konjunktur. En sädan dröjer aldrig länge. Jag köl ner t. ex. med visshet, att en dyrbar svensk last : plankor och en annan af tjära blifvit i ett klubbsla föryttrade till en obetydlighet, och att samma pla! kor och tjära redan 1 å 2 månader deretter voro u sälda i mindre partier med 2 å 300 procents vins Jag är nära nog förvissad att båda dessa försäljni gar skedde med förlust för lastegarne, hvaremot de vinst, de kunnat och bort ega, stannade iden utlänc ske köpmannens hand. Lägger man härtill att c utrikes handlande, till hvilka vära laster äro konsig -nerade, vanligen äro tyskar eller engelsmän, mä ma ej heller finna oväntadt att de, vid sammanträftand af mänga fraktsökande fartyg, i första rummet skafi sina egna landsmän förtjenst, hvarigenom följden äte blir att det svenska eller norska fartyget får onytti; uppehälla sig under afvaktan på employ, eller tag en föga lönande frakt, blott för att komma fort, hvi ket ytterligare bidrager att tynga och försvära har deln på dessa trakter. En annan felaktighet, sora åtföljer de flesta varu afsändningarne från Norden, ätminstone frän Sverige är den, att lasterne icke äro nog sorterade. Dett är ett stort misstag, under hvilket förhållande sor helst, men synnerligast så länge lasterne äro konsig nerade till främmande personer och genast vid ar komsten skola atyttras å tout prix. Det måste var ett eget och särdeles lyckligt förhållande,, som ska göra det möjligt att fördelaktigt kunna realisera e stor skeppslast, uteslutande af plankor eller uteslu tande af tjära såsom de 2:ne förutnämnde. Då jag, i följd af nådig betallning, får efter ex peditionens slut inlemna en generalberättelse rörand Sveriges och Norges handelsförhållande på de platsei jag med fregatten besökt, blir jag i tilltälle att när mare utveckla detta ämne, och vill nu endast i för bigående anmärka, att en handelsassociation från Sve rige och Norge med filialafdelningar, under lednin af landsmän i Valparaiso, Honolulu och San Fran cisco skulle göra de mest lyckliga affärer, och inor sig styra handeln med Nordens produkter i dessa haf härom är jag på det innerligaste ftörvissad; och e sädan handel blefve icke beroende af en tillfällig lyck ligare eller ogynsammare period i ett eller aunat a de länder den vore afsedd att betjena, utan blir sä ker!igen alltid att påräkna såsom högst lönande, on den rätt bedrifves. Hvad specielt angår handeln frä; de förenade rikena på San Francisco under puvarani förhållanden; sä tror jag mig känna att 6 å 8 laste årligen kunna der afsättas, hvardera innehällande 5( å 100 tons stängjern af diverse dimensioner; cirka 1( tons stäl; jerpplåtar; 2, tums plankor; bräder; sparr läckten; tjära; porter eller öl i lädor om 12 butel jer (betalas med 5 dollars); huggen granit till dörr eller fönsterkarmar; pleansten m. m. Dessa stensor ter betalas särdeles väl, och jag har ej anledning tr att man å dem behöfde frukta nägon svår konkur rens. 2, tum plankor äro högst begärlige, säson begagnade i mängd till beläggning af broar och kajer samt för öfrigt af gator och vägar, till lättande a varutransporten i den lösa sand, som öfverallt betäc ker stadsgrunden och närmaste omgifningen. Korr och hafra blifva ännu nägra är i pris, innan jordbru ket i landet hunnit komma till en utsträckning, som motsvarar den årliga tillökningen i folkmängden. Korn passande till malt, betalas med 8 dollars och hafrc till kreatursföda med 5 dollars per svensk tunna. De förefinnes ingen anledning att dessa priser skola falla snarare motsatsen. Färdiggjorda hus passa ej för denna marknad. För de svenska eller norska bandlande, som i Sar Francisco ej ega kända personer till hvilka de mec förtroende kunna sända sina laster, anser jag mig med full säkerhet kunna rekommendera E. M:ts der. varande konsul, hr I. I. L. Herrlich, som jag funnit kunnig och driftig i affärer, nitisk i E. M:ts och dess rikens tjenst, och hört omtalas som en redbar ech be. hällen man. Förlidet år besöktes San Francisco af9 svenska och 8 norska fartyg. Under loppet af innevarande är hatva ankommit 3 svenska och 2 norska. Af dessa äro Stockholmsbriggarne Jackin och Donna Maria qvarliggande, den förre för att repareras, den sednare under törsäljning. Kalifornien anses nu ega 300,000 invånare, deraf San Francisco omkring 40,000. Invandringarne fortgå alltjemt, och man beräknar antalet för innevarande är till cirka 100,000 personer. Den hittills begagnade vägen, sjöledes, till detta land, är nu ej mera den enda, på hvilken en ny befolkning inströmmar. Tvert öfver fasta landet, öfver de besvärliga klippbergen, öfver de omätliga s. k. prairies, ankomma i är stora karavaner af flere tusende personer, ifrän de östra amerikanska staterna. Detta folk, som saknar utrymme för sin oroliga verksamhet, i de redan tätt bebodda äldre staterna, drager sig nu till den vidsträckta och bördiga Vestern och medförer dit, icke allenast sin arbetsvana och agricola skicklighet, hvilka båda betydligen saknas i det unga Kalifornien, utan ätven sina husgeräd, äkerbruksredsaap, dragare och andra kreatur. Denna inflyttning kommer derföre att pä Kaliforniens framtid och dess ekonomiska betydenbet haf.a ett längt vigtigare inflytande, än allt hvad som blifvit inverkadt i denna riktning, af de sjöledes ankomna guldsökande. Jordmänen i det inre af landet är utomordentligt värdig. Vextligheten fortfar äret igenom och är som starkast under den s. k. vintern. Trenne potatisskörlar inom 12 månader höra ej till det ovanliga. Den 9 dennes afsändes en underdänig rapport från San Francisco. Fregatten afseglade derifrån den 10 och ankom hit dem 25 dennes eller i gär. Jag ämar i dag fortsätta resan till Otahiti. På redden härstädes finnes intet örlogsfartyg. Besättningen är frisk., — Utdrag ur rapport från chefen ä fregatten Eusenie, daterad Otahiti den 17 September 1852: Min sista underdåniga rapport af d. 26 sistl. Auusti var ifrån Honolulu, hvilken plats jag samma lag lemnade. Oaktadt passagen öfver linien blifvit något mycket ippehällen af stiltje, har seglingen dock i det hela arit så gynnad, att jag ankom hit redan den 14 d:s. På stället finnes endast ett fransyskt örlogsängfaryg (om 220 hästkrafter), en corvette de charge samt stt mindre kustfartyg. Handeln pä platsen synes nästan hafva upphört; illbakahällen dels genom det långvariga fordna krigsillständet, dels af de ännu derefter alltjemt fortfaande restrictioner på rörelsen samt polisordningar, om binda och försvåra trafiken... Jag ämnar den 18 eller 19 d:s afsegla till Sidney. Eders M:ts fregatt och dess befäl ba på det mest rtiga sätt blifvit emottagne af härvarande auktorieter. Besättningen är frisk., UTRIKES.