Article Image
presentationsrätt. — Ett likartadt förhållande skulle jemväl inträffa inom de öfriga valdistrikten, hvarigenom utom ofvannämnda 11, ytterligare omkring 30 städer komma att beröfvas all egen representationsrätt, hvilket hva och en lätt inser om han genomgår valdistrikttabellen för städerna. Visserligen kan härvid erinras att sådant saknar-alltinflytande enär städerna hafva alla lika intressen attbevaka, men om man betänker att äfven under nuvarande förhållanden, då alla städer äga rätt att sända representanter, de större städernas representanter ofta söka förskaffa dessa fördelar på de mindres bekostnad; kan man lätt sluta att sådant ännu mera skulle blifva händelsen om det lyckades att få småstäderna om ej till formen åtminstone i verkligheten uteslutna från representationen. Ett annat fel består deruti att valdistrikten blifvit bestämda endast för väljande af en riksdagsman; derigenom skulle nemligen den olägenhet uppstå, att sällan någon af de kapaciteter landet i en eller annan rigtning ägde kunde komma att väljas till ledamot i folkinget; ty hvarje valdistrikt, försatt i nödvändighet att välja antingen emellan en kapapitet, som icke kände ortens önskningar och ehof, eller en icke kapacitet som ägde denna kännedom, skulle oftast bestämma sig för den sednare och folktinget sålunda gå miste om de ledamöter som företrädesvis borde dit väljas. Detta förhållande skulle starkast låta känna sig inom landtdistrikten, ty för dem har ännu ytterligare blifvit föreskrifvet att deras representant .skall vara bosatt inom -det eller de län distriktet omfattar. Ett annat fel är att några föreskrifter ej blifvit gifna för folktingets upplösning, ty i ett land med representativa former, är det mer än möjligt att regeringen och representationen kunna komma att i vigtigare frågor vara af olika meningar, och då är det nödigt att konungen, medelst riksdagens upplösande och nya val må blifva satt 1 tillfälle att förvissa sig om landets verkliga opinion i tvistepunkterna. —: Fördelarne af Örebro-förslaget äro: 1:o att det är enkelt och lättfattligt, dess vallag innehåller endast 40 SS., hvilka alla kunna vid deras genomläsning fullkomligt fattas af äfven det alldra vanligaste menniskoförstånd. 4 2:o att det är rationelt och sålunda kan försvaras under olika politiska förhållanden, till följe hvaraf detsamma ej vid en möjligen blifvande krisis i Europas politik, behöfver kastas under bordet sågom omöjligt att försvara mot rationalisternas grundade angrepp. 3:0 att folkrepresentanternas antal ej blir så stort som enligt alla andra framställda förslag, samt kostnaden för representationen derigenom betydligt minskad, men att antalet dock är tillräckligt för att ega lokalkännedom om rikets alla olika provinser. 4:0 att valmännen kunna rösta fullt oberoende, ty enär de primära valen, d. v. s. valen till elektorer, ske med slutna . sedlar, hvilka efter valförrättningens slut genast förstöras, känner ingen på hvem eller hvilka valmännen röstat, i följd hvaraf någon förföljelse af sådan orsak ej kan ega rum: 5:o att representantkallet ej kommer att köpas, ty utom de svårigheter hvilka ofvan anförts för möjligheten af röstköp, kommer dertill att detta förslag skall borttaga sjelfva böjelsen dertill. Då representanterne utväljas för blott en ordinarie riksdag i sender samt i älla frågor skola rösta öppet, hvarigenom derasvalmänh kunna bedöma huru representanterhe muppfyllt sitt kall, tvingas dessa, i händelse de önska blifva återvalde, att hufvudsakligen votera enligt siua väljares önskningar. Representanten erhåller derigenom ej så stor vigt, att ministeren, hvars bestånd möjligen kunde till någon del bero af en för längre tid vald riksdagsman, blefve försatt i någon större frestelse att köpa honom samt sålunda ersätta honom för hafda omkostnader, utan dessa skulle, utan minsta fördel, komma på hans egen konto. Den fördel som vinnes genom representanternes utväljande på längre tid, attde hinna bättre initiera sig i ärendernas gång, är jemförelsevis af ingen betydenhet och vinnes dessutom äfven enligt Örebro-förslaget; ty då representantkallet ej kommer att gifva några personliga fördelar, kan man vara fullt förvissad att just icke så många lycksökare skola täfla om representantförtroendet samt att hvarje duglig representant, som enligt sina valmäns önskningar uppfyllt sitt kall, kan nästan vara säker om sitt återväljande om han sådant åstundar. 6:0 att det förenar ettoch tvåkammarsystemens fördelar utan att ega någonderas olägenheter; det har nemligen tvåkammarsystemets fördelar deruti att lagtingets medlemmar, ehuru de utväljas af folktinget, derigenom att valen först ske vid slutet af hvarje riksdag, kunna med fullkomligt oberoende framställa egnå och granska, förändra eller förkasta de af folktinget beslutade lagförslag, i hvilken riktning de än vara må, samt mer delst flera olika öfverläggningar på skiljda tider tvinga till .en grundlig öfverläggning af hvarje fråga och förekomma fattandet afomogna beslut; men det har ej samma systems olägenhet att, valdt af en minoritet utaf befolkningen kunna i all evighet förhindra de åsigter folkets majoritet hyllar, ty enär en 4tredjedel deraf utbytes vid slutet af.hvarje riksdag, blifver följden att om folktingen 3:ne riksdagar å rad hyst samma åsigter, erhålla dessa på 8:dje riksdagen majoriteten inom båda tingen. Det har enkammarsystemets fördelar deruti, att befolkningen ej behöfver fördelas i olika EES

15 november 1853, sida 2

Thumbnail