Article Image
Norbergs jernväg.
Under en resa genom Westmanland och Dalarne
denna höst passerades köpingen Norberg. Jag öf-
verraskades i dess grannskap af en jernvägs-anlägg-
ning, hvarom jag visserligen hört talas, men för till-
fället förgätit. Det var en glad syn. Den genom-
skar landsvägen; och jordarbetet var, så längt ögat
kunde se åt bäda sidor, färdigt samt sorgfälligt af-
putsadt. Ändamälet med denna nyttiga anläggning
var väl frän början att befordra afsättning för den
rikbaltiga jeromalmen frän Norbergs outtömliga gruf-
vor, samt att lätta bergsbrukets och andra effekters
transporterande i allmänhet; men framgången har se-
dan gjort planen mera storartad. -Jernvägen, som
mäter omkring 28,000 alnar, börjar vid Gruffåltets
norra del: Kärrgrufvan, löper parallelt med och tätt
intill hela grutve-distriktet, passerar Högforss bruk
och fortgär till Engelsberg, der den slutar vid stran-
den af sjön Amänningen, hvarigenom Strömsholms
kanal leder. Norberg, som enligt all förmodan hä-
danefter blifver en ganska betydande ort, var innan
jernvägens anläggning ett temmeligen isoleradt sam-
hälle.. Nu blir det förenadt med bemälde kanal,
och derigenom med verldshandeln. Arbetena ledas
af eivil ingeniören Tottie, bolagets öfver-ingeniör, och
verkställas af brukspatron Sundler, som entreprenerat
för hela sträckan. Vid pass 11,000 alnar voro full-
färdigt planerade att emottaga grusning och railer,
hvarmed skulle börjas nästa vär. Tvenne brobygg-
nader voro under arbete och nägra betydligare Jord-
bankar påbörjade. I allmänhet tycktes riktningen af
linien vara på det sorgfälligaste vald för arbetets un-
derlättande och bolagskassans besparing. Första torf-
van vändes i slutet af Juli mänad; men framstegen
voro under flere veckor, i brist på arbetare och ma-
teriel, mindre betydliga, tills. omsider genom större
tillopp af folk arbetena kunde drifvas i större skala.
Nu voro omkring 320 man sysselsatte. Arbete-
na skulle, till följe af symtomer af tidig: vin-
ter, snart inställas; men frän början af nästa vär
drifvas med 500 mans - Ingen .elägenhet hade orten
rönt af denna sammanrafsade personal; hvilket synes
bevisa stor förtjenst hos verkställande direktören,
bergmästaren Öngren, hvars outtröttliga nit ocksä fö-
retaget förnämligast har att tacka för sin existens. Öf-
verallt var belätenhet, lif och verksamhet säamt god
förtjenst — äfven för sådana som förut ingenting
kunnat förtjena, Den stora egennytta, som hos jord-
egarne, med få undantag, gjort sig gällande vid ex-
propriationen af marken för anläggningen, klandra-
des dock — och detta med rätta. Der taltes nu med
entusiasm om fortsättningen af denna jernväg —
norrut till Bätsta lastageplats i Dalarne — och sö-
derut till Westeräs, - Civil-ingeniören Tottie hade
verkställt en preliminär undersökning denna sommar
från Norberg till Bätsta, som lemnat ganska fördel
aktigt resultat, och skulle innan kort äfven undersöka
lokalen emellan Engelsberg och Westerås, som trod-
des ocksä vara ganska tjenlig för anläggningen.
Med hänsigt till! dessa utsträckningaröch den puls-
åder, som derigenom skulle beredas tvänne Sveriges,
på naturrikedomar och arbetspersonal så ymnigt för.
sedde provinser — blef Norbergs jernväg frän bör.
jan anlagd med sädana dimensioner, och förses nu
med sädana fordon, som erfordras för en lokomotiv-
linie. — Intilldess- vägen. vinner: en utsträckning af
minst fyra mil skulle trafiken -drifvas -med hästar;
men en locomotiv (den första som blifvit gjord-i
Sverige) var hos direktör Munktell i Eskilstuna be:
ställd att fungera som dragare af de jordmassor, som
nästa sommår erfordras, till jernvägens komplette:
rande. I nästa Oktober -lärer den blitva färdig och
trafiken öppnas: Upsala den:30 Nov. 1852.
E Patriot.
Thumbnail