Article Image
plöjer i sned vinkel, förekomma fartygets s.k.
aktersättning, eller att det liksom reser sig på
bakfötterna och med aktern dyker ned i vä-
gen.
Erfarenheten har tillfullo bevisat principens
teoretiska riktighet mot alla de konservativa
skeppsbyggarnes invändningar. Man har sagt
att ett fartyg med skarpt och långt utdraget
förskepp ej kan bära så stor last, oaktadt ge-
aom den utslagna förstäfven deplacementet
Slir lika stort om ej större än med en kor-
tare och fylligare bog; man har vidare in-
vändt att den smala stäfven skall dyka under
vågen i stället att gå öfver den, och att den
större längden medför större svårighet att
vända. Afven dessa invändningar hafva blif-
vit till fullo vederlagda åf efarenheten.
I åfseende på tacklingen blir det en följd at
förskeppets förlängning att masterna kunna stäl-
las längre åtskiljs, hvilket åter medför den för-
del, att då undermasterna i anseende till skep-
pets smalhet ej får vara så höga, kunna rårna
t stället bli så mycket längre, för att fylla den
erforderliga segelytan, och de kunna äfven
genom masternas längre afstånd från hvaran-
dra ställas i skarpare vinkel med fartygets
köllinia, och detta följaktligen gå betydligt
närmare vinden. Ett klipperskepp behöfver
sålunda vid kryssning göra ett mindre an-
cal slag än de vanliga bredbogade fartygen,
och i samma mån minskas också den styrka
som fordras för deras manövrering.
Dessa äro i allmänhet grunddragen af det
nya systemet, så vidt vi trott oss kunna fram-
ställa dem äskådliga för våra läsare i allmän-
het. Till ledning för de män af facketn,
som möjligen skulle känna sig böjda att deraf
försöka en tillämpning, torde det nog lyckas
088 en annan gång kunna meddela vidlyfti-
gare detaljer. För denna gång har det endast
varit vår afsigt att gifva en liten väckelse åt
företagsamheten och den allmänna anden; Vår
skeppsbyggeriverksamhet lider af åtskilliga
olägenheter, hvaribland vi i första rummet
räkna den höga införseltullen på dertill er-
forderliga råämnen; hvari regeringen tycker
bafva en så ytterlig motvilja att medgifva skä-
liga nedsättningar. Men utom dess erfordrar
den också ett större mått af intelligens och
tillegnande af de fördelar den nyaste veten-
skapens upptäckter i så rikt mått erbjuda.
Liksom vi för kort tid tillbaka lifligt uppmun-
trade våra sjökaptener att genom noggranna
meteorologiska iakttagelser på sina fartyg i sin
mån bidraga till fullkomnandet af de för na-
vigationens fulländning så oändligt vigtiga
rind- och strömkartorne — pilets charts —
likaså ifrigt uppmana vi våra skeppsbyggare
och varfsegare att icke dröja innan de tillegna
sig den nya klipperkonstruktionens hemlighe-
ter, så vidt de ej om ett eller annat år vilja
se sina gamla sengående fartyg utestängda
från allt deltagande i den stora frakthandeln.
Lustseglingsskonerten Sverige, byggd efter
klipperpriscipen, har genom sin sista framgång
mot Themse-klubbens berömda snabbseglare
ådägalagt att Sverige i skeppsbyggnadskonst
ej behötver stå tillbaka när det allvarsamt vill
stå framåt, och likaså den glänsande utvecklin-
gen af vår ångbåtsflotta. Våra nya: elegants
och skarpstäfvade jernångfartyg tillryggalägga
numera på åtta timmar samma väg, hvartill
de gamla bredbröstade trögdjuren behöfde två
bela dagar. Hvarföre skulle då icke äfven
våra nya segelfartyg täfla med Flying Dutch-
matv och Sovereign of the Seas, i att på
kortaste tid bära handelns skatter från den
ena ändan af verlden till den andra?
Liksom hvarje stor uppfinning, är den sista
fullkomningen af skeppskonstruktionen så en-
kel och naturlig att man måste förundra sig
öfver att den ej långt för detta blifvit tillvä-
gabragt. I afseende på dess tillämpning gäl-
ler samma regel som i allt annat, att den som
ej går framåt tillräckligt fort, går alldeles för
hastigt tillbaka. Vi önska att denna erfaren-
hetssats måtte varmt behjertas af alla dem
som häfva något intresse i den svenska sjö-
fartsnäringen.

— H. M. Konungen - väntas i morgon til
hufvudstaden.
— Det berättas temligen allmänt att i an-
ledning af de sednaste ingångna underrättel-
serna om kolerans utbrott i Danmark, den
Kongl. familjens resa till Särö kommer at
inställas eller uppskjutas.

— K. M:t har tillåtit juris professorn vid
Upsala universitet Olivecrona att:under Jul
och! Augusti månader innevarande år företags
en resa till utrikes orter.
— Kongl. Maj:t har enligt P. T: på an
sökning, till Flottans reservstat öfverflyttat kapiten
löjtnanten C. G. Holmqvist.
— K. M:t har den 1 dennes på Sundhets-
kollegii hemställan och i likhet med hvad un-
der enahanda womständigheter förut egt rum:
tillåtit, att-som cholera-farsoten numera ut-
brutit i Finland, Kollegium må, under detat
nuvarande förhållande fortfar, antaga, till er
början, 30 läkare mot åtnjutande af exspek-
tans-arfvoden, deraf 20 å 1 rdr:16 sk. bk
om :dagen skola utbetalas till med: studios;
och 10 å 1 rdr 40 sk. bko till med. kandi-
dater och licentiater, mot förbindelse för desse
att biträda vid den offentliga cholera-sjukvår-
den inom -ej mindre karantänsanstalter, än ock
riket i allmänhet, samt mot åtnjutande, då de
i tjenstgöring inträda, af den aflöning, hvar-
till deras befattningar dem berättiga; hvar-
jemte K. M:t medgifvit Sundhetskollegium att,
i händelse alla dessa arfvoden ej skulle af
sio anmälande frivilliga upptagas. disponera
Thumbnail