Article Image
i de södra staterna har man ögonblickligt insett hun nyitig den nya inrättningen kan blifva för att för skafta desamma en direkt kommunikasion med Eu ropa, hvilken länge varit föremäl för ifriga önsknin ger. Dessa stater äro i alla hänseendea låogt efter den oerhörda verksamhet som utrecklas i NewYorl och Nya England, men stå emellertid i afseende företagsamhet och energi vida framför de flesta län der på europeiska kontinenten och skrida raskt fram på den en gång beträdda banan. Detta gäller f närvarsnde i syonerbet om Virginien. Denna stat: ligstiftande församling, som för nägra veckor sedar slutade sina sammanträden, har under tiden besluta anläggning af jernvägar för ea längd af mer än 1000 engelska mil. Följden häraf skall blifva att produkterna från det inre af landet hastigt och billigt bli transporterade till utskeppningshamnarne Och att desss sednare samla en mängd af de affärer på Europa, som ru verätställas indirekt öfver NewYork, samt på samma girg framkalla en ökad skeppsfaris-röre:se, En i Richmond utkommande tidaing anmärker, som 033 synss ganska riktigt, att tendensen med jernba norna, telegraferna, tarae och caloric-fartygen äsyftar äfven ett usderlätts uppkomsten af nya ste peiplatser i det iore af landet och att möjliggöra en direkt affårsörbindelse mellan dervarande importörer och exportörerna ä sndra kontinenter. Samma tid niog yttrar vidare: När den stora jernvägslinien från S:t Louis till Ricbmoad raedelst ångfartyg eler calo. rie fartyg fortsättes till Breraen eller Autwerpan, så behöfsa vi inga mellan-agenter i Liverpool elier New York. Nu är det som bekaut allvarsamt i fråga och alla nödiga förberedelser vidtagna för att inrätta er direkt ängbätsfart mellan Norfolk och Antwerpen, och regeringarne i Belgien och Virginien hafva tillförsäkrat detta företag allt erforderligt understöd. Man har nu börjat nya underhandlingar med Brisselregeringen, för att vinna dess medgifvande till at! caloriciartyg komma att snrärdas i stället för ångbåtar. Under det att man i Förecta Ststerna uträttar dylika storverk för utvecklingen af den inre trafiken och förbindelsen med Europ rean äfven pi summa gång uppmärksamået 1 på held som hör göras för heia lan kan vid Stila ocsanen. Broder Jonatban vet lika våb som John Bul att i vär tid all politisk makt har sia bästa gruodval i eo så vidt möji 25 och sund handel. Men denna handeisragg icke utan ansträngningar och den Å pner bekom sig. Seden Ka3 stor betydenhet, har den tid börjat komma, då s:ora veridshafvet blir af lika stor vigt som Allactiska oceanen. Och om nu den indiska handeln på Europa tiil en del kommer att ledas öfver Ametiks, så mäste dock sjöfartsförbindellifornien vuanit en son göras lika betryggsnde och hastig som de jernv ggaiogar, hvilza förena det ena hafvet med å . Jätiebanan till vestern kommer med bet fallföras. Emeliertid förstärkes den ameskadern vid Stilla ocesnen. Lät vara att expeditioaea till Japan har en nägot äfventyrlig prägel; den vittnar emellertid om amerikanaraes sträfvanden för at: på ett eller annat vis skafta sig fast fot i Ost-Asieo. I Kins bar detta redan lyckats. I detta känseende är ett meddelande, som af marin sekreteraren afgafs till senaten rörande ängbätskommunikationea med Kina, af mycket intresse. I främsta rummet anförer han hurasom regeringen fäster en synnerlig vigt vid att bäda verldsbafven blifsa gerom ameritanska jernvägar förenade med hvarandra och derigenom handeln med Europa och Ost-Asien blir mer eller mindre amerikaniserad. Dernäst visas hvilka cerhörda fördelar som tillskyndats England genom handeln med Asisn, då nemligen ensamt t tulien under de 30 ären från 1822—18352 har inbringat den enorma summan af 550,311,614 dollars. Handelsomsättnirgen mellan Förenta Staterna och Kina uppskattas för närvarande till 12—18 millioner dollars arligen och är visserligen i stigande, men befioner sig ännu i sin början. England har för öfrigt fördelen på sin sida och tillbyter sig tås:r och andra kiaesiska produiter mot opium, hvaremot amerikanarne mäste betäcka större delen af sina uppköp med kontacter. Sedan handeln med Kina börjades har införsela derifrån till Amerika öfrverstigit utförseln med cirka 180 millioner dollars, och skilnaden har till ena öivervägande del blifvit betäckt med silfver. Regeriogen i Washicgton her den åsigt, att Araerika, emedan det lyckligtvis icke kan leverera opium, bör kunna i framtiden betala de varor som hemtas frän Kina med amerikensk tobak. Tobaken skall då blifva medlet för att öppra en större trafik med Ost-Asien och bana vägen för de bommilsoch yllevaror m. m., son Amerika inom ej så läng tid skall kunna lemna i verldsmarknaden. För närvarande har England genom sina ängbätslinier ett moropolium på handeln med Ost-Asien och Australien, raer amerikanarne inse äfven ganska väl, att nägon betydligare handelsförbindelse emellan den amerikanska vestkusten ccb Kina icke kan ega rum u:an med tillbjelp af talrika och stora ängeller caloricferiyg. De kostnader som erfordras för en ängbätslinie komma emellertid att mängdubbelt ersättas genom de fördelar som densarama har att erbjuda, och äfven segelskeppsfarten kan ej avnut än vinn2 derpå. Hundradetals fartyg skola komma att sysselsätt2s med stenkolsfrakter till Stilla hafvet och kunna till retour t2ga guano, vid hvars tillbjelp tobaksodlingen fkatl vinög en betydande utvidgning. Många landsträckor, som nu ligga brack, kusnpa dä änyo komina ait odlas. Broder Jonrathen har då äfven med mycke.:fver börjat fundera på allt detta, och som hin nu har ganska god reda på att kineserna och älven en mängd kinesickor tycka mycket om tobak samt att de utgöra en befolkning om bo.tåt ett par hundra millioner menniskor, så är det klart att han med sin vanliga krafc och ihördighet skall söka att eröfra en dyiik marsnad. Men under detatt Washingtoner-regeringen har all möda ospard för att indraga den gamla orienten i den amerikanska trafiken, har den tillika blicken oupphörligt fästad på andra amerikanska stater. Detskall icke dröja länge innan en kommunikation med snabbseglare är äterställd mellan NewOrleans och A:nazoaströmmen. Ångare kunna nu svärligen komma i fröga sedan Eriesson med så stor triumt har visat sig på bafvet. Den nya uppfinningen utöfvar sitt inflytande in i Medelamerika, och den plankväg söm nu fkall anläggas öfver landtungan vid Tehuantepec torde snart nog komma att ge vika för en jernväg med caloricIokomotiver. Derjemte riktar amerikanaren sin upp: märksambet hufvudsakligen på det inre af staterna Paraguay och Parana. Snart skall Paraguay öppnas för den amerikanska företsgsamheten. I början af Mars afseglade barkskeppet Kate och Alice om 450 tons med full last från NewYork till Montevideo. Fartyget hade äfven stemkol ombord, som afskeppades af dets. k. United States and Paraguay Steam Navigation Company. Äfven medföljde en statsvagn säsom present till presidenten Lopez, och ett ängfartyg, amnadt att användas för turer på Paraguay, skulle oförtöfvadt följa efter. Detta fartyg skall redan under loppet af Maj mänad börja sina resor mellan Buenos Ayres och Asuncion, hufvudstaden i Paraguay. Sedan nägon tid är äfven den första amerikanska underhafstelegrafen i verksamhet. Den sträckor sig under den hafsarm som skiljer: Prins Edvardsön frän Nya Skottland och har en längåom 140 mil. Denna telegraf kommer framdeles att korrespondera med de oceaniska ängbätarno, och man anser med säkerhet att underrättelser då kunna utvexlas melian Liverpool och NewVork på 120 timmer. Distanserna blifva öfverhufvud taget kortare och kortare. Di man i fjol hade underrättelser från Californien till NewOrleans på 25 dagar, var jublet gräuslöst; i dag, efter knappt ett års förlopp, anser mean 21 dägar säsom en odräglig lång tid. Så snart först -allå kommunikations: anstalter mellan Vera Cruz och Acapulco äro ordnade, skall man kunna resä från San Francisco till NewOrleans på mindre än tolf dagar. Ångfartyget Sierra

25 april 1853, sida 4

Thumbnail