STOCKHOLM, den 10 Juni. Få af våra läsare, utom männen af facket, torde hafva gifvit akt. på två eller tre regeringsbeslut, som tillkommit på inbjudning af förbundsregeringen i Nordamerikas förenta Stater, angående observationers anställande om bord på segelfartyg söm öfverfara Atlantiska och Stilla Oceanerne. Denna sak har en så stor betydelse för geglationen och handelns allmänna utveckling, att vi hafva trott den förtjena en kort redogörelse, För ett par månader sedan omtalade vi såsom en af vetenskapens vackraste triumfer, att den berömde hydrografen Maury, direktör för National-observatoriet i Washington, lyckats på dagen förutsäga längden afen :oglinz: mellan Newyork och San Francisco. fkörut behöfdes till denna resa vanligen 180 dagar. Löjtnant Maury blef en dag af en skeppskapten ombedd att meddela honom några upplysningar om kursen han borde styra: han! gjorde det, och tillade att om hans anvisningar iakttoges, borde fartyget kunna göra resan på 103 å 104 dagar. Med tacksamhet mottog skeppsbefälhafvaren de meddelade anvisningarne, hvilkas riktighet utgången bekräftade; efter en segling af 103 dagar, 18 timmar, inlopp han med sitt fartyg i San Franciscos hamn. Helt nyligen sågo vi i en amerikansk tidning, att samma resa blifvit fullbordad på I5 dagar. Ar 1848 annonserade löjtnant Maury att han funnit en kortare väg till Rio, och barkskeppet Wright lyckades att efter hans anvisningar på 24 dagar uppnå linien. Förut var 41 dagar den vanliga tiden som erfordrades, nu är 19 det regelmässiga. Sedan den tiden har seglationen gjort oväntade framsteg, och man kan nästan säga att den menskliga beräkningen lyckats betvinga väder och vind, och reglera dess till ordspråk blifna flyktighet med samma matematiska bestämdhet som ångan och andra mekaniska krafter. I början af för-: liden månad ankom till Newyork det bekanta klipperskeppet Sovereign of the Seas, efter 82 dagers segling från Honolulu, Sandwichsöarne — en resa som förut vanligen erfordrat fyre till fem månader. Det torde roa våra lässxe att erfara några detaljer af denna. underbart hastiga fart. Afsiåndet från Honolulu till Cap Horn, som är 8634 eng. mil, tillryggalades på 37 dagar; på 26 af dessa dagar gjordes 6489, och på en af dem tillryggalades icke mindre än 430. Detta är den saabbaste 8egling man ännu känner. Närmast dertill kommer det amerikanska klipperskeppet. sFlying Cloud, som nyligen under en tid af 26 dagar i medeltal gjorde 227 mil om dagen, och på den bästa dagen 374 mil. Seglingskonsten har här således lyckats att eröfra en permanent hastighet af nära 3 svenska mil i timmen, och det ej för enstaka, kortare stunder, gynnade af någon särdeles vind, utan för hela månader. Det kan ej nekas att i denna framgång ingå till en högst betydlig del de anmärkningsvärda förbättringar i skeppsbyggeri, som blifvit gjorda inom några få år. Den så kallade klipperkonstruktionen är skeppsbyggeriets största triumf, och förenar med den största drägs tighet en lätthet i byggnad, en djerfhet i resning och en storlek af segelmassa, som hittills varit knappast anad, åtminstone inom handelsflottan. Men den förbättrade konstruktionen af fartygen sjelfva gör ej här tillfyllest, ehuru den naturligtvis är såsom nödvändig förutsatt. Dertill fordrag en helt annan intelligens, nemligen den att beräkna hvilka vindar och strömsättningar företrädesvis herrska på hvarje läck af oceanen, för att i öfverensstämmelse dermed bestämma sin kurs icke alltid till den kortaste, utan till den i hvilken man kan påräkna bästa hjelpen af vind och ström. Häri ligger storheten af Maurys arbete. Det kunde endast byggas på talrika och noggranna observationer af ett stori antal sjöfarande. Redan 1842 började han på det varmaste uppfordra alia amerikanska sjökaptener att föra sina loggböcker efter en förbättrad plan, så att de, utom. de vanliga uppgifterna, skulle upptagaalla möjliga fenomener som kunde lända till hydrografiens och navigationensa befordrande och i allmänhet till vetenskapens fromma, Han använde de på detta sätt erhållna materialierna, hvilka han kallar abstract logs, till fullständigande af de nya sjökort som graverades och utgåfvos på nordamerikanska regeringens bekostnad och gratis. utdelades till alla skeppskaptener som meddelat sina obgervationer. Cirkulärer utfärdades med uppinaning till ytterligare observationer, hvilka genom tulltjenstemännen utdelades till hvarje utklareradt fartyg. Emellertid sysselsatte sig Maury med. et noggrannt genomgående af alla flottans garale loggböcker. Kofferdiskepparne ville ännu e rätt lyssna till hans uppfordringar. Men sedar Wright gjort sin ofvan omtalade hastiga res: till Rio, började man begripa hvad det, val fråga om. Nu. ingingo loggar i stort öfverflöd, och i närvarande ögonblick äro mer än 1000 fartyg sysselsatta att dag och natt görs observationer; deras loggböcker insändas till observatoriet i Washington, hvarest deras innebhåll -jemföres och införes i sjökorten, och resultaterna äro offentliggjorda i ett arbete a löjtnant Maury, kalladt Sailing Directionsn som först utgafs 1851, men hvaraf en ny och väsentligt tillökt upplaga nyligen lärer hafva lemnat pressen. Vi skola söka att i största korthet redogörs för den plan Maury uppgjort för de nya observationerna. Heta oceanen indelas i rutor af 5 graders längd och lika bredd. och midt