Article Image
Company bygger sålunda 5 propellerängfartyg vardera om 300 hästars kraft, som en gång i månaden skola gå mellan Sidney och Pa-l nama. På denna sidan om Panama skall komi munikationen då kunna fortsättas på följande sätt: de vestindiska postångfartygen skola till en del fullständiggöra des, ehuru jeraförelsevig längsamma och oregelbundna de visat sig sina turer; the South Ameriean Steam Navigation Company ärnar öppna en ancan månadtlig kommunikation med Brasilien, som med hjelp ! al en sidolinia kanske med förde! kunde bezagnas i förbindelse med den nyssnämnda; ar Cunard tänker på en ny linia mellan Engand och Chagres i förbindelse med den of-l vannämnda australiska, och Cunards företag ha hittills alitid så fniikomligt svarat mot de :örheppningar som de väckt, att hans namr ir en borgen. pgfartygsförbindelsen emellan England oci Förenta staterna, som blifvit nedbriugad til en tid i medeital räknadt af 12 dagar och några få timmer, synes trotsa vindens och vattnets ostadighet. Den förbindelse, som avarje vecka eger rum emeilan Atlantiska bafvets tvenne kuster, emellan Liverpool och Newyork den ena veckan, och emellan Liverpool och Boston den andra, underhälles mec lika mycken regelbundenhet som den emellar Londoa och Edinburgh för icke lång tid tilloaka. Dessutom är ännu ett förslag framlagdt för allmänheten från the Australian Direct Steam Navigation Company, som erhålli privilegium och ärnar öppna en linie emellar Milford-Haven på ena sidan och Aspinwail Navy-Bay på östra sidan af Panamslandtun: gan samt derefter från Pavawa till Australien. Dessa nya Australiska linier hafva så mycket större utsigter till att betala sig, som upptäckterna i Kalifornien och Australien ha en viss inbördes vexelverkan, i det de draga en stor och alltjemnt växande handel, som ännu helt och hållet är i saknad af transportmedel tili båda sidorna af Stilla hafvet. Det för ögonblicket i Kina rådande upproret är kanske äfven till en stor del egnadt att kunne tjena till nytta för dessa kommerciella ; förbindelser. Hela den Nordamerikanska hafskusten måste innan kort vara indragen i det nyskapade handelslifvet och de ångbåtslinier, som detta lif finner i full gång, skola komma . en beundransvärd ställning. Ett slags jernnät, icke olikt detjernvägssystem, som med hastighet utbreder sig öfver Europa och Amerika, utsträcker sig nu genom ångbåtsfarten öfver alla verldshafven, och de säkra utsigterna till ett lyckligt resultat för dessa företag kasta ett nytt ljus icke blott öfver de medel till lättande af kommunikationerna, som blifvit betryggade genom understöd af den engelska regeringen, utan äfven öfver de postinrättningar som nyligen varit under diskussion i det engelska parlamentet. De summor, som betalas till ångbåtskompanier för postens befordrande, utgöra för det värvarande tillsamman 822.000 , af hvilke trefjerdedelar tillhöra tre hufvudkompanier fö: posternas befordrande till Vestindien, Nord: amerika och de ställen, dit posten besörjes af the Peninsular and Oriental Steam Navigation Company. Dessa kompaniers kontrakter med regeringen skola fortfara att gälla ännu i åtta eller tio är, och skaitkammarkommitten, hvars berättelse härom nyligen biifvit fram!agd, föreslår icke någon väsentlig modifikation af dessa kontrakter. Vi finna detta i sin ordning; kon trakterna hafva hittills utö vat en stor verkan. det de ej blott hafva framkallat de ångbåtsföretag, öfver hvilka vi nyss hafva gjort en beskrifning; de hafva äfven framkaitlat och befordrat handelsförbindelser emellan verldens3 frår hvarandra längst afiägsna delar, och vi anse, att de icke haft någon ringa andel i stt skapa den handel, som nu bidrager till att skapa Englands nationalrikedom. De 400,000 , och derutöfver, som årligen inflyta i statskassan så som porto för dessa tre linier, äro derföre blott att anse såsom en ganska obetydiig bråkdel af de reella fördelar, som den summa hvilken användes till understöd för ångbåtslinierna, förskaffar oss; det är derföre så långt ifrån att man skulle kunna kalla dessa pengar bortslösade, att man tvärtom aldrig skulle kunna användt dem bättre. De försök, som dessa understöd framkalla! och underatödt i många år, hafva nu bevisat, hvad som kan uträttas i afseende på ångbitsförbindelser. Den utvidgade handeln bar nu lagt en fast grund för en oafhängig ångbåtsfart och denna grundval har blifvit ytterligar: befästad genom upptäckterna i Australien och Kalifornien och företag, som äro oafhängiga af dylika understöd, öppna nu stora linier. som äro försäkrade om en jemn och stadig kommunikation. Vi hafva förut visat, att omkostnaderna för öfverförandet af ett bref tili Amerika eller Australien är en ganska lite: del af en penny — omkring en tjugondel — och då oafhängiga linier först inrättas i alle riktningar, skall det blifva ganska lätt för postväsendet att ombesörja brefförsändningar till hvilket ställe som helst till samma pris som för allt annat köpmannagods. Vi tro med skatttammarkommitten, at understöden hal verkat så mycket man kunde fordra af dem, men att blott ganeka utomordentliga omständigheter kunde rättfärdiga tillåtandet at nya. Vi äro nu, kunna vi söga, komna til: slutet af understödeperioden, som i sig sjelf varit en öfvergångsperiod; vi börja nu en period, under hviiken vi skola erhålla en genom egna krafter bestående, eller på en utvidgad handelsomsättning hvilande är gbätsförbindelse. som skall utsträcka sig öfver hela verlden. Adrienne Le Couvreur. (Forts. frän thorsdagsbl.) Mil Le Couvreurs salong var, vissa dagar, lland da f8 dan snsttag LAR köld np 23

17 september 1853, sida 3

Thumbnail