Article Image
plöjer i sned vinkel, förekomma fartygets s.k. aktersättning, eller att det liksom reser sig på bakfötterna och med aktern dyker ned i vägen. Erfarenheten har tillfullo bevisat principens teoretiska riktighet mot alla de konservativa skeppsbyggarnes invändningar. Man har sagt att ett fartyg med skarpt och långt utdraget förskepp ej kan bära så stor last, oaktadt geaom den utslagna förstäfven deplacementet Slir lika stort om ej större än med en kortare och fylligare bog; man har vidare invändt att den smala stäfven skall dyka under vågen i stället att gå öfver den, och att den större längden medför större svårighet att vända. Afven dessa invändningar hafva blifvit till fullo vederlagda åf efarenheten. I åfseende på tacklingen blir det en följd at förskeppets förlängning att masterna kunna ställas längre åtskiljs, hvilket åter medför den fördel, att då undermasterna i anseende till skeppets smalhet ej får vara så höga, kunna rårna t stället bli så mycket längre, för att fylla den erforderliga segelytan, och de kunna äfven genom masternas längre afstånd från hvarandra ställas i skarpare vinkel med fartygets köllinia, och detta följaktligen gå betydligt närmare vinden. Ett klipperskepp behöfver sålunda vid kryssning göra ett mindre ancal slag än de vanliga bredbogade fartygen, och i samma mån minskas också den styrka som fordras för deras manövrering. Dessa äro i allmänhet grunddragen af det nya systemet, så vidt vi trott oss kunna framställa dem äskådliga för våra läsare i allmänhet. Till ledning för de män af facketn, som möjligen skulle känna sig böjda att deraf försöka en tillämpning, torde det nog lyckas 088 en annan gång kunna meddela vidlyftigare detaljer. För denna gång har det endast varit vår afsigt att gifva en liten väckelse åt företagsamheten och den allmänna anden; Vår skeppsbyggeriverksamhet lider af åtskilliga olägenheter, hvaribland vi i första rummet räkna den höga införseltullen på dertill erforderliga råämnen; hvari regeringen tycker bafva en så ytterlig motvilja att medgifva skäliga nedsättningar. Men utom dess erfordrar den också ett större mått af intelligens och tillegnande af de fördelar den nyaste vetenskapens upptäckter i så rikt mått erbjuda. Liksom vi för kort tid tillbaka lifligt uppmuntrade våra sjökaptener att genom noggranna meteorologiska iakttagelser på sina fartyg i sin mån bidraga till fullkomnandet af de för navigationens fulländning så oändligt vigtiga rindoch strömkartorne — pilets charts — likaså ifrigt uppmana vi våra skeppsbyggare och varfsegare att icke dröja innan de tillegna sig den nya klipperkonstruktionens hemligheter, så vidt de ej om ett eller annat år vilja se sina gamla sengående fartyg utestängda från allt deltagande i den stora frakthandeln. Lustseglingsskonerten Sverige, byggd efter klipperpriscipen, har genom sin sista framgång mot Themse-klubbens berömda snabbseglare ådägalagt att Sverige i skeppsbyggnadskonst ej behötver stå tillbaka när det allvarsamt vill stå framåt, och likaså den glänsande utvecklingen af vår ångbåtsflotta. Våra nya: elegants och skarpstäfvade jernångfartyg tillryggalägga numera på åtta timmar samma väg, hvartill de gamla bredbröstade trögdjuren behöfde två bela dagar. Hvarföre skulle då icke äfven våra nya segelfartyg täfla med Flying Dutchmatv och Sovereign of the Seas, i att på kortaste tid bära handelns skatter från den ena ändan af verlden till den andra? Liksom hvarje stor uppfinning, är den sista fullkomningen af skeppskonstruktionen så enkel och naturlig att man måste förundra sig öfver att den ej långt för detta blifvit tillvägabragt. I afseende på dess tillämpning gäller samma regel som i allt annat, att den som ej går framåt tillräckligt fort, går alldeles för hastigt tillbaka. Vi önska att denna erfarenhetssats måtte varmt behjertas af alla dem som häfva något intresse i den svenska sjöfartsnäringen. nä — H. M. Konungen väntas i morgon til hufvudstaden. — Det berättas temligen allmänt att i anledning af de sednaste ingångna underrättelserna om kolerans utbrott i Danmark, den Kongl. familjens resa till Särö kommer at inställas eller uppskjutas. — — K. M:t har tillåtit juris professorn vid Upsala universitet Olivecrona att:under Jul och! Augusti månader innevarande år företags en resa till utrikes orter. — Kongl. Maj:t har enligt P. T: på an sökning, till Flottans reservstat öfverflyttat kapiten löjtnanten C. G. Holmqvist. — K. M:t har den 1 dennes på Sundhetskollegii hemställan och i likhet med hvad under enahanda womständigheter förut egt rum: tillåtit, att-som cholera-farsoten numera utbrutit i Finland, Kollegium må, under detat nuvarande förhållande fortfar, antaga, till er början, 30 läkare mot åtnjutande af exspektans-arfvoden, deraf 20 å 1 rdr:16 sk. bk om :dagen skola utbetalas till med: studios; och 10 å 1 rdr 40 sk. bko till med. kandidater och licentiater, mot förbindelse för desse att biträda vid den offentliga cholera-sjukvården inom -ej mindre karantänsanstalter, än ock riket i allmänhet, samt mot åtnjutande, då de i tjenstgöring inträda, af den aflöning, hvartill deras befattningar dem berättiga; hvarjemte K. M:t medgifvit Sundhetskollegium att, i händelse alla dessa arfvoden ej skulle af sio anmälande frivilliga upptagas. disponera

5 juli 1853, sida 2

Thumbnail