes frän
Sverge 56 fartyg om 5925 lästers drägtighet, och med
: Wgbåtar verkställdes 97 turer på Sverge, hvaribland
2 9 med ångfartygen Gauthivd och Svithiod samt 1
a. ed Bore, 14 med Lennart Torstensson, 19 med ångf.
Malmö, 12 med ångf. Läbeck 0. s. V.
Den hufvudsakligaste, importen från Sverge utgjor-
des ar 59,684 tolfte; bräder mot 72,953 tolfter år
1852, hvaraf 33,460 tolfter med finska och 26,204
med svenska fartyr , 2161 st. bjelkar mot 3177 st. år
1852, deraf 626 st. med svenska och 1535 med fin:
ka fartyg; 26 :575 st. sparrar mot 17,716 år 1852, I
e Uer 21,821 med fimska och 4754 st. med svenska I
fa rtyg. t
s Affärerr a i trävaror hafva äfven under förlidet är ;
vari t gans ka lifliga och den stora efterfrågan för vissa
för Austre lien m. m. passande bräder och plankor har I;
stegrat pr iserna derå med 30 , och deröfver, så att l:
polska of :h preussiska bräder snart skola komma i
konkurre! 1s med de svenska. Förrådet af de mest 1
kuranta trävaror var vid ärets slut obetydligt, och vid
unkomst an af nästa ärs tillförsel torde det gamla la-
get till största delen vara upprymdt.
Af Je rn importerades från Sverge 37,001 Sk mot
22,150 Sk år 1852. Fråu Stockholm anlände 25,818
SKU, I rån Norrköping 3401 Skt, från Sundsvall 3177
SkT, från Söderköping 1121 Sk o. s. v. I öfrigt
bestod g Vegnimporten af 296 Sk knip-, bult- och band-
Sern, 8113 Sk jernplätar, 191 Skt plogbillsämnen,
548 Skit 5 spik och c:a 900 Sk stål.
Utaf ålet under året importerade qvantum stängjern
blef mer än hälften härifrån afsändt pr jernväg till
Hamburg för att der vidare försändas. De högajern-
priserna 3 England hafva under tiden föranledt att
svenskt jen mött en ökad efterfrågan. Jernimporten
från Englanc! uppgick med anledning af de höga no-
teringarne til! endast 850 Sk mot 6700 Sk är
1852 och 4000 Sk är 1851. I priserna för svenskt
jern hafva inga betydligare fluktuationer egt rum,
men affärerna voro ganska förmånliga och förråderna
äro nu mycket reducerade.
Af Garkoppar infördes från Sverge 46:28 Sk mot
4145 SkE år 1852, nemligen från Stockholm 2928
Sk och från Norrköring 1770 SkE. Af Koppar-
malm hade vi en tillfirsel af 450 Sk och af Kop-
parnickel 71 SkÖ, hviltet allt till största dvlen tran-
siterade. Frän Petersbirg importerades 26,8 00 block
och 11,755 pud garkoppar, som äfven trans.terade.
Tillförseln af Kalk från Wisby utgjorde 18,93 4 half-
tunnor mot 18,853 år 1852, och någon särdeles be-
hållning är nu icke för handen.
Tjära: hela importen under äret uppgår till 34,600
tunnor hvaraf 4011 tunnor från Sverige och vid ärets
slut fanns endast en behållning om 5070 tonnor.
Denna artikel har under årets lopp varit mycket ef-
terfrågad och priserna i stigande. Redan i Mars mä-
nad upprymdes det gamila lagret och i Augusti var
obetydligt qvar af den nya tillförseln. I November
befanns nära nog ingen tillgång på första hand. Pri-
serna som i Januari noterades å 10—9 m:k C:t ste-
grades successift under loppet af året till 13 m:k 12
å 13 m:k O:t. Äfven för denna vara erkänner man
den nyttiga inflytelsen af jernbanan.
Af andra svenska produkter hitfördes 1350 tunnor
råg, 13,132 IE alun, 15,000 KE vax, 1900 tunnor po-
tates, 1320 st. hjulekar, 146 st. spiror, 11,570 tb
harskinn, cirka 4000 ris diverse papper, 1290 st. slip-
stenar 0. 8. V.
Affärsförhållandena mellan Libeck och Sverige hafva
under förlidet är enligt mitt omdöme varit betydli-
gare än under år 1852 isynnerhet i afseende å tran-
sitogods och de många ångfartygen som förmedlade
trafiken hafva nästan alltid förefunnit mera gods än
de kunde rymma, hvarföre äfven ätskilliga segelfari
fartyg blefvo sysselsatte. Men de svenska ångbätarne
hade ingen ökad fördel af den höga fraktkonjunktu-
ren emedan deras fraktaxor blefvo oförändrade så
som de vid ärets början voro fastställda, hvaremot se-
gelfartygen t. ex. vid histen beviljades cirka 1 m:k
12 s. O:t pr sk jern, således 8 sch. C:t högre än
som betaltes pr ängbåtarne. t
filraveflodens upprensning som börjades är 1850 har
under användande af ångmachiner om 130 hästars
kraft blifvit oafbrutet fortsatt och kostnaden uppgår
ou redan till C:t m:k 9635,000. Resultatet Häraf har
varit att under förl. år samtliga stora ängbätar regel-
bundet kannat komma uppp till staden. Vat endjupet
ati och framföre hamnen i Traveminde är 16 fot och
kommer är 1854 på 18 fot; på revieret finnes merän-
dels 14 fot med undantag af en liten sträcka som i
år uppgräfts till samma djuplek.
Värdet af hela årets inport från Sverige uppgär
enligt tabellerna till C:t m:k 3,241,545, nemligen i
219 svenska fartyg 2,447,920 m:k, i 56 finska till
433,705 m:k och i 13 fremmande fartyg till 359,920,
m:k C:t.
—
TÅRTA DTC TAATTATRDD Ä AVTRT CTD