SIVUBRBUUVLB, uvl J JuL Den oerhörda utveckling som seglationskonsten gjort inom de sista två eller tre åren, hvarigenom tiden för skeppens resor mellan aflägsna punkter blifvit mer än till hälften förkortad, är af den allmänt kulturhistoriska betydelse, att den måste intressera hvar öch en som älskar framsteg i mensklig uppfinning och tillväxt i mensklig lycka. Det band af vänskap och handelsgemenskap, som alltmer börjar omfatta och sammanhålla verldens mest aflägsna folkslag, fordrar snabba och lifliga förbindelsemedel, och den äfven på oceanfarten använda ångkraften har gifvit åt segelfarten en impuls som den ej kunde motstå. Men denna utveckling har också ett särskildt praktiskt intresse för vår sjöfartsidkande befolkning. Sverige deltager, såsom bekant, ej obetydligt i den stora frakthandeln på Atlantiska och Stilla hafven, fastän landets egen handel, till följe af sednare lagstiftningsåtgärder, från år till år allt mer öfvergår i utländningenr händer. De svenska fartygen på de aflägsna farvattnen hafva hittills inbragt ej obetydliga fraktförtjenster åt sina egare; Äfven i detta lyckliga förhållande synes dock en ändring förestå, såvida ej svenska skeppsredarne följa med sin tid och tillegna sig dess uppfinningar. Ty liksom Sverige i politisk makt, europeiskt anseende, administration och inre förkofran, för två hundra år sedan stod framom de flesta länder i Europa lika mycket som det nu står bakom dem, likaså är det med sjöfarten, ehuru man här lämpligare torde få räkna decennier än sekler. Svenska skepp behöfva ännu som för fyra år tillbaka 180 dagar för att tillryggalägga vägen mellan NewYork och San Francisco, medan skottska och amerikanska fartyg, byggda, tacklade och förda efier bättre metoder, göra samma resa på mindre än tre månader. Men det är klart att ett fartyg som reser på tre månader erbjuder handeln större fördelar och billigare frakter än det som behöfver sex till. samma resa, och de unga transoceaniska samhällenas, Kaliforniens och Australiens hastiga tillväxt, äfvensom de utsträckta förbindelserna med båda indiska halföarne, den utvidgade bandeln med Kina och den måhända snart öppnade beröringen med Japan skola snart för handeln och utflyttningarne omöjliggöra allt användande af andra: segelfartyg än sådana som i snabbhet närmast kunna mäta sig med ångfarten. Det må vid detta tillfälle tillåtas oss att åter anföra några ord-ur den sista årsberättelsen, dat. den 15 Januari innevarande år, från kgl. svenska och norska konsulatet i San Francisco, hvilken berättelse varit införd i Aftonbladet för den 6 sistlidne April. Efter att hafva i allmänhet uppmanat de svenska skeppsrederierna att begagna sig af de tillfällen till fraktförtjenst som Kalifornien och andra aflägsna länder erbjuda, fortfar denna embetsmyndighet på följande sätt: Det bör dock förnämligast tagas i betraktande, att endast stora och snabbseglande fartyg äro låmpliga för navigationen i dessa farvatten, helst amerikanarne under sednare tiden gjort stora framsteg i skeppsbyggerikonsten och ideligen söka att ytterligare fullkomna densamma, hvarföre alla trögseglande fartyg numera äro oanvändbara. Jag betviflar icke att man i Sverige och Norge redan tagit kännedom om byggnadssättet och beskaffenheten af de nya amerikanska fartyg, som med rätta kallas Klipperfartyg, och som numera hufvudsakligen användas; dessa fartyg, som i regeln hafva en drägtighet om 2000 å 2800 tons, erbjuda icke allenast en högst imposant anblick, utan göra i allmänhet så hastiga resor, att de i jemförelse med de gamla fartygen gränsa nära nog till det otroliga. Ett af de bästa klipperskeppen gjorde resan från San Francisco till NewYork på den oerhörda korta tiden af 87 dagar, men i allmänhet erfordras 100 å 120 dagar, hvaremot svenska, norska, danska och engelska fartyg för samma turer behöfva 160 å 200 dagar., Då vi för några veckor sedanframlade några exempel på den fabelaktiga snabbhet den moderna seglingskonsten uppnått, och visade huru detta vigtiga : framsteg hufvudsakligen blef vunnet genom den nyare vetenskapens upptäckt af det faktum, att äfven vindarne lyda bestämda lagar, hvilken upptäckt genom den berömda amerikanska hydrografenMaurys ihärdighet och skarpsinne blifvit förvandlad till en välgerning för hela den handlande verlden, nämnde vi också att det lyckliga resultatet till en betydlig del äfven måste tillskrifvas den förbättrade konstruktion af fartyg som utgör det så kallade klippersystemet. Några lättfattliga underrättelser om grunderna för detta hos oss ännu okända system torde ej vara ovälkomna för de flesta af våra läsare. , Namnet, härledt af det engelska ordet clip, som betyder skära eller rispa, är i sig sjelft! den bästa förklaringen af saken, Såsom bekant, äro våra gamla fartyg, med deras breda, rätt stupande bog, med gravitetspunkten belägen i främre delen af fartyget, beräknade på att med kraft undanstöta vattnet snarare än att dela vågen. Men en enkel erfarenhet har lärt, att om nan: skall. med ett-:eggjern dela eller afskära en likartad massa, t. ex. skögg med en rakknif eller gräs med en lie, är det alltid fördelaktigast att föra jernet i sned riktning mot ämnet som skall: skäras. Denna princip har man användt på skeppskonstruktionen, derigenom att man låter den skarpa och långt utdragna. förstäfven göra en mycket spetsig vinkel mot vattnet, hvilket den skär och rispar med största lätthet, under det de gamla fartygen med sina massiva bogar stå och våldsamt stångas mot vågen. Klipperfartygen äro derföre långa och hafva skarpt förskepp med starkt s. k. fall, och göra således, med största drägtighet, minsta möjliga motstånd mot vattnetz. Drägtigheten ersättes nemligen genom en större bredd öfver bakskepvet, hvilken också blir nödvändig för att, då :