att den elier de, som nu möjligen innehafva dessa
samlingar, eller delar af dem, eller ega någon kun-
skap om desamma, mätte benäget meddela underrät-
telser härom till Kongl. Biblioteket i Stockholm.
Tillika utbeder man sig att tidningarne, både i huf-
vudstaden och landsorterna, behagade intaga och så-
lunda kringsprida ofvanstående anhållan. (Sv, T.)
Det nyaste jernvägsfrslaget.
Vid sammankomsten för jernvägsanläggnin-
gen emellan Götheborg, Alingsås och Borås,
1 Götheborg den 24 sistl. Oktober, meddela-
des bland annat följande af de stora engelska
Jernvägsentreprenörerna Peto, Betts, Brassey
och Geach till Kongl: Maj:t nyligen inlem-
zade förslag, som vi meddela efter Göthe-
borgs H. o. S. T. Å
Undertecknade underställa vördsamt Hans Majestät
Konungen af Sverige och Norrige följande förslag till
. system för jernvägsanläggningar i Sverige, i enlighet
med den grefve A. E. von Rosen d. 27 Nov. 1845
gifna nådiga resolution..
10. Under förutsättning af Kongl: Maj:ts nådiga
bifall och rikets ständers beslut anläggas jernvägar
emellan de städer och orter och uti den riktning,
som af följande karta utvisas.
2:o. De beslutade jernvägsanläggningarne indelas.
uti vissa sectioner, och det öfverlemnas åt entrepre-
nörerna att i den ordning de anse bäst börja och
fortgå med dessa sectioners byggande, likväl med
skyldig aktning för det allmännas fordringar och
Kongl. Maj:ts Nådiga fastställande.
3:0. Detaljerade planer och profiler för hvarje
jernväg beredas af entreprenörernas ingeniör och före-
läggas en af Kongl. Maj:t i Nåder utsedd ingeniörs
pröfning, och i det fall att desse tvenne ingeniörer
skulle om deras ändamälsenlighet hysa olika äsigter,
så underkastas den fråga, som på detta sätt blifver
tvistig, en tredje af dem utsedd ingeniörs afgörande,
men för den händelse att de icke heller om detta
val blifva eniga, så afgöres den tvistiga frågan af en
ingeniör, som dertill utses af parlamentsledamoten
och civil-ingeniören Robert Stephenson, eller, om
denne skulle underlåta att göra ett sådant val, af
parlamentsledamoten och civil-ingeniören Joseph Locke.
4:o, Entreprenörerna äåtaga sig byggnad och un-
derhäll af de särskilda jernvägarne och af alla der-
till behörigen hörande arbeten, deruti- inneslutet
stationer, verkstäder, sidskenor, ditforslingsvägar och
alla nödiga och vanliga beqvämligheter, så väl som
lokomotiver, vagnar och fordon.
5:0. Jernvägarne skola byggasi enlighet med hvad
derom stadgas uti den nådiga resolutionen för grefve
von Rosen och vara i ätnjutande af alla deruti i
nåder utlofvade förmåner.
6:0. Samtlige jernvägarne skola vera-färdi
de och i ordning ätt Oppnas för allmänt begagnande
före slutet af är : efter den dag dä
nådigt privilegium för företaget utfärdas.
7:0. Kostnadsförslag skola af entreprenörerna upp-
rättas öfver kostnaden per mil af byggnad, förräder
och underhåll af de särskilda jernvägs-sectionerna,
hvilka kostnadsförslag skola innefatta alla utgifter af
hvad slag som helst, vare sig för etablissement eller
annat, under byggnadstiden och intill upplåtande för
trafiken, och ränta under samma tid för de obligatio-
ner, som på sätt nedanföre nämnes skola utgifvas;
och entreprenörerna förbinda sig att till sålunda upp-
tagen kostnad komplettera förräden, upplåta de sär-
skilda jernvägslinierne och ombesörja betalning af
ofvannämnde utgifter samt ränta.
8:0. Svenska staten utgifver obligationer till ett
belopp af ?, af säledes garanterad kostnad per mil,
hvilka obligationer skola vara betalbara 25 är efter
datum, och äro räntebärande efter 4, för hundrade
om äret, som hvarje halft är betalas i engelskt mynt
i London.
9:0. Så fort som möjligen ske kan, efter det ar-
betena pä någon section af jernvägarne äro verkligen
började, utgifvas dessa obligationer för så stor summa,
som i ofvannämnde proportion förhåller sig till hela
den garanterade kostnaden för den sectionen, och
öfverlemnas till — — — — på svenska statens väg-
nar och Charles Geach, Esaqr. på entreprenörernas
vägnar såsom vårdare, och för att af dem säljas på
del tider, på det sätt och till sådana priser, som entre-
prenörerne angifva, och behällningen förvaras af dem,
antingen i penningar eller också i sädana säkerheter,
som entreprenörerne äfven angifva, hvarefter den sä-
lunda bildade fonden blir den fond, hvarur betalnin-
gar till entreprenörerne skola tid efter annan göras
på sätt i nästa punkt vidare nämnes.
10:o. Certifikater för utbetalningar till entreprenö-
rerne ur ofvannämnde fond skola utgifvas till dem af
statens ingeniör, i perioder, som icke få öfverstiga
3:ne kalendermänader, och till sådana belopp, som han,
efter proportionen af ?, delar af den garanterade kost-
naden per mil, anser stå i billigt förhållande till det
utförda arbetet; och för hvarje section, öfver hvars slut-
liga fulländning och öppnande för trafiken han ger
certifikat, skall återstoden af den dertill anslagna
fonden till dem utbetalas.
11:o. För den händelse att statens ingeniör skulle
vid något tillfälle neka, att på entreprenörernas begä-
ran meddela dem certifikat, eller skulle meddela dem
certifikat för en enligt deras åsigt alltför låg summa,
så skall den på detta sätt uppkommande tvist hänvi-
sas till Kongl. Maj:t att i nåder afgöras; och entrepre-
nörerne hafva i afvaktan derpå frihet att, om de så an-
se lämpligt, upphöra med arbete, till dess Kongl. M:ts
nädiga afgörande blifvit gifvet.
12:0. Under byggnadsstiden, och till dess sådana sec-
tioner af jernvägarne, som ofvan blifvit nämnde, upp-
lätits för trafiken, betalas räntan på de för dessa sec-
tioner utgifne respektive obligationer af entreprenörer-
ne. Efter det de blifvit öppnade för trafiken, skola in-
komsterne af de successive färdigbyggde jernvägarne,
efter afdrag af utgifterne för forsling och annat, i främ-
sta rummet användas till betalande, eller om så skulle I
vara återbetalande, till svenska staten af räntan på re-Å.
spektive för dem utgifna obligationer; och denna be-)
talning eller återbetalning är den första nettobehäll-,
ningen drabbande utgift.
13:0. Det bolag, som på sätt nedanföre nämnes
skall inrättas, åligger att inlösa eller afbetala de utgif-
na obligationerne på de tider, det sätt och till det
belopp, som bolaget sjelft må finna lämpligt, dock sä,
att om efter 7 ärs förlopp från det den sista delen
af jernvägen öppnades för allmänt bruk, en sädan in-
lösen icke skulle hafva blifvit gjord i det förhållande
per annum; genom hvilket det hela skulle inom den
period, för hvilken respektive obligationer blifvit utgif-
ne, blifva inlöst, så eger bolaget icke att göra större
utdelning än efter 5 för hundrade om äret, efter det
att räntan på obligationerne blifvit betald; men allt öf-
verskott, som -derutöfver kan komma att ega rum,
skall användas till en amorteringsfond för en sådan in-
lösen, till dess att en för ändamålet tillräcklig summa
uppstätt. : ;
14:o. När och hur entreprenörerne anse lämpligt,
skall ett bolag bildas för att anskaffa det, utöfver de ;
genom obligationernas försäljning erhållne medel, er- ;
forderliga kapitalför dessa obligationers inlösning och
jernvägarnes bedrifvande. Detta bolag skall bildas i
enlighet med Sveriges lagar, och dess reglor af Kongl. ;
Maj:t i nåder fastställas. !
15:o. I händelse af underlåtenhet att anlägga och :
färdigbygga någon af jernvägarne, eger Kongl. Maj:t att I
äterkalla det gifna. privilegium, för så vidt det rör den-
na jornväx OCh. svenska. staten. inträ Tom at 1. opae da. Lå
I RR Te