— Civilingeniören QC. -Tottie, som ingått kontrakt och aftal med kommitteen för anläggande af en jernväg genom Skåraborgs län om uppgörände af kartor,profiler, ritningar och kostnadsförslag för en sådan jernväg, har nu afgifvit sitt betänkande i detta ämne. Enligt hr Totties betänkahde skulle dehna jernväg, bestämd: att utgå från linets norra gräns — från en punkt. der linien med: lätthet kunde utsträckas till Svartå bruk i Nerike — fortgå öster om sjön Skågern och vester om Billingen; i sträckning af Skagersholm, Walaholm, Hofva; Rogstorp vid Göta kanal, Hassled, Mariestad, Ek, Böja, Timmersdala, Lerdala, Warn hems kloster, öster om Hornborgasjön, förbi Ugglum, Klefva, Gökhem till Snipebro vid södra länegränsen. Distriktehefen för vägoch vattenbyggnader baron de Geer har godkänt denna linies utläggning i sin helhet, ehuru han företrädesvis (för den genare sträckningens skull) yrkade det afhr T. likaledes vid oculär: undersökningen uppgångne -alternativets antagande emellan. Hassled och Ek, förbi Ullervads kyrka. Men denna genväg utgör, yttrar hr T., blott !, mil, hvaremot !,, mils -branchbana frän Hufvudlinien till Mariestad då blir nödvändig, om provinsens hufvudstad skall från jernvägen dråga någon särdeles nytta, och vägbanan jemväl draga fördelaf den rörelse som kan uppkomma. genom kommunikationen med nämnde stad, hvarest god hamn vid Wenern nu är under byggnad. Kostnadsförslaget beräknar anläggningen af denna projekterade -jernväg till-3,401,355 rdr bko, eller för en väglängd af 12 4 mil; omkring 277,000 rdr bko (VEESESEEEEIEN ENN AN 1. rr