— Civilingeniören QC. -Tottie, som ingått
kontrakt och aftal med kommitteen för anläggande
af en jernväg genom Skåraborgs län om uppgörände
af kartor,- profiler, ritningar och kostnadsförslag för
en sådan jernväg, har nu afgifvit sitt betänkande i
detta ämne.
Enligt hr Totties betänkahde skulle dehna jernväg,
bestämd: att utgå från linets norra gräns — från en
punkt. der linien med: lätthet kunde utsträckas till
Svartå bruk i Nerike — fortgå öster om sjön Skågern
och vester om Billingen; i sträckning af Skagersholm,
Walaholm, Hofva; Rogstorp vid Göta kanal, Hassled,
Mariestad, Ek, Böja, Timmersdala, Lerdala, Warn
hems kloster, öster om Hornborgasjön, förbi Ugglum,
Klefva, Gökhem till Snipebro vid södra länegränsen.
Distriktehefen för väg- och vattenbyggnader baron de
Geer har godkänt denna linies utläggning i sin hel-
het, ehuru han företrädesvis (för den genare sträck-
ningens skull) yrkade det afhr T. likaledes vid oculär:
undersökningen uppgångne -alternativets antagande
emellan. Hassled och Ek, förbi Ullervads kyrka. Men
denna genväg utgör, yttrar hr T., blott !, mil, hvar-
emot !,, mils -branchbana frän Hufvudlinien till Ma-
riestad då blir nödvändig, om provinsens hufvudstad
skall från jernvägen dråga någon särdeles nytta, och
vägbanan jemväl draga fördelaf den rörelse som kan
uppkomma. genom kommunikationen med nämnde
stad, hvarest god hamn vid Wenern nu är under
byggnad.
Kostnadsförslaget beräknar anläggningen af denna
projekterade -jernväg till-3,401,355 rdr bko, eller för
en väglängd af 12 4 mil; omkring 277,000 rdr bko
(VEESESEEEEIEN ENN AN 1. rr