STOCKHOLM, den 10 Juni.
Få af våra läsare, utom männen af facket,
torde hafva gifvit akt. på två eller tre rege-
ringsbeslut, som tillkommit på inbjudning af
förbundsregeringen i Nordamerikas förenta Sta-
ter, angående observationers anställande om
bord på segelfartyg söm öfverfara Atlantiska
och Stilla Oceanerne. Denna sak har en så
stor betydelse för geglationen och handelns
allmänna utveckling, att vi hafva trott den
förtjena en kort redogörelse,
För ett par månader sedan omtalade vi så-
som en af vetenskapens vackraste triumfer,
att den berömde hydrografen Maury, direktör
för National-observatoriet i Washington, lyc-
kats på dagen förutsäga längden afen :oglinz:
mellan Newyork och San Francisco. fkörut
behöfdes till denna resa vanligen 180 dagar.
Löjtnant Maury blef en dag af en skeppskap-
ten ombedd att meddela honom några upp-
lysningar om kursen han borde styra: han!
gjorde det, och tillade att om hans anvisnin-
gar iakttoges, borde fartyget kunna göra resan
på 103 å 104 dagar. Med tacksamhet mottog
skeppsbefälhafvaren de meddelade anvisnin-
garne, hvilkas riktighet utgången bekräftade;
efter en segling af 103 dagar, 18 timmar,
inlopp han med sitt fartyg i San Franciscos
hamn. Helt nyligen sågo vi i en amerikansk
tidning, att samma resa blifvit fullbordad på
I5 dagar.
Ar 1848 annonserade löjtnant Maury att han
funnit en kortare väg till Rio, och barkskep-
pet Wright lyckades att efter hans anvisnin-
gar på 24 dagar uppnå linien. Förut var 41
dagar den vanliga tiden som erfordrades, nu
är 19 det regelmässiga. Sedan den tiden har
seglationen gjort oväntade framsteg, och man
kan nästan säga att den menskliga beräknin-
gen lyckats betvinga väder och vind, och
reglera dess till ordspråk blifna flyktighet med
samma matematiska bestämdhet som ångan
och andra mekaniska krafter. I början af för-:
liden månad ankom till Newyork det bekanta
klipperskeppet Sovereign of the Seas, efter
82 dagers segling från Honolulu, Sandwichs-
öarne — en resa som förut vanligen erfordrat
fyre till fem månader. Det torde roa våra lä-
ssxe att erfara några detaljer af denna. under-
bart hastiga fart. Afsiåndet från Honolulu till
Cap Horn, som är 8634 eng. mil, tillrygga-
lades på 37 dagar; på 26 af dessa dagar gjor-
des 6489, och på en af dem tillryggalades icke
mindre än 430. Detta är den saabbaste 8eg-
ling man ännu känner. Närmast dertill kom-
mer det amerikanska klipperskeppet. sFlying
Cloud, som nyligen under en tid af 26 da-
gar i medeltal gjorde 227 mil om dagen, och
på den bästa dagen 374 mil. Seglingskon-
sten har här således lyckats att eröfra en per-
manent hastighet af nära 3 svenska mil i tim-
men, och det ej för enstaka, kortare stunder,
gynnade af någon särdeles vind, utan för hela
månader.
Det kan ej nekas att i denna framgång in-
gå till en högst betydlig del de anmärknings-
värda förbättringar i skeppsbyggeri, som blif-
vit gjorda inom några få år. Den så kallade
klipperkonstruktionen är skeppsbyggeriets stör-
sta triumf, och förenar med den största drägs
tighet en lätthet i byggnad, en djerfhet i res-
ning och en storlek af segelmassa, som hittills
varit knappast anad, åtminstone inom handels-
flottan. - Men den förbättrade konstruktionen
af fartygen sjelfva gör ej här tillfyllest, ehuru
den naturligtvis är såsom nödvändig förutsatt.
Dertill fordrag en helt annan intelligens, nem-
ligen den att beräkna hvilka vindar och ström-
sättningar företrädesvis herrska på hvarje läck
af oceanen, för att i öfverensstämmelse der-
med bestämma sin kurs icke alltid till den
kortaste, utan till den i hvilken man kan på-
räkna bästa hjelpen af vind och ström.
Häri ligger storheten af Maurys arbete. Det
kunde endast byggas på talrika och noggranna
observationer af ett stori antal sjöfarande.
Redan 1842 började han på det varmaste upp-
fordra alia amerikanska sjökaptener att föra
sina loggböcker efter en förbättrad plan, så
att de, utom. de vanliga uppgifterna, skulle
upptaga- alla möjliga fenomener som kunde
lända till hydrografiens och navigationensa be-
fordrande och i allmänhet till vetenskapens
fromma, Han använde de på detta sätt er-
hållna materialierna, hvilka han kallar abstract
logs, till fullständigande af de nya sjökort som
graverades och utgåfvos på nordamerikanska
regeringens bekostnad och gratis. utdelades till
alla skeppskaptener som meddelat sina obger-
vationer. Cirkulärer utfärdades med uppina-
ning till ytterligare observationer, hvilka ge-
nom tulltjenstemännen utdelades till hvarje ut-
klareradt fartyg.
Emellertid sysselsatte sig Maury med. et
noggrannt genomgående af alla flottans garale
loggböcker. Kofferdiskepparne ville ännu e
rätt lyssna till hans uppfordringar. Men sedar
Wright gjort sin ofvan omtalade hastiga res:
till Rio, började man begripa hvad det, val
fråga om. Nu. ingingo loggar i stort öfver-
flöd, och i närvarande ögonblick äro mer än
1000 fartyg sysselsatta att dag och natt görs
observationer; deras loggböcker insändas till
observatoriet i Washington, hvarest deras in-
nebhåll -jemföres och införes i sjökorten, och
resultaterna äro offentliggjorda i ett arbete a
löjtnant Maury, kalladt Sailing Directionsn
som först utgafs 1851, men hvaraf en ny och
väsentligt tillökt upplaga nyligen lärer hafva
lemnat pressen.
Vi skola söka att i största korthet redogörs
för den plan Maury uppgjort för de nya ob-
servationerna. Heta oceanen indelas i rutor
af 5 graders längd och lika bredd. och midt