än lyckönska till den nya upptäckten, då vi
se att man å ena sidan söker nedskrika den
och å den andra vill tillegna sig uppfinnin-
gens prioritet.n
— Den af skeppsredare, varfsegare m. fl. i
Götheborg och Gefle hos Kongl. Maj:t gjorda
ansökning om åtgärder till förkofran af sven-
ska handelsflottan och egentligen om nedsätt-
ning i tullumgälderna för utländska fartyg,
som inköpas för svensk räkning, efterföljes
nu af dylika ansökningar från andra orter,
hvilka ansökningar instämma med den från
Götheborg och Gefle. Såsom ett tydligt be-
vis på att våra egna skeppsvarf icke hafva
något att frukta af den begärda nedsättningen
i tullen, förtjenar också att framhållas, det
de norrländska orterna, der skeppsbyggeriet
är en ganska vigtig näring, deltaga i denna
begäran. Såväl från Hernösand som Sunds-
vall hafva nemligen ansökningar i detta ämne
nyligen inkommit till finansdepartementet, af
hvilka vi här nedan intaga den från sistnämnde
ställe, hvilken är undertecknad af, bland an-
dra, disponenterne för Svartviks och Wifsta
skeppsvarf.
Stormäktigste allernådigste Konung!
Uti en till Eders Kongl. Maj:t ingifven skrift hafva
största delen af skeppsredare, varfsägare, repslagare,
segelsömmare och blockmakare ä de, i afseende på
säväl byggnad som utrustning af -svenska handels-
fartyg, vigtiga om ej vigtigaste stationerna Götheborg
och Gefle, förenat sig om den underdäniga begäran,
det Eders Kongl. Maj:t, med bebjertande af det till-
tagande intrång, som svenska handelsflottan lider der-
igenom att antalet och lästetalet af främmande na-
tioners fartyg, som användas till skeppning af sven-
ska produkter, är ifrän är tillvexer, under det de
svenska fartygens antal och lästetal i mänga städer
aftager och päsdet hela eller för riket sammantaget
blott i ringa män ökar sig, mätte nädigst vidtaga
nägra kraftiga ätgärder till rättande af detta missför-
hällande, hvilket är så mycket mera nedslående, som
en af lågdets förnämsta inkomstkällor just bestär i
egandet af de materialier, den arbetsskicklighet och
den sjövana befolkning, som utgöra hufvudvilkoren
för en utvidgad-skeppsrederirörelse och för egandet
ås en eiter-landets behof afpassad, fullgod handels-
otta.
Efter tagen kännedom af den underdäniga ansök-
ningsskriften anse vi ej behöfligt eller ej-ens tillstän-
digt att besvära Eders Kongl. Maj:t med- ett äter-
upprepande af de i densamma i underdånighet an-
dragna flerfaldiga, talande skäl; utan tå, med desam-
mas åberopande, underdänigst förena oss uti den an-
hällan, som petitionärerne i Götheborg och Gefle i
underdänighet framställt.
Beträffande de alternativer, som i den underdåniga
ansökningen för ändamälets vinnande uppgifvas, det
ena att alla för svedska fartygs utrustning erforderliga
inventarier mä fö tullfritt inkomma — och det andra
att utländska, af svensk man: inköpta fartyg medtill-
behör, mä införtullas mot 10 rdr per läst, då farty-
get häller 100 läster eller derunder, men mot 4 rdr
per läst, då fartyget är mer än 100 läster drägtigt;
sä ehuru det förra ovedersägligen vore det mest för-
månliga med särskild bänsigt till den betydliga skepps-
byggerirörelse, som i så väl detta som öfriga norra
läven bedrifves, vilja vi dock, i betrakiande af den
menliga inverkan, som mängen inbemsk fabrikant in-
billar. sig aeraf-skulle uppkomma i hans lofliga verk-
samhet, icke skilja oss ;frän petitionärernes äsigt, utan
ansluta oss äfven i denna del till hvad de i sednare
alternativet begärt, dä äfven tydligt och obestridligt
är, att en tillvext i vår handelsflotta äfven i samma
män skall komma vär ort tillgodo och gifva ökad sys-
;selsättniog vid här befintliga skeppsvarfsanläggningar,
repslagerier och alla andra för fartygs vidmakthäl-
lande och utrustning varande fabriker och verkstäder.
Att -handelsflot!ans tillökning för hela riket är af
stor vigt och fördel är en sats, mot hvilken någon
gensägelse -ej. torde: vara att befara; men vi väga
derj-mte fästa Eders Kongl. Maj:ts nädiga uppmärk-
samhet på den relatift större nyttan och angelägen-
heten af en sädan och snar tillökning för denna och
öfriga norrländska orter, der exportartiklarne äro högst
betydliga och af beskaffenhet att fordra stort utrym-
me, men der seglationen är inskränkt till 5 å 6 mä-
nader om äret. Också erbjuda nu säväl Sundsvalls
som flera andra skeppningsplatser anblicken af be-
tydliga. trävaruqvantiteter, hvilka, ehuru betingde,
i brist af skeppslägenhet från förra året mäste blifva
qvarliggande, och då af Sundsvalls och öfrige norr-
ländska tullkammares redogörelser vitsordas att an-
talet åf befraktade svenska fartyg är vida underläg-
set de begagnade utländska, särdeles de norska far.
tygens antal, hoppas vi med tillförsigt att TEders
Kongl. Maj:t genom ett gynnsamt och snart gifvet
bitall till ofvanberörde underdäniga ansökning från
Götheborgs och Gefle städers skeppsredare, varfsegare
m. fl., den vi äfven för vär del biträda, må bereda
en möjlighet för Eders Kongl. Maj:ts svenska under-
säter att med egna och under svensk flagg gäende
fartyg mera än hittills få ätnjuta den förtjenst, som
fraktandet utaf hemlandets produkter erbjuder; och
då ett sä väsendtligt antal af Sveriges skeppsredare,
varfsegare och tillverkare af skeppsförnödenheter för-
ena sig om nu ifrågavarande underdäniga begäran,
väga vi väl förutsätta, att någon betänklighet för bi-
fall derå icke skall möta, eftersom de nogsamt öf-
vervägt hvad som med: deras bästa är förenligt.
Med djupaste undersätlig vördnad, nit och trohet
frambärda
Stormäktigste Allernådigste Konung
Eders Kongl. Maj:ts
tropligtigste och underdänigste
undersäter och tjenare.
P. T. Heffner. Oscar Dickson.
Disponent för Svartviks skeppsvarf.
F. 0. Bergström. J. Azling.
Disponent för Wifsta skeppsvarf. Skeppsredare.
J. E. Söderberg. N:: Åström. Ol. N: EHdström.
Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare.
P: A; Wessblad. T.F. Asp. C. Nordberg.
Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare.
C. G. Dahlström. Ch:es J. Lampert. J. Fhunberg.
Skeppsredäre. Skeppsredare. Skeppsredare.
4. Nordström. F.C. E. Binsow.
)Skeppsredare och Varfsföreständare. Skeppsredare.
L. P. Boljahny. G. Nassen. P. D. Moberg.
Skeppsredare. Skeppsredare. Skeppsredare.
0: Bergman. Hans Aströms 0. W. Horney.
Skeppsredare. -Skeppsredare. Skeppsredare.
P. 0: Wikström.
Skeppsredare.
Sundsvall den 17 Februari 1853.