Article Image
12 innevarande månad till Wår nådiga pröfning öf. verlemnat, har direktionen för kongl. svenska aktiebolaget för jernväg mellan Köping och Hult i underdånigbet förmält, hurusom, sedan Wi under den 15 sistl. Mars i nåder bestämt riktningen af nämnde jernväg ifrån Svartå till Hults lastageplats, och direktionen derefter låtit anställa nya uadersökningar i denna riktning för utarbetande af slutlig plan för liniens läge mellan sistoämde punkter, det i sammanhang härmed befunnits nödigt att jomväl underkasta den redan fastställda planen för sträckningen eomelJan Örebro och Svartå en förnyad granskning, eoär, enligt hvad tidigare, delvis gjorda undersökningar gilvit vid handen, väsendtliga förbättringar skulle kunna tillvägabringas jemväl å denna linie, samt att, mad anledning häraf, en ny fullständig plan för hela linien mellan Örebro och Hult blitvit utarbetad, enligt hvilken jernvägen, på sätt ä generalkartan med blå färg blifvit utmärkt, skulle framgå helt nära de uti oktroyen för bolaget bestämda punkterne Winteräsa, Hi dingebro och Fjugesta, men för att ej förlänga hufvudlinien, något aflägsnas från Ljungstorp, derefter samruanfalla med den gamla redan fastställda linien vid Sitorbjörboda, öfvergå Stora Björkens vatten vid Svartå, samt Lettselfven, omkring 2000 alnar nor: om Ätorp, sedermera följa den af grsfve von Rosen föreslagna, af Oss i näder gillade linie i sträckningen frän Ang till närbeten af Sjöhammar, derifrän gå mera nordligt tfll Jobnsbols qvarn, samt slutligen, med en böjning mot södern och ännu en gäng skä rande den gillade linien, fram till Hult; anhällande direktionen att denna plan, hvarigenom icke allenas! vägiöagden mellan Örebro och Hult skulle betydligt förkortas, utan ock förmänligare lutningsförhållanden och kurver vinnas, mätte i hvad den anginge så väl sträckningen från Örebro till Svartä, som jernvågens fortsättning derifrån till Hult, varda i näder fast ställd, äfvensom att det mätte tillåtas direktionen att, i likhet med hvad i fråga om en annan del af jern vägslinien redan blifvit i nåder medgifvat, få vid ar betetg verkställande efiex omständigketerne förändra banans läge inom ett afständ af 200 alnar på ömse sidor om den å planerne utmärkta sträckningens medellinie. . För egen del hafven J härvid anfört, att då, en ligt hvad den kontrollerande chefingeniören vitsoråat de föreslagne förändringarne i Köping-Hult-jernvä gens sträckning från Örebro till Svartå skulla med: föra den fördel, att jernvägslinien blefve mer än er half mil kortare och detta oaktadt komme att berörs nästan alla de lokaler, hvilka af Oss blifvit i nåde bestämde säsom hufvudpunkter för anläggningen hvarjemte den starkaste lutningen å jernbanan ej skulle öfverstiga 1 på 100, funnen!J Eder ega skäl: underdånighet förorda berörde förändringar, äfven som och då, beträffande förslaget, så vidt det afsäge den å generalkartan med blå färg utmärkta linier från Svartå till Hult, lutningsförhällandet ä denne linie, af ingeniören Tottie vid förut i ämnet häller undersökning beräknad till 1 på 60, icke heller kom me att öfverskrida 1 på 100, J ansägen Eder börs jemväl å förslaget i denna del tillstyrka nädig fast ställelse, med rättighet för direktionen att vid arbe 4ets utförande å den sistnämnde jernvägslinien, få, likhet med hvad under den 4 sistl. Augusti i näde medgifvits i afseende ä jernvägssträckan mellan Kö ping och Svartå, låta verkställa smärre, mähänd: förmånliga omriktningar inom ett afstånd af högs 200 alnar på ömse sidor om medellinien. Vid föredragning af detta ärende hafve Wi, i en lighet med hvad J titlstyrkt, funnit godt att de a direktionen genom Eder ingifne, härhos äåterföljand kartor och ritningar, beträffande säväl ändringar sträckningen af ifrägavarande jernväg frän Örebro til Svartå, som äfven plan för samma jeravägs fortsätt ning från Svartå till Hult, till efterrättelse i näde fastställa; hvarjemte Wi, under enahanda vilkor son i dylikt fall blifvit af Oss under den 4 Aug. dett är föreskrifne, velat i näder medgifva hvad direktio nen för öfrigt i den underd. ansökningsskriften be gärt. Hvilket 8c,

25 oktober 1853, sida 2

Thumbnail