höra A. Andersson, hvars lik, vid anställd undersök-
ning, påträffades i brunnen oeh uppdrogs derutur.
Efter. hvad hittills kunnat upptäckas, anses att den
mördade Ramstedt icke blifvit rånad, emedan på ho-
nom; i hans kläder, funnits 51 rdr 12 sk. rgs och ett
silfverfickur med vidhängande kedja, samt i slädan
gräsej, salt, m. m.
LANDSORTS-NYHETER.
Östersund d. 28 Jan. Enligt till konungens
befallningshafvande inkommen rapport, har bondeso
nen Jöns Esbjörsson från Westanå i Ovikens socken
söndagen den 8 dennes på morgonen anträffats lig-
gande död, troligen ihbjelfrusen, ä vägen nägra hun-
drade alnar från sergeantsbestället Fjösåsen. Jöns
Esbjörnsson hade föregående dag begifvit sig åstad
med häst och åkdon att från fäbodarne, belägna vid
Oviksfjällen, hemforsla hö, samt troligtvis på aftonen
ätervändt derifrån, men ej hunnit längre än till of
vannämnde ställe. Hästen hade utan äkdon sedan
återkommit till hemmet... Mannen var omkring 30
är-samt efterlemnar enka och barn.
Gefle d. 31 Jan. Rörelsen å våra skepps-
varf är i är särdeles liflig. På det norraieller Bång -
ska varfvet höja sig redan två nya fartyg af vanlig
konstruktion från stapelbädden; ä det södra eller Elf-
strandska varfvet har man den här alldeles nya före-
teelsen af tvenne under byggnad varande klipperfar-
tyg, hvilka redan i sitt ännu mycket ofullbordade
skick, intaga ögat med sina särdeles lätta och behag-
liga former. Vid sidan af dessa ser man der och
hvar en mängd mindre farkoster och fiskareskutor
dels under nybyggnad, dels under reparation.
Enligt i dag ingången underrättelse frän Öre-
grund, finnes ingen is öster om Gräsön; vid Örskä-
ret är det rent vatten till land. Ingen is är heller
synlig från fyrtornet, hvarken mnorr- eller öster ut,
men frän Örskäret tvers öfver Fogelsundet och i hela
grepen inät Öregrund ligger isen, dock ej symnerli-
gen stark.
Carlstad d. 28 Jan. Större delen af sjöar
och vattendrag ärotnu körbara, hvadan den lifligaste
handeln med Norge redan tagit sin början, i är sär-
deles efterlängtad, i följd af landtmannens behof af
sill och salt. Den sistnämnde artikeln är här sä ste-
grad i pris att väl ingen kan minnas en så dyr tid
pä denna nödvändighetsvara, man har till och med
fått betala I rdr kappen hos hrr landthandlare, och
ganska få af dessa hafva varit försedda dermed. Der-
emot hafva de alla ett aldrig försinande lager af
bränvin, som, tyvärr, minskar brödet i mänget hus
häll, och i mer än ett afseende gör denna handels-
frihet, till tlandtbygdens förbanndse. Männen bort
byta sin säd och sin skog, mot let begärliga brän-
videt, och för älsklingsdrycken kaffe uppoffra qvin-
norna i första rummet ladugärdens afkastning såsom
smör, ost, mjölk, och enär dess: produkter vinterti-
den ej äro tillgängliga, transporera de i smyg den
ena skäppan säd efter den andrz, till den välvillige
landthandlaren, som lika hjelpsamt tillhandahäller
kaffe ät gummorna, som bränvin ätgubbarnma. Van
liga taxan vid denna byteshandel är 1 kaffe eller
!;, kanna 4-gradigt bränvin for en fjerding hafre.
När sedan sommaren kommer fär bonden äterköpa
sin hafre för minst 10 rdr tunnan; i sanning ingen
dälig vinst! Lägger man nu härtill den förlust af
sofrel, som uppstär i huset genom ofvan antydda by-
teshandel, så må ingen rättsinnad förneka att landt-
handeln i lika stor skala som gärdfarihandeln, utgör
landets frätande kräfta. På detta sätt går ladugärds-
produkterna ur allmogens i landthandlarens händer,
och han allena skördar vinsten, då han med flere
skI i foran, afreser till Christiania, och oftast der
erhåller 24 å 28 sk. marken och deröfver, då han
sällan betalt i byteshandel mera än 12 å 14 sk. vid
uppköpet:
— För kort tid sedan visade sig vid egendomen
Nygärd här vid staden en helt hvit fogel, som äfven
snart fångades uti denor, utsatta för kramsfoglar, och
befanns vara en s. k. Albinas-varietet af trastslägtet
(Turdus pilaris?) — Fogelns hela fjäderbeklädnad var
snöhvit, med undantag af nägra få mörka fjedrar,
som på ryggen bildade nästan ett kors. Näbb och
fötter -erangegula, ögonen mörka. Så färgad var
denna fogel särdeles vacker, oeh tog sig synnerligen
väl ut ibland de röda rönnbären i donerna. Exem-
plaret förvaras i mag. Hammargrens samling.
Kalmar d. 25 Jan. Efter ett flere dagar
ibällande blidväder har slädföret härstädes blifvit helt
och hället förstördt. Samma förhållande lärer råds
på andra håll, efter hvad som berättas från flera skån-
ska städer. Ännu våga ändoek Ölänningarne att med
häst och släda färdas öfver till fastlandet.
— Flera beslag på bränvinsredskaper hafva på sed-
nare tider egt rum här inom länet, förorsakade deraf
att egarne af okunnighet underlätit att före Novem
ber månads utgång tillkännagifva huruvida de ön-
skade att under nysslidne Deeember eller instundande
April månad begagna sin brännerirättighet. Äfven
4 Barkestorp, en af baron A. C. Raabs egendomar,
ar ett beslag af denna orsak i dessa dagar egt rum.
Kalmar d. 28 Jan. Isen mellan Öland och
staden är nu så svag, att flera lass kört ner, men
ännu har lyckligtvis ingen menniska fått släppa till
lifvet. .
— I dag frän Åby inkomna landtboar hafva berät-
tat att en större, ny byggnad på Förlösa herregärd,
tillhörig direktör Hofman-Bang, sistl. natt nedbrun-
nit. Elden lärer så hastigt utbrutit, att i huset bo
ende personer med plats hunno undkomma. En
dräng, som läg i andra våningen af det antända
huset, slog ut fönstret och nedkastade hvad han i
hast; kunde hopsamla af sina saker, samt hoppade
derefter sjelf ned, hvarvid ham, enligt berättelse,
brutit låret af sig.
Malmö d. 25 Jan. Tullbeslag verkställdes
natten emellan den 17 och 18 dennes af kustsergean-
ten Fagerberg vid en plantering i Ramlösa by å 7
stycken vid ett gärde liggande packor, hvilka infördes
till Helsingborgs tullkammare.
f— Den 27 Jan, Vägarne ha ännu ej blifvit för-
sämrade och som följe deraf hafva vi under några
dagar haft ged tillförsel af spanmål och öfriga lifs
förnödenheter. Bränvin har deremot högst sparsamt
inkommit, emedan de fleste bränvinsbrännare, som
hafva råd dertill, spekulera på ännu högre priser.
Sölwesborg d. 25 Jan. Förliden måndags
afton hölls sammanträde i direktör Åbergs lokal här
i staden med dem, som vilja deltaga i bolaget för
bildande af en ängbätsfart mellan Stockholm och
denna stad.
Angående detta för vär ort ganska maktpåliggande
ärende upplystes, att inbjudningen utgätt från We-
stervik, der bolaget skall hafva sin hufvudstation, och
belagsstämmor hållas. Ångfartyget skulle byggas vid
Motalas mekaniska verkstad af jern med dubbel hjul-
machin af hundra hästars kraft, beräknadt för snäll-
segling eller att göra minst tretton knops fart, det
vill säga att tillryggalägga 34, sjömil i timman. Till
ändpunkter för fartygsturerne har väl vid en sam-
mankomst i Westervik blifvit föreslagne Stockholm
och Åhus; men dä sednare stället, säsom liggande
längt aflägse från allmänna landsvägen, och dertill
saknande de flesta beqvämligheter som päkallas vid
en ängbätsstation säsom gästgifveri m. m., föreslogs
ech gjordes till vilkor för teckningen här, att Sölves-!-
borg skulle i stället bestämmas säsom fartygsturernes
södra ändpunkt. Fartyget är beräknadt att kosta
omkring 100,000 rdr bko; aktierne, som äro bestämda
till omkring 1500, att kosta 66?, rdr bko, hvaraf tred-
jedelen skulle inbetalas i nästa Mars mänad och re-l
sten på dertill bestämda terminer sednare under in-
nevarande år. Fartyget skulle vara färdigt att börja
sina turer vären 1855. Vid sammanträdet tecknades
emkring 90 aktier, hvilket antal säkerligen kommer
att ökas då saken blir mera allmänt bekant. ;