MUSIK. Herr Elvers Soiree sistl. lördagsafton i hr De la Croixs salong var, såsom hr E:s soirer vanligen pläga vara, särdeles talrikt besökt, ja så talrikt att den gaf en ny påminnelse om hufvudstadens behof af en både rymligare och i akustiskt hänseende fördelaktigare lokal för musikaliska tillställningar. Soirgegifvaren uppträdde sjelf i trenne solonumror, nemligen en konsert för violin af Rode, Thema med variationer af Lafont och en Rondo af Maurer. Rodes och Maurers namn saknas nästan aldrig på hr E:s programmer, och af de tre nämnde styckena torde den Rodeska violinkonserten i mer än ett afseende ega företrädet framför de andra, hvaraf de Lafontska variationerna isynnerhet tycktes vara något knapphändiga och intetsägande. Hr E. utförde alla tre numrorna med sin vanliga precision och färdighet; dock tycktes oss den utmärkt korrekta exekutionen lida, till en viss grad, brist på djupare karakteristik och på den värma, som alltid lifvande återverkar på åhöraren. Första afdelningen slutade med en ,Concertante, för två violiner och violoncell, utförd af hrr dAubert, Mollenhauer och soirgegifvaren. Maurer var väl angifven på programmet gåsom namnfader till denna komposition, men fastän M. på ett ganska smakfullt sätt varierat hufvudthemat, som utgjordes af Josephs lika enkla som vackra romans ur Mehuls opera af samma namn, torde största äran deraf ändock tillfalla MeÅhul. När man rätt lyssnar ill och uppfattar Mehuls innerliga melodier, blir det förklarligt att de till och med rörde Frankrikes på Måhuls tid af politiska stormar ständigt skakade styrelse, i det att MÅhul äfven befanns ibland de konstnärer, hvilkas namn