Article Image
(Insändt.) Angående jernvägsanläggningen inom Skaraborgs län. Vid betraktande ej mindre af hvad Sveriges Konung och Ständer beslutat, i afseende på redan påbegynte arbeten för jernvägsanläggningar, än äfven hvad Kongl. Maj:t i nyligen aflåten proposition fill rikets nu församlade ständer ytterligare framställt, angäende så beskaffade anläggningar inom Sverige, kan man antaga för gifvet, att denna, för värt fädernesland i så många hänseenden vigtiga fråga numera icke kan falla, utan att äfven Sverige fär till godo uppfinningen af det kommunikationsmedel; som inom andra länder i så betydlig grad beredt ett ökadt välständ, och att landet derföre nu gär till mötes en .ej aflägsen framtid, som, jemte det den genom våra mnaturlige resurser framkallar allmän ekonomisk förkofran, skall ädagalägga hvad ett penningefattigt folk förmår uträtta med befintlige tillgångar, när kraft i vilja och handling användes. För realiserandet af den idee, som sålunda skall ändamålsenligast bringa ett älskadt fosterland till delaktighet i de å utrikes orter i så tydlig dager uppenbarade fördelar, i förhållande till landets läge och inre resurser, Synes den regel, vid bestämmandet af lägena för de så kallade större jernvägsbanorne eller hufvudbanorne inom Sverige, böra antagas och följas, att desse banor förläggas i den möjligast rakaste linien mellan de bestämde ändpunkterne, för undvikande af alltför stor och onödig kostnad, samt der, hvarest landets beskaffenhet synes företrädesvis medföra fördel af och förtjena slik anläggning. — Sä framt denna regel är riktig, har insändaren — och ganska mänga andra personer med honom, trott sig finna, att af de 2:ne särskilda linier, som. för jernvägens anläggning inom Skaraborgs län blifvit föreslagen, ingendera kan, företrädesvis skäligen anses göra anspråk att uppfylla nyssnämnde ändamäl, sä vidt de i möjligaste måtto kunna förenas, eller i afseende på anläggringskostnaden och de i och med jernvägsanläggningen afsedde syftemål om en lämp liyare sträckning för jernvägen inom länet, finna sig belåtne, blott jernväg anlägges, utan afseende på hvarest sädant kommer att ske. En dylik äsigt, i förening med bristen på ett från början antaget system för hufvudbanornes läge, har ferstädes utom värt fädernesland haft till följd, att jernvägar i de anlagde riktningarne befunnits, efter det nya banor i grannskapet tillkommit, mindre ändamålsenlige; men att under nuvarande jernvägsstrid inom länet, till varning päpeka ett sädant förhållande utrikes ifrän, synes vara fåfängt, och är ej eller af nöden, då fråsans afgörande icke är lemnad i händerna på de stridande. Insändaren, som varmt nitälskar för jernvägars anläggning inom det kära fäderneslandet, tager sig friheten framställa sin öfvertygelse, att ett tredje förslag till den större jernbanans utläggning inom Skaraborgs län, bör prefereras framför de förut inför tronen anmälde 2:ne, (den ena om bana invid ve-Å stra, och den åndra om sädan invid östra sidorna af oerget Billingen) eHer till hufvudsakligaste delen, det . förslag, som länets höfding vid sammanträdet i Skara: ati Augusti månad förl. är, såsom sitt angaf, inneattande banans. sträckning frän Svartå bruk i Nerike, ister om sjön Skagern, vidare genom Wadsbo och Walle härader, vester om Axvalla mötesplats, derefter rid sidan om Skara stad och öfver den s. k. Westsöthaslätten nedtill länsgränsen mot Alingsäs. Karan öfver Skaraborgs län visar för den opartiske grankaren tydligt, att denna väg, hvaräå nägot svärare vaturhinder för jernbanans anläggning icke möter, sår rakt eller i rät linea genom länet, — men att leremot förhällandet ingalunda så gestaltar sig. för len föreslagna banan öster om Billingen, hvaraf så edes följer, att den förra banan mäste medföra beydligt mindre anläggningskostnad, oberäknadt den omständigheten, att den del af Westgöthaslätten, som banan kommersatt genomiöpa, är med få undantag, nästan jemn mark; och då härtill tagesi betraktande, ut Westgöthaslätten, som numera är nästan helt och vället genom laga skifte delad, äger ojemförligt börligare jordmån, än dexa s, k. Fahlbyggden, — att götha kanal löper från Oster till vester midt igenom sorra delen af länet, eller Wadsbo härad, som med käl betraktas säsom länets burdigaste trakt, och att senom landet mellan Sköfde och Hjo samt äterstände sydöstra delen aflänetkunnaanläggas sidobanor, jä sätt chefen för topografiska kären, hr generalmanr RK OR EEE (NA — AR kt FARAN KR 4

29 december 1853, sida 3

Thumbnail