Nio smärre Sånger wid Pianoforte af Adulf Fria Lindblad intaga bland dessa med skäl främsta rum-1 met. Det nya häftet af den kände mästaren inne. häPer: Silvio till Lyuras af Bättiger, Den Gamles af Runeberg, Bedragen Väntans, Den Trviflande!; af Runeberg, I höet af Thekla, sMisstankens, Ån-!. gers samt Helsning till den annalkande älderdo-; men, Det är ingen af dessa sänger, som ej är fullt s värdig sina äldre af sängens vinner sä bög: värde-j, rade syskon. Öm vi skulle frambälla något af dessa 7 stycken framför de öfriga, ville vi dock fästa sängares och sängerskor: uppmärksambet pi DBedragen: väntavs säsom företrädesvis utmärkt genom älsklig , skönhet i Lindblads sti. : be Sånger för en sångstämma med pianoforte-uccompagnement cf Gunnar Wennerberg. Btt tredje häfte! är härigenom Jagdt till de bäda förut utkomna af: saunme tonsättare, Gluntarses allbekante författare. Det ionehåller: Såg att jag kommers, Djevels-! klokkens, sMin värs, Asdeuken och Sv nsk Sol C åstsänga, säledes omvexlande svenska, danska och t tyska ord. Vi sätta af dessa i främsta tummet den :r karakteristiska kompositionen til Ingemanns Djee-jl velsklokken, en efterklang af Schillers bekanta Lied ji! voa der Glocke, hvarpä förut så mänga tyska kom-iut yponister försökt sig med mer eller mindre framgäng. s Det är dock att beklaga, att br Wennerberg icke här D bifogat en svensk öfversättniog af den danska texten, f hvi!ket för en tonsättire, hvilken tillika visatsig ega: så stor makt öfver spräket, icke bade bort vara näa gon svärighet. Med all aktning för originalet och I för brödraspräket må vi väl ändå kunna pästå, attt svenskan ta,er sig bättre uti säng. Soldatsängen r tr rask och bar egenskaper, som lofva att göra den; k populär, så att den med tiden nog i verkligheten v torde blifva hvad titeln afser att den skall blifva. —9 8 1 Sånger vid Piano af Oscar Byström. Vi finna här; Grafven ur Små föglar från Kionekulle, Hjertats toners af Wdm, Min säng och Fjerrans af v. Binzen med bäde svenska och tyska ord, När barn jag var, af Wdm, och Sommarens sista ross efter Ttomas Moore. Ätlven dessa melodier med tillhörande sckompagnement utmärka sig genom en värdad komposition, Företrädet i afseende på denna förtjenst ville vi tillerkänna Min säng eller rättare Mein Lied.; Ty vi mäste här gifra ett afgjordts företräde ät de tyska orden, som i den svenska öfl versättningen endast blifvit alltför ofullkomligt ätergina ). t Sex Sånger vid Pianoforte af Jacob Axel Josephson (Op. 19 ur musikaliskt album) utmärkas genom föl-! jande öfverskrifter: Uppvaknande, af Tegnårs, 6 Ved Natt-tid af Henrik Hertz (med dansk text), !s Blomman: af Malmström, Om qvällen efter Gei-!1 bel af T., samt Der srme Taugenichts. äfven afld Geibel, den sista med bäåce svensk och tysk text. Man gör alltid ånyo med tillfredsställelse bekantskap v med hr Josephsons omvexlande melodier och omsorgsa fulla ackompagnement. Vi tillstä dock, att vi i af-le seende på det sista af dessa stycken hvarken förstält oss rätt på att uppskatta värdet af Geibels poesi eller s 1 d t I 1 k 0 b 5 s 1 kompositörens uppfattning deraf. ; Enkla Melodier af Prins Gustaf jemte den hädangångnes älsklingskoral, satta för en sängstämma med pianoforte-accompagnement af Abr. Mankell. De melodier af den förevigade furstlige tonsättaren, som bär blifvit arrangerade till piano, äro de förut mest!t så:om qvartelter bekanta Farväls, Vigselkransen, sSaknaden och Tidens flykt,, hvartill utgifvaren lagt koralen Jag gar mot döden hvar jag gär.. De jutagande melsdierna äro redan förut tämmeligen allmänt kända och förtjena att blifva det ännu mer. li De äro här, efter br A. Mankells vana vid de arrangemerter ban utgifvit, satta tämmeligen lägt och!t äro säledes i deuna form endast passande för en dju-!k pare altröst eler baryton. Ackompagnementetär en If kelt och flärdlöst. r Sång vid Prins Gustafs död (Prinds: Gustavs Hjem-lö vang), H. K. H. Prinsessan Evgenie tillegnad af Isid. Dannström, är densamma riinnessäng, som blifvit of-4 fentligen sjungen bäde på konserter i Christiania och z nyligen på fröken Boyes soire härstädes. Den barli nu blifvit på tycket utgifren bäde med norska ochld svenska ord. I! S f I Sånger vid Piano ur operan Profeten af.G. Meyerbeer. Pet under denoa titel på br Josephsons förlag utgifna häftet iontehäller dea tvästämmiga romansen mellan Beriha och Fides i operans första akt, Johans pastorala Bertbas kärlek tom jag eger. och Fidesll arioso Dig, min son, signe Guds, i andra akten,jc hennes tiggaresävg i fjerde akten, samt Johans dryc-) c kessing i sista akteos fiaal. Urgifvaren har söledesl. gjort sitt urval med en urskiljning, som förtjenar alltit loford. Arrangementet är detsamma som original-1 ktaverutdragets, och emot det sätt hvarpå orden ärols underlagds bafra vi icke funnit nögot väsendtligt attjc anmärka. Häftet bör siledes blifva välkommet för: slita den Mejerbeerska musikens vänner, som ickelc hafva räd eller lust att ligga sig till det dyrköptals fullständiga klaverutdraget af operan. : j Sånger utan ackompagnement. Nio trestämmiga Serenader af Gunnar Wennerberg. i Efter att uti Gluntarne och De Tre förut hatvalji förherrligat vinets makter, har författaren här. egnat sin hyllning ät kärlekens. Det siger sig sjelf, att: serenaderna endast äro satta för mansröster. Förf.l: har uti dessa sänger på ett rätt intagande sätt varie-! rat det evärdliga temat god natt!s och den hos oss: linge kända saknaden af enkla och sängbara trior bör 1 göra häftet välkommet hos sängens vänner. 4 Kompositioner för piano: ; Frithiof på hafvet. Tonmålning för piano, H. M. Fredrik VII konung af Danmark tillegnad, af J. vanl! Zoom. (Op. 22). Det är icke säsom vi af titeln först föranleddes att förmoda den bekanta sängen ur Tegnårs Frithiof, som är föremälet för denna komposition, Det är en fantai. för piano ensamt, hvaruti tonsättaren uti särskilda afdelniogar söker måla: Fritbiofs gäng till stranden, Fårdpä bafset, Storm, Lyckliz ankomst och Jubel. Utförandet fordrar en icke obetydande färdighet. Sonata Capriccio för pianoforte af G. W. Heintzel, förutsatter icke alldeles samma färdighet, men kräf ver dock ätven hes exekutören en säkerhet öfver ny begynnarens. Fantasi för pianoforte, fver motiver ur operan Propheten af Meyerbeer, fröken Mathilda Zolst tillegnad af ilerm. Berens, och Storfurstinnan ;of F. von Flotowv avoritmelodier satta för piano åf HH. Cramer äro pot pourrier ur de båda nämnda operorna af det stag som erbjader mindre svårighet i atseende på utförandet. Aufforderung zum Tanze. Rondo brillant von Cari Maria v. Weber. — Romance Italienne par Charles Mayer. — Etude brillante par Henri Rosellen. — La pluie de perles. Fantaisie-etude och Da rose au nord. Cavatine sans paroles par Charles Voss — äro alle l samman svenska eftertryck af utländska kompositioner, af hvilka i synnerhet den första redan längesedan bär är allmänt bekant. Iogendera af dessa kompositioner egoar sig för begynnare, men alla äro på sitt sätt bvad man kallar tacksamma för dea som behg svårigheterna i den mer eller mindre briljanta en. Öfningar för begynnare i pianospelning: Lätta folkmelodier, harmoniserade och satte för pianoforte och fyra händer af Wilh. Bauck. En sammanställning af 20 särskilda, för det mesta tyska melodier, hvartill äfven nägra svenska äro lagda, sattal för fyra händer på det sätt, att den första stämman är ämnad att spelas af nybegynnaren, den andra af läraren. 52 lätta och valda tenstycken arrangerade för piano solo. Till största delen omtyckta melodier ur operor jemte nägra visor och folksänger, med utsatt fingersättning, afsedda för jemförelsevis nägot mera framskridaa lärjungar. Första början i pianospelning. Tjugufyra lätta, och . för små händer beräkaade Orinene En vanlis ; ST FE SE MU St SLE SEA SSP AS SVE arv a TN Be TI IRA Tre