Article Image
önskan är, att densamma rå till stadens nytta och.
försköning blifva uppförd, så att samtiden, likasomit
vära efterkommande, icke må få skäl att klandra det
beslut, som stadens magistrat och borgerskapets äld-
sie nu gå att fätta i denna för Stockholms stad sä
Vigtiga atfdägenhet.
Ecsultatetafden vidlyftiga undersökning, som efter
frågans sista behandling hos magistraten och -borger-
skapets äldste skall hafva egt rum, inskränker sig till
en af hr Kaptenen och riddaren B. Cronstrand, på
enskildas bekostnad och begäran upprättad promemo-
ria, hvåri köstnaden för en ny bro från Drottning-
gatan öfver Helgeändshölmen till Mynttorget approxi-
måtift beräknas till endast Ettfundräfjugutvätuser
riksdaler banko. Nägon ritning eller anvisning huru
bron i detalj, säsom till dess läge öfver vattenytan;
körbanans och trottoirernas bredd m. m., skulle upp-
föras och sättas i förbifidelse ined Hölgeandsholmen,
än mindre huru deniä holme börde: ord: as och för I:
skönas, — en fråga, Som dock förr eller sednare rmåä-.
ste lösas, och hvarföringand en ytterligare broanlägg-
niog öfser Helgeandsholmen visserligen vore ett plan-
löst arbete, här icke blifvit upprättad, och det synes
under dessa outredda förhållanden nu aldraminst våra
skäl att lemna bifall till det förslag, som kommitte-
rades pluralitet afgifvit och tillstyrkt. -
Att man i en stad sådån som Stockholm, .anlagd
på båda sidor och läogs Utmed en flod; öfver hvHken
man endast eger en bro, och der man, med afstemde
på ökad rörelse och befolkning sätt stådens bebyg-
gande Ych utsträckniog längs flodens stränder, funnit
exa andra bro högst behöflig, fallit på den idden att
lägga denna bro straxt utmed den äldre, mäste före-
falla särdeles underiigt och inn-bär dessutom en stor
orättvisa mot de aflägsnare Stådsdelärnes innevånare,
hvilka endast på mindfe båtar eller genorh den län-
gre vägen till den enda befintliga brön nu kunna
komma från strand till stratid!
Man säger visserligen, ätt sedan en bro i linie med;
Drottninggatan och till dennas bredd, 34 fot, blifvitl
anlagd, rörelsen ä denna blefve synnerligt NHiflig och
kanske större än på den 60 fot breda Norrbro; men
om ock sådant inträftåde, vore det då riktigt att lägga
en ny, micdre bro endast tvähundratjugofem alnar
från den större äldre bron, för ätt ät rörelsen på den
nya simalårs gifva en besvärande och vådlig trängsel;
under det att trafiken på den gamla bron med sin
vackra, nära dubbelt 8å breda körbana och trottoirer
skulle glesna? Och huru ringa fördel bereddes häri?
genom dei medlersta delen af staden såmt de aflägs?
nare vestra delarng deraf?
Sjelfra uppbofvet till dessa omtvistade broförslag
var det projekt, som enskildå personer gjort, att få
lägga en gäögbro frän staden till Röda Bodarne; och
det synessannerligeti redan deraf tydligt att detär
en fast kommunikatiod ä ungefår denna linea sonr
erfordras, fritt alldeles icke nägon bibana bredvid den
rymliga bro; som redan finnes midtförKongl. Slot:ev
och Gustaf Adolfs torg. Det är öfrverflödigt att här
upprepa hvad som särofta förut blifvit sagdt om den
trängsel, söm efter den hya brons anläggning i denna
lingaskulls uppkom, ä nedra andan af Drottning:
g tän sätt framför pelarne till Gåinla myntet, och
den korsade rörelse bom framför Myntsatan och vis
dare längs densätamä nådätRiddarhustorget näste
uppstå: Eller gifves det val nägod; som anser den
tränga Vesterlänggatan ock den hu förendast enhalt
trottoir rymliga Myntgataf tjenliga att afleda en-vid
dess änäpöhkter Mynttorget sämmanträngd ökad
rörelse? Att en bro i denno föreslagna linien öfver)
Helgesndskölmen; om mån finge lemna utgifterna
för denna holmes samtidiga ordnande är sigte, blirj!
mindre kostsam än dågon af de andra broarne frän:
Tegelbacken, må val med afseende ä den förras rin-
gäre längd vara tydligt; men ieksvär detta i och fört
sig giltigt skal för bestämmande af en ny brolinie.;
Endast ex på sitt fatta ställe anlagd bro, hvilker
verkligen gagnar rörelsen; Bynes oss, om också dy-
räre; böra ifrägakommid; och dä de trafikerande dess:
utom för den verkligen nyttiga brons:begagnande wil:
ligt erlade en ärderrbilligare, men föga rgagnande
bron otänkbar broafgift, och säinedelst säkerligenfullt
betäckte dew Högrey om feke hela anläggnidgskostna-
den för den förra, så torde den så mycket framhållna
skilltadeh? i devifrägasatte broarnes anläggningskost-
nad förloravall betydelse. ;
Den rätta med lokalen och rörelsen i Stockholni
öfverenssfätnmande Brobyggnadsplån synes vara den,
aft då en andra bro skall an äggas, denna då ut-
sträckes . linia från Tegelbacken till sjelfva staden,
samt en tredje, om den blir beböflig, från Slottsbac-
ken till Blasiiolmen, och först sedan 3:ne broar
korsa Norrström och rörelsen deröfver fordrade en 4:e,
torde den öfver Helgeandsholmen känske böra ifråga-
sättas; men derförinnan mätte väl denna holme vara
atröjd och äfven på de tre sidor, som omslutas af Ma-
larens vätfen, lemnat plats för anläggningar, lika
vackra och för den sommaren igenom inom staden
stängda befolkningen behöfliga, som nuvärfande än
läggningen på Holmens östra sida: Det friare läge
hölmen på sädant sätt erhäller skall också säkert för
alltid utestänga en brobyggnad på dess vestrå udde,
så mycket mimdre behöflig som Kvarken Löndons eller
Paris stora rörelse och befölkning tärfvät broar så
nära hvaråndra, som man nu föreslår en ny bro ut-
med den äldre öfver vär ström.
Hvad man i ästetiskt afseende anfört såsom gyon-
samt för en bro öfver Helgeandshbolmens vestra udde,
kunna vi icke heller dela, och vi öfverlemna till hvar
och en att bedöma, huru en bro i denna linie skulle
taga sig ut under de stora byggnader, som nedtrycka
dess ändpunkter, och der ögat långs brons östra sida
komme att begränsas dels af den utsigt, som nu er
Norrbro, dels afsden skräpiga rad af byggnader, som,
sedan .den vestra för brobanan erforderliga udden af
holmen blifvit afröjd, ändå komme att qvarstå ät stallet
och dertill hörande byggnader, dels ock slutligen från
brons norra del, af den närliggande höga Norrbro
och de kajer som stänga vyen från båda sidor. Utåt
Målaren eller längs brons vestra sida blefve utsigten.
ungefär densamma som från de öfrige föreslagna bro-
linjerna, ehuru icke sä fri och vacker, som från nå
gondera af dessa mera i vester öppet belägna broar-
ne. Äfven med antagande att en lättare stil vid
brons konstruktion skulle något mildra det äF den
värbelägna högre Norrbro tyngande intrycket, mä
man dock icke förneka att den, i omvändt förbällan-
de till strömmens yvacliga stuppiog från vester till
öster, vester om Norrbro och betydligt lågte än aen-
na, anlagda bron skulle åt ögat gifva en ny och nera
än tillförene stötande erinrati om det stora fel, som
vid Norrbros anläggning blifvit i afseende å dess höjd
öfver vattnet och stränderna begänget. 3
Skulle en bro-öfver Helgeandsholmen, .sädan dep
nu är föreslagen, komma till. verkställighet, sä kan
man sannolikt taga afsked af alla projekter att i en
framtid se.denna i Sjortat af hufvudstaden belägna.
holme på ett ändamälsenligt sätt förskönad; ty blir
densamma på två.sidor omgifven af broar och påan-
dra tvenne af höga: kajer; är den; ock dermed omska-.
pad till-en fyrkant, afskild från vattnet, och förlorar
med -detsamma .alla de .beh g, .sobm ;den under en.
mera leende, smekfull form, befriad från en .stor-
mande rörelse, kan skänka den promenerande; eller
hvad är det väl som gör Strömparterren så behaglig,
om icke dess frånsrörelsen jafstängda läge? — Tån-
ker man sig en-bro .framdragen på ylitre, sidan at
denna jilla -plats, som dels.afstängde densamma från
den fria utsigten nedät Norrström, dels hemsökte den
med stojet af rörelsen samt med dammet och ,oren-
ligheten från en i lika höjd medparterren anlagd bro
eller gata, så må man väl medgitva att platsen. för-
lorade allt det värde, den pu äger för Stockholms be-
folkning, och i huru mycket. högre grad skulle icke
den större delen af -bolman . vester .om Norrbro, at-
Thumbnail