Article Image
Ångbåtsfartens framtid. (Efter The Spectator.) Karakteristisk för den engelaka ängbätsfarten nu för tiden ör den stora ovissheten om hvilken väg som inom kort tid skall visa sig såsom den ändamålenligaste för resan till antipoderna och på samma gång den icke rings sannolikheten för att alla de vigtigaste af de föreslagna vägarne, innan många år förflutit, skola blifva reguliört begagnade. Det iricke längesedan vögen öfver Cap var den enda, men nu äro vi så vana vid vögen öfver Suez för resan till verldens sydostliga del, att der öfver Cap blott kan ha sitt berättigande gåsom fördelaktig för ångbåtsfarten genom er utförlig argumentation. Det slut!iga afgörandet deraf, hvilken a dessa två vägar jemförelsevis är ändamäålsenligast, kan emellertid icke bestänamas blott och bart efter den tid som de hvar för sig erforåra. Huru förbållavdena än för öfrigt gestalta sig, blir dock turen öfver Suez altid afbruten genom den omlastning som måst: ega rum vid landtungan och flera andra omständigheter, som lägga hinder i vägen för befordrande af större transitogods och af utvandrare, som betala en proporiionsvis läg frakt. Å andra sidan ör den uppmörksamhet, som man riktar jå vslet af vägar, icke större än den som man egnar åt fulikomnandet a! ångkraftens användande på: större skepp för läogre xesor. Frigan hutuvida propellern med fördel kap begaguas såsom reservkraft för segelfartyg skal! pnart bli definitift argjord genom det sällskap som vid gitt första framträdande för ellmönheten bröt et regeringskontraki och derige vom ställdea i ea så ofördelaktig dager: v: mena Åustralian Royal Mail Steam Novigation Company. Fariens egendomligheter, passad vindarnes varaktighet, och den stora svärigheten alt förse stora ångfsrtyg med tillräckhbg åd ha i hög grad rigtat uppmärksamheten på denna fråga om en förening sfårg och seg-ifarteu. Det kan emellertid icke re fil frågan om ör gkraftens användand t ett rytt och fksdt ictrease derigenon fen ff LU piöt eken ef den fobelekvigaste och gifva dem ett me dre omfirg. Dosce strl vanden måte duck rödvändgri slutlgen mverka på bita ärgbitstatters atlminca kerekter och förde!arne af de direkta turerna till

17 september 1853, sida 3

Thumbnail