obligationer upplånas. Om sådane personer, hvilka vinna genom förminskade utgifter i forlöner för sina effekter å jernbanan i jemförelse med hvad de förut vid transport för dem på våra vanliga landsvägar betalt, skulle vilja teckna sig för ungefär 24 afden årliga minskning i transportkostnad som skulle beredas dem genom jernvägen, förmodar man att den beåöfliga ränteinkomsten lätt kunde utan någon3 verkliga uppoffring erhållas och man såledeg ej behöfva förespegla någon annan vinst för deltagarne i jernvägsanläggningen än den att vid amortisationstidens slut vara oberoende egare af banan. Om en tillförlitlig kelkyl framlägges, utvisande att de nödiga medlen skulle på berörde sätt kunna hopbringas, vore detta äfven det bästa bevis derpå, att inkomsterna af jernvägen skola motsvara och godtgöra anläggnisgskostnaden, och i fall man ej kan lyckas ait åstadkomma den påtänkta uppgörelsen för anskaffande af årliga bidrag till ränta och amortering från de trafikerande i orten, så bör företaget lätt kunna vinna framgång genom aktieteckning. För en bana der man har att vänta så liflig trafik som på den ifrågavarande, borde ett aktiebolag äfven inom vårt penningefattiga land kunna bilda sig, och om aktningsvärda personer sätta Big i spetsen för företaget, skulle ett dylikt bolag sannolikt vinna det förtroende, att om en del afteckningssumman kontant erlades af aktieegarne, de skulle mot bolagets obligationer kunna upplåna det öfriga af det erforderliga beloppet. Då vi ej närmare känna planen att genom förbindelser på årliga bidrag för ränta och amortering af anläggningskostnaden skaffa medel för företaget, kunna vi väl ej fälla något bestämdt omdöme angående utförbarheten af samma plan, men det vill synas som man dervid skulle få åtskilliga svårigheter för att kunna å de årliga bidragen erhålla så beskaffade förbindelser, som innefatta en verklig reel säkerhet, bvilken är oberoende af de förändringar, som under tiden kunna inträffa med de personer som utgifva dessa förbindelser. Beträffande de blifvande inkomsterna på denna jernväg hafva också några kalkyler meddelats i Norrköpings tidningar. Enligt en beräkning skulle 30.000 t:r spanmål, 10,000 skepp. metaller, 600.000 k:r bränvin, 5000 skepp. salt och sill, 1000 lass viktualier, 600.000 T socker och bomullsgarn m. m. kunna påräknas för trafiken å jernvägen, som derför och för öfvertagande af hvarjehanda skjutsning skulle få en inkomst af 59,500 rdr. Passagerareinkomsten beräknas för 29,200 eller 80 om dagen å 2 rdr bko till 58,400 rdr, och hela bruttoinkomsten till 117,900 rdr, hvaremot omkostnaderna, å 6 procent å anläggningskostnaden, till 80,000 rår. Bebållningen blefve då 37,900 rdr: Denna kalkyl synes emedlertid vara både för hög och för låg, Både spanmål, metaller och andra varor, undantagande bränvin, komma säkerligen att i mycket större qvantiteter fraktas denna väg, äfvengzom antalet al passagerare är beräknadt nog ringa, då man känner att ångbåtarne nu under sommarmånaderna föra omkring 12,400 personer till och ifrån Norrköping, men deremot är kostnaden för passagerarne, 2 rdr bko, alltför hög. Enligt hvad en insändare i Norrköpings tidningar jemväl anmärkt, har man i berörde kalkyl förgätit de vigtiga artiklarne: trävaror, väfnader, trövaror, ull, hampa, glas, torrfisk, papper, m. m. hvilkas transporterande nu sysselsätter tusentals formän. Äfven har der uteslutits slia husgerådspersedlar och slöjdalster, som dels föras till städerna för att föryttras, dels förflyttas till betydlig myckenhet, särdeles vid flyttningstiderna. Afven påräknas att en betydlig trafik från kanalen vid Norsholm kan komma jernvägen till godo. Men vi omnämna blott dessa kal 7 som lemna stöd för utförbarhetep-at öretaget, utan att vi a Tale art kontrollera dem. Emedlertid ser man af förenämde förslag såväl som af de flera, hvilka inom särskilda orter blifvit väckta för järnvägsanlöggningar, buru opinionen numera vändt sig åt dessa företeg, som för få år tillbaka här i landet närs nog betraktades såsom tomma utopier. Alla föl framtiden omtänksamma och praktiskt sinnade män inge numera behofvet och nyttan afjernvägar äfven hos oss, och det är nästan. endast fråga om möjligheten och sättet att anskaffa erforderliga penningar. Men i en sådan tidpunkt, då man har att emotse ett steg. radt behof af kapitaler för utförandet af de mest fruktbärande arbeten, är det också er skyldighet att i främsta rummet vidtaga alla åtgärder för att genom ändamålsenliga bankinrättningar göra de redan befintliga penningetillgångarne så användbara som möjligt samti för öfrigt snarare underlätta än motverka tillgången på fremmande kapitaler, emedan de i alla fall, äfven om större omkostnader och omgångar erfordras, måste indragas hit, de ett så stort fält finnes för deras användande. Häraf följer då också, att det konservativa strypsystemet, som i presidenten v. Hartmansdorf m. fl. har så varma vänner, för närvarandeär det mest olämpliga, och skulle det, om fram