örselsitinet är tillräckligt att ådagalägga? Icke inderligt således, alt A-B-C-boken är möIrarnes förtviflan!s Af detta exempel kan läaren inse att dr Herman började i början ned sin uppfostringsteori! — han tog oxen vackert vid hornen. För öfrigt Hade Kan vå en bred grundval af eklektisism sammånfört hvarje nypatenterad uppfinning för för ungdoms tankeskjutning. Han:hade tagit sitt: trycker från Hafrayl; han hade köpt sin förladdning från Hamilton; han hade fått sina knallhattar från Bell och Lancaster. Ungldomstanken! han hade drifvit in den hårdåt! han hade drifvit in den : lätt! ban hade drifvit in den med monitörsystemet! han hade drifvit in den på alla; upptänkliga sätt, och med alla möjliga slags laddstockar; men jag har: mina allvarsamma: tvifvelsmål huruvida han sköt ungdomstarnken en tumlängre än den gick under den gamla mekanismen med flinta: och stål! ---Icke destomindre, enör dr Hermair verkligen: undervisade: i en mängd saker, som allt för mycket vårdslösades i skolorna;. enär han, utom latin och grekiska, undervisade i en stor-mångfald af ämnen tillhörande denna sväfvande begreppssammanfättning som nu för tiden kallas nyttiga kunskaper ;s enär han hade lärare anställda i kemi; mekanik och naturalbistoria; enär aritbmetik och grunderna i fysiken bibragtes med nit och ret enär allslags gymnastik omvexlade med förströelserna på Jekplaneti; så för måddes ungdomstanken, om den icke gick längre än tillförene, dock att sprida sina skott i ett vidsträcktare omfång; och en gosse kunde icke hållas vid detta läroverk i fem års tid utan att lära något, hvilket är mer än sor kan sägas om alla skolor! Han lärde slut ligen att bruka ögon och öron, lemmar; ord ning, snygghets rörelse, blefvo småningom til vanor; oc skolan behagade mödrarna och