Article Image
(Insändt.)
Angående jernvägsanläggningen inom Skara-
borgs län.
Vid betraktande ej mindre af hvad Sveriges Konung
och Ständer beslutat, i afseende på redan påbegynte
arbeten för jernvägsanläggningar, än äfven hvad Kongl.
Maj:t i nyligen aflåten proposition fill rikets nu för-
samlade ständer ytterligare framställt, angäende så
beskaffade anläggningar inom Sverige, kan man an-
taga för gifvet, att denna, för värt fädernesland i så
många hänseenden vigtiga fråga numera icke kan
falla, utan att äfven Sverige fär till godo uppfinnin-
gen af det kommunikationsmedel; som inom andra
länder i så betydlig grad beredt ett ökadt välständ,
och att landet derföre nu gär till mötes en .ej afläg-
sen framtid, som, jemte det den genom våra mnatur-
lige resurser framkallar allmän ekonomisk förkofran,
skall ädagalägga hvad ett penningefattigt folk förmår
uträtta med befintlige tillgångar, när kraft i vilja och
handling användes.
För realiserandet af den idee, som sålunda skall
ändamålsenligast bringa ett älskadt fosterland till del-
aktighet i de å utrikes orter i så tydlig dager up-
penbarade fördelar, i förhållande till landets läge och
inre resurser, Synes den regel, vid bestämmandet af
lägena för de så kallade större jernvägsbanorne eller
hufvudbanorne inom Sverige, böra antagas och följas,
att desse banor förläggas i den möjligast rakaste li-
nien mellan de bestämde ändpunkterne, för undvi-
kande af alltför stor och onödig kostnad, samt der,
hvarest landets beskaffenhet synes företrädesvis med-
föra fördel af och förtjena slik anläggning. — Sä
framt denna regel är riktig, har insändaren — och
ganska mänga andra personer med honom, trott sig
finna, att af de 2:ne särskilda linier, som. för jern-
vägens anläggning inom Skaraborgs län blifvit före-
slagen, ingendera kan, företrädesvis skäligen anses
göra anspråk att uppfylla nyssnämnde ändamäl, sä
vidt de i möjligaste måtto kunna förenas, eller i af-
seende på anläggringskostnaden och de i och med
jernvägsanläggningen afsedde syftemål om en lämp
liyare sträckning för jernvägen inom länet, finna sig
belåtne, blott jernväg anlägges, utan afseende på
hvarest sädant kommer att ske. En dylik äsigt, i
förening med bristen på ett från början antaget sy-
stem för hufvudbanornes läge, har ferstädes utom
värt fädernesland haft till följd, att jernvägar i de
anlagde riktningarne befunnits, efter det nya banor i
grannskapet tillkommit, mindre ändamålsenlige; men
att under nuvarande jernvägsstrid inom länet, till var-
ning päpeka ett sädant förhållande utrikes ifrän, sy-
nes vara fåfängt, och är ej eller af nöden, då frå-
sans afgörande icke är lemnad i händerna på de stri-
dande. Insändaren, som varmt nitälskar för jernvä-
gars anläggning inom det kära fäderneslandet, tager
sig friheten framställa sin öfvertygelse, att ett tredje
förslag till den större jernbanans utläggning inom
Skaraborgs län, bör prefereras framför de förut inför
tronen anmälde 2:ne, (den ena om bana invid ve-Å
stra, och den åndra om sädan invid östra sidorna af
oerget Billingen) eHer till hufvudsakligaste delen, det .
förslag, som länets höfding vid sammanträdet i Skara:
ati Augusti månad förl. är, såsom sitt angaf, inne-
attande banans. sträckning frän Svartå bruk i Nerike,
ister om sjön Skagern, vidare genom Wadsbo och
Walle härader, vester om Axvalla mötesplats, derefter
rid sidan om Skara stad och öfver den s. k. West-
söthaslätten nedtill länsgränsen mot Alingsäs. Kar-
an öfver Skaraborgs län visar för den opartiske gran-
karen tydligt, att denna väg, hvaräå nägot svärare
vaturhinder för jernbanans anläggning icke möter,
sår rakt eller i rät linea genom länet, — men att
leremot förhällandet ingalunda så gestaltar sig. för
len föreslagna banan öster om Billingen, hvaraf så
edes följer, att den förra banan mäste medföra be-
ydligt mindre anläggningskostnad, oberäknadt den
omständigheten, att den del af Westgöthaslätten, som
banan kommersatt genomiöpa, är med få undantag,
nästan jemn mark; och då härtill tagesi betraktande,
ut Westgöthaslätten, som numera är nästan helt och
vället genom laga skifte delad, äger ojemförligt bör-
ligare jordmån, än dexa s, k. Fahlbyggden, — att
götha kanal löper från Oster till vester midt igenom
sorra delen af länet, eller Wadsbo härad, som med
käl betraktas säsom länets burdigaste trakt, och att
senom landet mellan Sköfde och Hjo samt äterstä-
nde sydöstra delen aflänetkunnaanläggas sidobanor,
jä sätt chefen för topografiska kären, hr generalma-
- - nr RK OR EEE
- (NA — AR kt FARAN KR 4
Thumbnail