MUSIK.
Herr Elvers Soiree
sistl. lördagsafton i hr De la Croixs salong
var, såsom hr E:s soirer vanligen pläga vara,
särdeles talrikt besökt, ja så talrikt att den
gaf en ny påminnelse om hufvudstadens be-
hof af en både rymligare och i akustiskt hän-
seende fördelaktigare lokal för musikaliska
tillställningar.
Soirgegifvaren uppträdde sjelf i trenne solo-
numror, nemligen en konsert för violin af
Rode, Thema med variationer af Lafont och
en Rondo af Maurer. Rodes och Maurers
namn saknas nästan aldrig på hr E:s program-
mer, och af de tre nämnde styckena torde den
Rodeska violinkonserten i mer än ett afseende
ega företrädet framför de andra, hvaraf de
Lafontska variationerna isynnerhet tycktes vara
något knapphändiga och intetsägande. Hr E.
utförde alla tre numrorna med sin vanliga
precision och färdighet; dock tycktes oss den
utmärkt korrekta exekutionen lida, till en viss
grad, brist på djupare karakteristik och på
den värma, som alltid lifvande återverkar på
åhöraren.
Första afdelningen slutade med en ,Concer-
tante, för två violiner och violoncell, utförd
af hrr dAubert, Mollenhauer och soirgegifva-
ren. Maurer var väl angifven på programmet
gåsom namnfader till denna komposition, men
fastän M. på ett ganska smakfullt sätt varie-
rat hufvudthemat, som utgjordes af Josephs
lika enkla som vackra romans ur Mehuls opera
af samma namn, torde största äran deraf än-
dock tillfalla MeÅhul. När man rätt lyssnar
ill och uppfattar Mehuls innerliga melodier,
blir det förklarligt att de till och med rörde
Frankrikes på Måhuls tid af politiska stormar
ständigt skakade styrelse, i det att MÅhul äfven
befanns ibland de konstnärer, hvilkas namn