Article Image
PD AR VV tryggad och vid kolonialmarknaderna rotfåstad industri som icke sä lätt kan rubbas, och med hvilken staten noga aktar sig att experimentera. England eger mera stenkol och jern än nägot annat land i Europa, och har gjort så gigantiska framsteg i machinväsendet, att samma hästkrafter i flera industrigrenar numera producera dubbelt så mycket som för tio är sedan. Men England bar äfven i sina ypperliga landsvägar, kanaler och jernvägar ett så märkvärdigt inre kommunikationssystem, att intet land har att uppvisa nägot dylikt. Ma BVMM SMED Alla dessa företräden vinna en ännu högre bety-): delse genom den moraliska kraft som utmärker en gelska nationen och som framträder i en gemensam sträfvan af mäångfaldig intelligens och oerhörda kapitaler för ett och samma ändamäl. England har till en stor del att tacka sina kompanier och associationer för sin öfverlägsenhet och storhet, i industri, handel, sjöfart och kommunikationsanstalter. Isynnerhet gäller detta om jernvägarne, ängbätslinierna och dockorna, för hvilka sistnämnde ensamt staden Liverpool har under kortare tid än 7 decennier uppoffrat mer än 23 millioner sterling. Slutligen har äfven det kaliforniskt-australiska guldregnet och den i följd deraf ständigt tilltagande utvandringen bidragit högst väsendtligt att höja Eng lands handel till dess närvarande kolossala storhet. Huru mycket af allt detta, fräga vi, kan nu päpekas eller sägas om något land på den europeiska kontinenten? Vi skola nu kasta en blick på nägra särskilda grenar af Englands bandel under är 1852, hvilket är för ingen del började under uppmuntrande förhällanden, och likväl är att anse såsom det mest storartade af alla som engelska handelus annaler hafva att uppvisa. Endast affärerna i sidenvaror, äfrensom vinhandeln, gör härifrån ett undantag; alla andra verksamhetsgrenar hafva deremot utveckiats i en utomordentlig grad. Också äkerbruket bar i trots af den tullfria införseln frän utlandet gjort betydliga framsteg. Den engelska jordegaren är nemligen i allmänhet mycket förmögen, staten har förskjutit honom 3 millioner sterl. ensamt för utdikningar, och han finner ötverallt i hela landet talrika kontanta afnämare för sina produkter; de kapitaler som han använder på förbättringen af sin jord löna sig rikligen och frakterna för den importerade fremmande spanmälen jemte assurans, kommission m. m. samt den afgift af 1 sh. pr qvtr som drabbar densamma, lemnar den inhemska jordbrukaren ett visst skydd som i och för sig icke är oväsendtligt. 1851 ärs skörd var i allmänhet god och England kunde under förl, är 1852 sjelf betäcka större delen af sina spanmälsbehofver, hvarföre äfven tillförsela från utlandet var ansenligt mindre än under nägot föregående är, ehuru konsumtionen i anseende till den ökade verksamheten inom fabriksdistrikterna var vida större än vanligt. Vid 1852 års början ställde sig medelpriset å hvete å 37 sh. 2 d., och hade i Sept. efter flera variationer upp och ner stigit till 44 sh..9 d. samt slutade omsider vid 45 sh. 11 d. Detta är ett ganska måttligt pris, hvaröfver man ej heller försport ringaste klagan. Vid flera tillfällen har allmänna uppmärksamheten blifvit fästad vid den ansenliga tillökning som egt rum i antalet af bomullsfabrikerna. Inspektorn för faktorierna i Lancashire säger i sin berättelse öfver det räkenskapshalfär som slutade med 31 Oktober, följande: I afseende ä nya anläggningar för linne-, sidenoch kamullfabrikationen äro inga särdeles förändringar att anmärka, deremot hafva bomullsfabrikerna ökats betydligt. Under de sista 2:ne ären hafva ej mindre än 129 nya bomullsspinnerier med tillsammans 4023 hästkrafter blifvit anlagda, medan 53 andra spinnerier utvidgade sina machiner med 2090 hästars kraft, hvarigenom hela tillökningen uppgiek till inalles 6113 hästkrafter, och minst 24,000 arbe: tare hafva i följd häraf funnit sysselsättning. Men utomdess äro för närvarande mänga andra nya spinnerier under byggnad; ensamt i distriktet Ashton Stalybridge och Oldham häller man på att anlägga 1 med c:a 620 hästars kraft. Machinfabrikerna äro i allmänhet så ötverbopade med arbete att mänga af desamma redan hafva sysselsättning ända till utgången at är 1854. Inspesktorn päpekar derjemte att maschinerna, isynnerhet de nya, arbeta vida utöfver den angifna hästkraften, och till och med i så stor skala, att det gränsar till det otroliga. Numera använder man nemligen för det mesta Woolfes dubbelcylinder med högtryck, hvars produktionsförmäga ötverstiger alla andra machiner med minst 50 proc:t, utan att likväl kolåtgängen ökats: Utförseln af bomullsvaror var nägot mindre än under 1851, hvaremot ett motsatt förhällande visade sig i exporten af bomullsgarn och yllevaror. Under de första 10 månader af 1852 uppgick utförseln af de tvenne sistnämnde artiklarne till ett värde af 1,121,000 sterling utöfver värdet under samma tid af är 1851. Det är knappt behöfligt att påpeka, att när jordbruket och indust-: utvidgas, så lemnas äfven lönande verkse in sx importörer, redare och alla som äro sysselsat:c ined at: fördela den ökade produktionen och att tillv gabringa de råämnen som hela den industriella och jordbrukande klassen behöfver. Så var äfven förhällandet är 1852; tillförseln af kolonialvaror har knappast varit tillräcklig för efterfrågan; marknaden var derföre för det mesta animerad och priserna stegrades. Af socker utfördes högst betydliga partier till utlandet. Ätven trävaruhandelna utvidgades ansenligt och var vida större ä8 under är 1851. Ensamt till London anlände 1200 laster eller 400 mer än under år 1850. Isynnerhet tilltog tillförseln af svenska trävaror. Englands skeppsfart räknar är 1852 säsom en at sina mest blomstrande perioder. Härtill hafva isynnerhet guldupptäckterne i Californien och Australien, äfvensom konkurrensen med andra länders handelsflottor varit verkande orsaker... I Juni sammanströmmade en oräknelig mängd utvandrare till Australien, och knappt hade emigrantskeppen blifvit annoncerade, innan alla platser voro antecknade. Sedermera inträftade visserligen en billigare fraktperiod, men snart ingingo ovanligt gynnsamma underrättelser om guldskörden, och dessa i förening med en stark efterfrågan för varor till australiska marknaden litvade ånyo skeppsfarten, och frakterna stego hastigt ända till 5 å 6 sterl. Icke mindre fördelaktigt visade sig skeppsbyggeriet och skeppshbandeln, isynnerhet för så vidt angär Liverpool. Här voro förnämligast canadiska fartyg mycket begärliga och betaldtes c:a 17 proc. högre än under år 1851. Man lofordar i hög grad de canadiska fartygens modell, materiel och utrustning, och gifver dem företrädet framför de engelska; de törena en ovanlig lastbarhet med sällsynt snabbsegling och man bar derföre icke bemärkt någon höjning i priserna för i England byggda skepp. År 1852 såldes i Liverpool 120 nya skepp om c:a 50,000 tons drägtighet och 39 om 15,000 tons gingo derstädes af stapeln mot 23-om 9200 år 1851. Dessutom byggdes i Liverpool 13 ärgfartyg om 4050 tons. Jernfartyg komma alltmer i bruk, och säväl vid Clyde som ij Newcastle och mänga andra orter äro numera tusen tals arbetare sysselsatte ensamt vid jernfartygsbyggeriet. Af nya jernvägar öppnades under förlidet år er sträcka af 348 miles (c:a 58 svenska mil) och trafi ken har mot föregående året ökats med c:a 14 pet. Jernpriset steg från 5 till 10 10 sh., derefter til 12 och kommer sannolikt att höjas ända till 15 . På samma gång tilltog antalet af masugnar och i alla grenar af metailfabrikationen råder en utomor. dentlig verksamhet. De stegrade priserna hafva der jemte framkallat en höjning i arbetslönerna, hvarigenom har uppkommit en betydligt ökad förbrukning at en mängd andra artiklar. Detta gäller isynnerhe om läderfabrikationen, hvilken skördade stora förde lar af den tilltagande utvandringen till Australien, det nemligen flertalet af passagerarno försägo sig me Pr HS JILL. so oo Pe LÄJ ww oLAJdAn

9 februari 1853, sida 4

Thumbnail