Article Image

— Sistlidne torsdag pröfvades, enligt P. T.,
vid Eskilstuna den första jernvägsängvagn, som fun-
nits i Sverige. Denna ängvagn, förfärdigad ä direk-
tören Munktells mekaniska verkstad, för Norbergs-
Åmännings-jernbanan (dit den redan är på väg) har
en, spärvidd af endast 3 svenska fot och är i flera
detaljer till konstruktion olik de i andra länder, ä
dervarande betydligt bredare jernvägar använda loko-
motiver. Man kan säledes med fullt skäl säga, att
direktören Munktell genom denna sin tillverkning
löst, till stor nytta för fäderneslandet, problemet att
mot billigt pris förse våra små jernbanor med ända-
-mälsenliga lokomotiver, till utbyte mot hästar. Che-
fen för Mariebergs högre militär-läroverk friherre
Wrede, chefen för väg- och vattenbyggnadskären öf-
verste von Sydow, öfverstelöjtnanten vid samma kär
Modig m. fl. bevistade den omfyrmälda pröfoingen,
som skedde, till allmän belåtenhet, ä en vid hr Munk-
tells verkstad provisoriskt anlagd jernvägsbit, hvarå
lokomotivet, som erhöllj namnet Förstlingen, i flere
timmar gick fram och tillbaka.
Thumbnail