i de södra staterna har man ögonblickligt insett hun
nyitig den nya inrättningen kan blifva för att för
skafta desamma en direkt kommunikasion med Eu
ropa, hvilken länge varit föremäl för ifriga önsknin
ger. Dessa stater äro i alla hänseendea låogt efter
den oerhörda verksamhet som utrecklas i NewYorl
och Nya England, men stå emellertid i afseende
företagsamhet och energi vida framför de flesta län
der på europeiska kontinenten och skrida raskt fram
på den en gång beträdda banan. Detta gäller f
närvarsnde i syonerbet om Virginien. Denna stat:
ligstiftande församling, som för nägra veckor sedar
slutade sina sammanträden, har under tiden besluta
anläggning af jernvägar för ea längd af mer än 1000
engelska mil. Följden häraf skall blifva att produk-
terna från det inre af landet hastigt och billigt bli
transporterade till utskeppningshamnarne Och att desss
sednare samla en mängd af de affärer på Europa,
som ru verätställas indirekt öfver NewYork, samt på
samma girg framkalla en ökad skeppsfaris-röre:se,
En i Richmond utkommande tidaing anmärker, som
033 synss ganska riktigt, att tendensen med jernba
norna, telegraferna, tarae och caloric-fartygen
äsyftar äfven ett usderlätts uppkomsten af nya ste
peiplatser i det iore af landet och att möjliggöra en
direkt affårsörbindelse mellan dervarande importörer
och exportörerna ä sndra kontinenter. Samma tid
niog yttrar vidare: När den stora jernvägslinien från
S:t Louis till Ricbmoad raedelst ångfartyg eler calo.
rie fartyg fortsättes till Breraen eller Autwerpan, så
behöfsa vi inga mellan-agenter i Liverpool elier New
York. Nu är det som bekaut allvarsamt i fråga och
alla nödiga förberedelser vidtagna för att inrätta er
direkt ängbätsfart mellan Norfolk och Antwerpen,
och regeringarne i Belgien och Virginien hafva till-
försäkrat detta företag allt erforderligt understöd.
Man har nu börjat nya underhandlingar med Brissel-
regeringen, för att vinna dess medgifvande till at!
caloriciartyg komma att snrärdas i stället för ång-
båtar.
Under det att man i Förecta Ststerna uträttar dy-
lika storverk för utvecklingen af den inre trafiken och
förbindelsen med Europ rean äfven pi summa
gång uppmärksamået 1 på held som hör gö-
ras för heia lan kan vid Stila ocsanen. Broder
Jonatban vet lika våb som John Bul att i vär tid all
politisk makt har sia bästa gruodval i eo så vidt möj-
i 25 och sund handel. Men denna handeis-
ragg icke utan ansträngningar och den
Å pner bekom sig. Seden Ka-
3 stor betydenhet, har den tid
börjat komma, då s:ora veridshafvet blir af lika
stor vigt som Allactiska oceanen. Och om nu den
indiska handeln på Europa tiil en del kommer att
ledas öfver Ametiks, så mäste dock sjöfartsförbindel-
lifornien vuanit en
son göras lika betryggsnde och hastig som de jern-
v ggaiogar, hvilza förena det ena hafvet med
å . Jätiebanan till vestern kommer med be-
t fallföras. Emeliertid förstärkes den ame-
skadern vid Stilla ocesnen. Lät vara att
expeditioaea till Japan har en nägot äfventyrlig prä-
gel; den vittnar emellertid om amerikanaraes sträf-
vanden för at: på ett eller annat vis skafta sig fast
fot i Ost-Asieo. I Kins bar detta redan lyckats. I
detta känseende är ett meddelande, som af marin
sekreteraren afgafs till senaten rörande ängbätskom-
munikationea med Kina, af mycket intresse. I främ-
sta rummet anförer han hurasom regeringen fäster
en synnerlig vigt vid att bäda verldsbafven blifsa ge-
rom ameritanska jernvägar förenade med hvarandra
och derigenom handeln med Europa och Ost-Asien
blir mer eller mindre amerikaniserad. Dernäst visas
hvilka cerhörda fördelar som tillskyndats England ge-
nom handeln med Asisn, då nemligen ensamt t
tulien under de 30 ären från 1822—18352 har inbrin-
gat den enorma summan af 550,311,614 dollars.
Handelsomsättnirgen mellan Förenta Staterna och
Kina uppskattas för närvarande till 12—18 millioner
dollars arligen och är visserligen i stigande, men be-
fioner sig ännu i sin början. England har för öfrigt
fördelen på sin sida och tillbyter sig tås:r och andra
kiaesiska produiter mot opium, hvaremot amerika-
narne mäste betäcka större delen af sina uppköp med
kontacter. Sedan handeln med Kina börjades har
införsela derifrån till Amerika öfrverstigit utförseln
med cirka 180 millioner dollars, och skilnaden har till
ena öivervägande del blifvit betäckt med silfver. Re-
geriogen i Washicgton her den åsigt, att Araerika,
emedan det lyckligtvis icke kan leverera opium, bör
kunna i framtiden betala de varor som hemtas frän
Kina med amerikensk tobak. Tobaken skall då blifva
medlet för att öppra en större trafik med Ost-Asien
och bana vägen för de bommils- och yllevaror m. m.,
son Amerika inom ej så läng tid skall kunna lemna
i verldsmarknaden. För närvarande har England ge-
nom sina ängbätslinier ett moropolium på handeln
med Ost-Asien och Australien, raer amerikanarne inse
äfven ganska väl, att nägon betydligare handelsför-
bindelse emellan den amerikanska vestkusten ccb
Kina icke kan ega rum u:an med tillbjelp af talrika
och stora äng- eller caloricferiyg. De kostnader som
erfordras för en ängbätslinie komma emellertid att
mängdubbelt ersättas genom de fördelar som den-
sarama har att erbjuda, och äfven segelskeppsfarten
kan ej avnut än vinn2 derpå. Hundradetals fartyg
skola komma att sysselsätt2s med stenkolsfrakter till
Stilla hafvet och kunna till retour t2ga guano, vid
hvars tillbjelp tobaksodlingen fkatl vinög en bety-
dande utvidgning. Många landsträckor, som nu ligga
brack, kusnpa dä änyo komina ait odlas. Broder Jo-
nrathen har då äfven med mycke.:fver börjat fundera
på allt detta, och som hin nu har ganska god reda
på att kineserna och älven en mängd kinesickor
tycka mycket om tobak samt att de utgöra en befolk-
ning om bo.tåt ett par hundra millioner menniskor, så
är det klart att han med sin vanliga krafc och ihördig-
het skall söka att eröfra en dyiik marsnad.
Men under detatt Washingtoner-regeringen har all
möda ospard för att indraga den gamla orienten i
den amerikanska trafiken, har den tillika blicken oupp-
hörligt fästad på andra amerikanska stater. Detskall
icke dröja länge innan en kommunikation med snabb-
seglare är äterställd mellan NewOrleans och A:nazoa-
strömmen. Ångare kunna nu svärligen komma i fröga
sedan Eriesson med så stor triumt har visat sig på
bafvet. Den nya uppfinningen utöfvar sitt inflytande
in i Medelamerika, och den plankväg söm nu fkall
anläggas öfver landtungan vid Tehuantepec torde snart
nog komma att ge vika för en jernväg med caloric-
Iokomotiver. Derjemte riktar amerikanaren sin upp:
märksambet hufvudsakligen på det inre af staterna
Paraguay och Parana. Snart skall Paraguay öppnas
för den amerikanska företsgsamheten. I början af
Mars afseglade barkskeppet Kate och Alice om 450
tons med full last från NewYork till Montevideo.
Fartyget hade äfven stemkol ombord, som afskeppades
af dets. k. United States and Paraguay Steam Na-
vigation Company. Äfven medföljde en statsvagn sä-
som present till presidenten Lopez, och ett ängfartyg,
amnadt att användas för turer på Paraguay, skulle
oförtöfvadt följa efter. Detta fartyg skall redan un-
der loppet af Maj mänad börja sina resor mellan
Buenos Ayres och Asuncion, hufvudstaden i Paraguay.
Sedan nägon tid är äfven den första amerikanska
underhafstelegrafen i verksamhet. Den sträckor sig
under den hafsarm som skiljer: Prins Edvardsön frän
Nya Skottland och har en längåom 140 mil. Denna
telegraf kommer framdeles att korrespondera med de
oceaniska ängbätarno, och man anser med säkerhet
att underrättelser då kunna utvexlas melian Liverpool
och NewVork på 120 timmer. Distanserna blifva öf-
verhufvud taget kortare och kortare. Di man i fjol
hade underrättelser från Californien till NewOrleans
på 25 dagar, var jublet gräuslöst; i dag, efter knappt
ett års förlopp, anser mean 21 dägar säsom en odräg-
lig lång tid. Så snart först -allå kommunikations:
anstalter mellan Vera Cruz och Acapulco äro ordnade,
skall man kunna resä från San Francisco till New-
Orleans på mindre än tolf dagar. Ångfartyget Sierra