var den en gren af den offentliga administrationen; som åtnjöt en välförtjent popularitet i utbyte emot den ära den gaf åt nationen, men som ändock på visst sätt lefde för sig sjelf, som hvarje år uppbar en stor summa af budgeten, men som använde denna summa efter godtycke inom sina väl tillslutna arsenaler, utan att ega något intimare samband med handeln och den allmänna industrien. Nu står amiralitetet i ständig beröring med alla som i England intressera sig för framstegen i de fysiska, kemiska och mekaniska wetenskaperna; det lefver i gemenskap med alla industriens grenar, med alla dessa oräkneliga verkstäder, hvarest metallernsa förarbetas. Flottan är den förnämsta konsumenten af deras arbeten, och följaktligen dden kund, hvilken det ligger i deras intresse aatt på allt möjligt sätt tillfredsställa; hon har i sjelfva verket varit den, som ledt deras arkbeten och har visat nog mycken urskiljning, attt genom en väl förstådd fördelning af sitt fförtroende fängsla deras intressen vid sina öden. Hon har här lyckats att erhålla :filialverkstäder till sina arsenaler, verkstäder, hvilkas tillkomst kostat henne intet, och hvilkas arbeten hon erhåller för 20 till 30 4 billigare pris, än någon annan; hvilkas ofantliga tillgångar, i ett farans ögonblick, kunna ställa till hennes förfogande medel för kraftig handling, som äro säkrare, snabbare och starkare, än hvad verldens alla öfriga verkstäder skulle kunna erbjuda. Det är ej amiralitetet som skapat dessa beundransvärda verkstäder, tillhöriga en Robert Napier, Penn, Miller och Ravenhill, Mandslay och Field, Robert) Stephenson, Watt och Fawcett med fleera andra; utan det är dessa hundrade tusentall af hästkrafter i ångmachiner, som det undder ett tjugutal af år låtit dem tillverka och hvvarigenom det gjort dem till lika många af örldogsflottan beroende verkstäder, och det är hhärigenom man kan förklara huru det engelskaa amiralitetet, fastän det på sina varf underkrhåller ett mindre antal arbetare än t. ex. frannska marinministeren, i ett gifvet ögonblick: kan utveckla så mycken energi, en sådann produktionskr.ft som lemnar långt bakoma sig allt hvad man ser i ändra länder. Detta är ett af förnämsta föreninngsbanden emellan engelska marinen och en ahf den nationala industriens grenar, hvilken iinom alla sina förgreningar använder det störssta kapitalet, sysselsätter de flesta armarne, och indrager i sitt intresse större delen af landets befolkning. Det finnes ännu andra beröringspunkter hvilka vi skulle kunna omnämna, men för ögonblicket vilja vi åtnöja oss med att endast anföra en annan, som förtjenar att betraktas med icke mindre uppmärksamhet, så mycket mera som den, i händelse af krig, er. uder tillgångar, hvilkas sanna wärde det torde Mlifva svårt att uppskatta, och som likväl, när kens rätta grund undersökes, befinnes knappa. t hafva kostat någon: uppoffring: vi mena de? präktiga do orätutet omel: : mellinier, som engelska vldens delmr. — Ami lan England och alla ve: s de . ralitetet, långt ifrån att vilja tillvälla sig denna ångbåtsfart, har låtit den framisallas af den enskilda industrien, medelst unde stöd från staten; dessa af staten förskjutna summor äro i ständigt stigande, och för närvaramde uppgå de till mer än 20 millioner om året. Amiralitetet har sålunda bidragit till bilddande af kompanier, bland hvilka åtskilliga, , som till exempel, the Peninsular,, åtnjuter ven fabel-l aktig framgång; dess rörelsekapital, fördeladt på aktier af ganska låg nominell valör:, och som äro tillgängliga för alla, stiger nu till flera: hundrade millioner francs. Det är en mäktig rikedomskälla, som sålunda blifvit skapad, och de ofantliga fördelar som den medför för politiken, handeln, industrien samt för Storbritanniens financiella öfvervigt, skulle i och för sig sjelfva förtjena större uppoffringar, än de nu tilldelade understöden tyckas påläigga skattkammaren. Men der är ingen förlust. Af dessa penningesummor, som man öfverlemnar åt kompaniemna, återgifva dessa tre fjerdedelar i de postjpenningar styrelsen uppbär på bref, som fortsksaffas med deras fartyg, och hvad det återståående beträffar, så blir det mer än ersatt aff de tullumgälder, som erläggas för de dyrboara laddningar, hvilka af dessa fartyg importeras. Också är förlusten ingen, utan kumna dessal: penningesummor tvärtom anses vara ett fördelaktigt placeradt kapital, och dessutom har amiralitetet, efter att hafva gjort en så god affär, kunnat förbehålla sig rättigheten, att, i händelse af krig eller annat behof, få dis-ponera öfver de fartyg dessa kompianier låtit bygga, en flotta, sammansatt af de snabbaste och bästa fartyg i verlden, en flotta, som ständigt underhålles i det bästa ttjenstbara skick, ständigt armerad, alltid färdilig att begynna aktiv tjenstgöring vid förstar telegrafsignal, ägande en drägtighet af 1500,600 tons och försedd med ångmachiner af tillllsammans 50,060 hästars kraft. Förena dennna flotta med den egentliga örlogstiottan, ochh man måste medgifva, att aldrig något krig bblifvit fördt med en så ofantlig styrka, ty den ffördel man af dessa medel kan draga är nässtan obegränsad. Genom den snabbhet de kunna gifva åt. rörelserna hos en sådan styrka, mångdubblal. de den ofantligt. Så, till exempel, äro de soldater, som i dag befinna sig i Portsmouth, London eller tll och med i Edinburg, med hänseende till tiden på knappast en tredjedel at det afstånd ifrån Konstantinopel, som skiljer general Gortschakoffs förposter från ottomanernas hufvudstad, och dessutom, om man transporterade dessa trupper dit, skulle de anlända till sin bestämmelseort vid godt lynne och god helsa samt med fullt Ibibehållna kroppskrafter, något som säkert ej sikulle vara händelsen med en armå som måsst passera Balkan-kedjan, äfven utan att der möta något motstånd. Man jemföre skillnaden i tillständet mellan en engelsk arme som, inskeppad i Southampton, efter en tolf dagars resa landstiger på Bosporens stränder, och (en armekår som kommenderas af general Osten-Sacken, för hvilken det erfordrats minader för att framtränga ett hundratal af lieues, och hvars ankomst till Donau ännu synes vara IR td AK anm tvunkaog menNAM