Article Image
konjunktur. En sädan dröjer aldrig länge. Jag köl
ner t. ex. med visshet, att en dyrbar svensk last :
plankor och en annan af tjära blifvit i ett klubbsla
föryttrade till en obetydlighet, och att samma pla!
kor och tjära redan 1 å 2 månader deretter voro u
sälda i mindre partier med 2 å 300 procents vins
Jag är nära nog förvissad att båda dessa försäljni
gar skedde med förlust för lastegarne, hvaremot de
vinst, de kunnat och bort ega, stannade iden utlänc
ske köpmannens hand. Lägger man härtill att c
utrikes handlande, till hvilka vära laster äro konsig
-nerade, vanligen äro tyskar eller engelsmän, mä ma
ej heller finna oväntadt att de, vid sammanträftand
af mänga fraktsökande fartyg, i första rummet skafi
sina egna landsmän förtjenst, hvarigenom följden äte
blir att det svenska eller norska fartyget får onytti;
uppehälla sig under afvaktan på employ, eller tag
en föga lönande frakt, blott för att komma fort, hvi
ket ytterligare bidrager att tynga och försvära har
deln på dessa trakter.
En annan felaktighet, sora åtföljer de flesta varu
afsändningarne från Norden, ätminstone frän Sverige
är den, att lasterne icke äro nog sorterade. Dett
är ett stort misstag, under hvilket förhållande sor
helst, men synnerligast så länge lasterne äro konsig
nerade till främmande personer och genast vid ar
komsten skola atyttras å tout prix. Det måste var
ett eget och särdeles lyckligt förhållande,, som ska
göra det möjligt att fördelaktigt kunna realisera e
stor skeppslast, uteslutande af plankor eller uteslu
tande af tjära såsom de 2:ne förutnämnde.
Då jag, i följd af nådig betallning, får efter ex
peditionens slut inlemna en generalberättelse rörand
Sveriges och Norges handelsförhållande på de platsei
jag med fregatten besökt, blir jag i tilltälle att när
mare utveckla detta ämne, och vill nu endast i för
bigående anmärka, att en handelsassociation från Sve
rige och Norge med filialafdelningar, under lednin
af landsmän i Valparaiso, Honolulu och San Fran
cisco skulle göra de mest lyckliga affärer, och inor
sig styra handeln med Nordens produkter i dessa haf
härom är jag på det innerligaste ftörvissad; och e
sädan handel blefve icke beroende af en tillfällig lyck
ligare eller ogynsammare period i ett eller aunat a
de länder den vore afsedd att betjena, utan blir sä
ker!igen alltid att påräkna såsom högst lönande, on
den rätt bedrifves. Hvad specielt angår handeln frä;
de förenade rikena på San Francisco under puvarani
förhållanden; sä tror jag mig känna att 6 å 8 laste
årligen kunna der afsättas, hvardera innehällande 5(
å 100 tons stängjern af diverse dimensioner; cirka 1(
tons stäl; jerpplåtar; 2, tums plankor; bräder; sparr
läckten; tjära; porter eller öl i lädor om 12 butel
jer (betalas med 5 dollars); huggen granit till dörr
eller fönsterkarmar; pleansten m. m. Dessa stensor
ter betalas särdeles väl, och jag har ej anledning tr
att man å dem behöfde frukta nägon svår konkur
rens. 2, tum plankor äro högst begärlige, säson
begagnade i mängd till beläggning af broar och kajer
samt för öfrigt af gator och vägar, till lättande a
varutransporten i den lösa sand, som öfverallt betäc
ker stadsgrunden och närmaste omgifningen. Korr
och hafra blifva ännu nägra är i pris, innan jordbru
ket i landet hunnit komma till en utsträckning, som
motsvarar den årliga tillökningen i folkmängden. Korn
passande till malt, betalas med 8 dollars och hafrc
till kreatursföda med 5 dollars per svensk tunna. De
förefinnes ingen anledning att dessa priser skola falla
snarare motsatsen.
Färdiggjorda hus passa ej för denna marknad.
För de svenska eller norska bandlande, som i Sar
Francisco ej ega kända personer till hvilka de mec
förtroende kunna sända sina laster, anser jag mig
med full säkerhet kunna rekommendera E. M:ts der.
varande konsul, hr I. I. L. Herrlich, som jag funnit
kunnig och driftig i affärer, nitisk i E. M:ts och dess
rikens tjenst, och hört omtalas som en redbar ech be.
hällen man.
Förlidet år besöktes San Francisco af9 svenska och
8 norska fartyg. Under loppet af innevarande är hatva
ankommit 3 svenska och 2 norska. Af dessa äro
Stockholmsbriggarne Jackin och Donna Maria qvar-
liggande, den förre för att repareras, den sednare un-
der törsäljning.
Kalifornien anses nu ega 300,000 invånare, deraf
San Francisco omkring 40,000. Invandringarne fortgå
alltjemt, och man beräknar antalet för innevarande
är till cirka 100,000 personer. Den hittills begag-
nade vägen, sjöledes, till detta land, är nu ej mera
den enda, på hvilken en ny befolkning inströmmar.
Tvert öfver fasta landet, öfver de besvärliga klipp-
bergen, öfver de omätliga s. k. prairies, ankomma i
är stora karavaner af flere tusende personer, ifrän de
östra amerikanska staterna. Detta folk, som saknar
utrymme för sin oroliga verksamhet, i de redan tätt
bebodda äldre staterna, drager sig nu till den vid-
sträckta och bördiga Vestern och medförer dit, icke
allenast sin arbetsvana och agricola skicklighet, hvilka
båda betydligen saknas i det unga Kalifornien, utan
ätven sina husgeräd, äkerbruksredsaap, dragare och
andra kreatur. Denna inflyttning kommer derföre att
pä Kaliforniens framtid och dess ekonomiska betyden-
bet haf.a ett längt vigtigare inflytande, än allt hvad
som blifvit inverkadt i denna riktning, af de sjöledes
ankomna guldsökande.
Jordmänen i det inre af landet är utomordentligt
värdig. Vextligheten fortfar äret igenom och är som
starkast under den s. k. vintern. Trenne potatisskör-
lar inom 12 månader höra ej till det ovanliga.
Den 9 dennes afsändes en underdänig rapport från
San Francisco. Fregatten afseglade derifrån den 10
och ankom hit dem 25 dennes eller i gär. Jag äm-
ar i dag fortsätta resan till Otahiti. På redden här-
städes finnes intet örlogsfartyg. Besättningen är frisk.,
— Utdrag ur rapport från chefen ä fregatten Eu-
senie, daterad Otahiti den 17 September 1852:
Min sista underdåniga rapport af d. 26 sistl. Au-
usti var ifrån Honolulu, hvilken plats jag samma
lag lemnade.
Oaktadt passagen öfver linien blifvit något mycket
ippehällen af stiltje, har seglingen dock i det hela
arit så gynnad, att jag ankom hit redan den 14 d:s.
På stället finnes endast ett fransyskt örlogsängfar-
yg (om 220 hästkrafter), en corvette de charge samt
stt mindre kustfartyg.
Handeln pä platsen synes nästan hafva upphört;
illbakahällen dels genom det långvariga fordna krigs-
illständet, dels af de ännu derefter alltjemt fortfa-
ande restrictioner på rörelsen samt polisordningar,
om binda och försvåra trafiken...
Jag ämnar den 18 eller 19 d:s afsegla till Sidney.
Eders M:ts fregatt och dess befäl ba på det mest
rtiga sätt blifvit emottagne af härvarande auktori-
eter.
Besättningen är frisk.,
UTRIKES.
Thumbnail