Article Image
att den elier de, som nu möjligen innehafva dessa samlingar, eller delar af dem, eller ega någon kunskap om desamma, mätte benäget meddela underrättelser härom till Kongl. Biblioteket i Stockholm. Tillika utbeder man sig att tidningarne, både i hufvudstaden och landsorterna, behagade intaga och sålunda kringsprida ofvanstående anhållan. (Sv, T.) Det nyaste jernvägsfrslaget. Vid sammankomsten för jernvägsanläggningen emellan Götheborg, Alingsås och Borås, 1 Götheborg den 24 sistl. Oktober, meddelades bland annat följande af de stora engelska Jernvägsentreprenörerna Peto, Betts, Brassey och Geach till Kongl: Maj:t nyligen inlemzade förslag, som vi meddela efter Götheborgs H. o. S. T. Å Undertecknade underställa vördsamt Hans Majestät Konungen af Sverige och Norrige följande förslag till . system för jernvägsanläggningar i Sverige, i enlighet med den grefve A. E. von Rosen d. 27 Nov. 1845 gifna nådiga resolution.. 10. Under förutsättning af Kongl: Maj:ts nådiga bifall och rikets ständers beslut anläggas jernvägar emellan de städer och orter och uti den riktning, som af följande karta utvisas. 2:o. De beslutade jernvägsanläggningarne indelas. uti vissa sectioner, och det öfverlemnas åt entreprenörerna att i den ordning de anse bäst börja och fortgå med dessa sectioners byggande, likväl med skyldig aktning för det allmännas fordringar och Kongl. Maj:ts Nådiga fastställande. 3:0. Detaljerade planer och profiler för hvarje jernväg beredas af entreprenörernas ingeniör och föreläggas en af Kongl. Maj:t i Nåder utsedd ingeniörs pröfning, och i det fall att desse tvenne ingeniörer skulle om deras ändamälsenlighet hysa olika äsigter, så underkastas den fråga, som på detta sätt blifver tvistig, en tredje af dem utsedd ingeniörs afgörande, men för den händelse att de icke heller om detta val blifva eniga, så afgöres den tvistiga frågan af en ingeniör, som dertill utses af parlamentsledamoten och civil-ingeniören Robert Stephenson, eller, om denne skulle underlåta att göra ett sådant val, af parlamentsledamoten och civil-ingeniören Joseph Locke. 4:o, Entreprenörerna äåtaga sig byggnad och underhäll af de särskilda jernvägarne och af alla dertill behörigen hörande arbeten, derutiinneslutet stationer, verkstäder, sidskenor, ditforslingsvägar och alla nödiga och vanliga beqvämligheter, så väl som lokomotiver, vagnar och fordon. 5:0. Jernvägarne skola byggasi enlighet med hvad derom stadgas uti den nådiga resolutionen för grefve von Rosen och vara i ätnjutande af alla deruti i nåder utlofvade förmåner. 6:0. Samtlige jernvägarne skola vera-färdi de och i ordning ätt Oppnas för allmänt begagnande före slutet af är : efter den dag dä nådigt privilegium för företaget utfärdas. 7:0. Kostnadsförslag skola af entreprenörerna upprättas öfver kostnaden per mil af byggnad, förräder och underhåll af de särskilda jernvägs-sectionerna, hvilka kostnadsförslag skola innefatta alla utgifter af hvad slag som helst, vare sig för etablissement eller annat, under byggnadstiden och intill upplåtande för trafiken, och ränta under samma tid för de obligationer, som på sätt nedanföre nämnes skola utgifvas; och entreprenörerna förbinda sig att till sålunda upptagen kostnad komplettera förräden, upplåta de särskilda jernvägslinierne och ombesörja betalning af ofvannämnde utgifter samt ränta. 8:0. Svenska staten utgifver obligationer till ett belopp af ?, af säledes garanterad kostnad per mil, hvilka obligationer skola vara betalbara 25 är efter datum, och äro räntebärande efter 4, för hundrade om äret, som hvarje halft är betalas i engelskt mynt i London. 9:0. Så fort som möjligen ske kan, efter det arbetena pä någon section af jernvägarne äro verkligen började, utgifvas dessa obligationer för så stor summa, som i ofvannämnde proportion förhåller sig till hela den garanterade kostnaden för den sectionen, och öfverlemnas till — — — — på svenska statens vägnar och Charles Geach, Esaqr. på entreprenörernas vägnar såsom vårdare, och för att af dem säljas på del tider, på det sätt och till sådana priser, som entreprenörerne angifva, och behällningen förvaras af dem, antingen i penningar eller också i sädana säkerheter, som entreprenörerne äfven angifva, hvarefter den sälunda bildade fonden blir den fond, hvarur betalningar till entreprenörerne skola tid efter annan göras på sätt i nästa punkt vidare nämnes. 10:o. Certifikater för utbetalningar till entreprenörerne ur ofvannämnde fond skola utgifvas till dem af statens ingeniör, i perioder, som icke få öfverstiga 3:ne kalendermänader, och till sådana belopp, som han, efter proportionen af ?, delar af den garanterade kostnaden per mil, anser stå i billigt förhållande till det utförda arbetet; och för hvarje section, öfver hvars slutliga fulländning och öppnande för trafiken han ger certifikat, skall återstoden af den dertill anslagna fonden till dem utbetalas. 11:o. För den händelse att statens ingeniör skulle vid något tillfälle neka, att på entreprenörernas begäran meddela dem certifikat, eller skulle meddela dem certifikat för en enligt deras åsigt alltför låg summa, så skall den på detta sätt uppkommande tvist hänvisas till Kongl. Maj:t att i nåder afgöras; och entreprenörerne hafva i afvaktan derpå frihet att, om de så anse lämpligt, upphöra med arbete, till dess Kongl. M:ts nädiga afgörande blifvit gifvet. 12:0. Under byggnadsstiden, och till dess sådana sectioner af jernvägarne, som ofvan blifvit nämnde, upplätits för trafiken, betalas räntan på de för dessa sectioner utgifne respektive obligationer af entreprenörerne. Efter det de blifvit öppnade för trafiken, skola inkomsterne af de successive färdigbyggde jernvägarne, efter afdrag af utgifterne för forsling och annat, i främsta rummet användas till betalande, eller om så skulle I vara återbetalande, till svenska staten af räntan på re-Å. spektive för dem utgifna obligationer; och denna be-) talning eller återbetalning är den första nettobehäll-, ningen drabbande utgift. 13:0. Det bolag, som på sätt nedanföre nämnes skall inrättas, åligger att inlösa eller afbetala de utgifna obligationerne på de tider, det sätt och till det belopp, som bolaget sjelft må finna lämpligt, dock sä, att om efter 7 ärs förlopp från det den sista delen af jernvägen öppnades för allmänt bruk, en sädan inlösen icke skulle hafva blifvit gjord i det förhållande per annum; genom hvilket det hela skulle inom den period, för hvilken respektive obligationer blifvit utgifne, blifva inlöst, så eger bolaget icke att göra större utdelning än efter 5 för hundrade om äret, efter det att räntan på obligationerne blifvit betald; men allt öfverskott, som -derutöfver kan komma att ega rum, skall användas till en amorteringsfond för en sådan inlösen, till dess att en för ändamålet tillräcklig summa uppstätt. : ; 14:o. När och hur entreprenörerne anse lämpligt, skall ett bolag bildas för att anskaffa det, utöfver de ; genom obligationernas försäljning erhållne medel, er; forderliga kapitalför dessa obligationers inlösning och jernvägarnes bedrifvande. Detta bolag skall bildas i enlighet med Sveriges lagar, och dess reglor af Kongl. ; Maj:t i nåder fastställas. ! 15:o. I händelse af underlåtenhet att anlägga och : färdigbygga någon af jernvägarne, eger Kongl. Maj:t att I äterkalla det gifna. privilegium, för så vidt det rör denna jornväx OCh. svenska. staten. inträ Tom at 1. opae da. Lå I RR Te

14 november 1853, sida 3

Thumbnail