Article Image
Norbergs jernväg. Under en resa genom Westmanland och Dalarne denna höst passerades köpingen Norberg. Jag öfverraskades i dess grannskap af en jernvägs-anläggning, hvarom jag visserligen hört talas, men för tillfället förgätit. Det var en glad syn. Den genomskar landsvägen; och jordarbetet var, så längt ögat kunde se åt bäda sidor, färdigt samt sorgfälligt afputsadt. Ändamälet med denna nyttiga anläggning var väl frän början att befordra afsättning för den rikbaltiga jeromalmen frän Norbergs outtömliga grufvor, samt att lätta bergsbrukets och andra effekters transporterande i allmänhet; men framgången har sedan gjort planen mera storartad. -Jernvägen, som mäter omkring 28,000 alnar, börjar vid Gruffåltets norra del: Kärrgrufvan, löper parallelt med och tätt intill hela grutve-distriktet, passerar Högforss bruk och fortgär till Engelsberg, der den slutar vid stranden af sjön Amänningen, hvarigenom Strömsholms kanal leder. Norberg, som enligt all förmodan hädanefter blifver en ganska betydande ort, var innan jernvägens anläggning ett temmeligen isoleradt samhälle.. Nu blir det förenadt med bemälde kanal, och derigenom med verldshandeln. Arbetena ledas af eivil ingeniören Tottie, bolagets öfver-ingeniör, och verkställas af brukspatron Sundler, som entreprenerat för hela sträckan. Vid pass 11,000 alnar voro fullfärdigt planerade att emottaga grusning och railer, hvarmed skulle börjas nästa vär. Tvenne brobyggnader voro under arbete och nägra betydligare Jordbankar påbörjade. I allmänhet tycktes riktningen af linien vara på det sorgfälligaste vald för arbetets underlättande och bolagskassans besparing. Första torfvan vändes i slutet af Juli mänad; men framstegen voro under flere veckor, i brist på arbetare och materiel, mindre betydliga, tills. omsider genom större tillopp af folk arbetena kunde drifvas i större skala. Nu voro omkring 320 man sysselsatte. Arbetena skulle, till följe af symtomer af tidig: vinter, snart inställas; men frän början af nästa vär drifvas med 500 mans Ingen .elägenhet hade orten rönt af denna sammanrafsade personal; hvilket synes bevisa stor förtjenst hos verkställande direktören, bergmästaren Öngren, hvars outtröttliga nit ocksä företaget förnämligast har att tacka för sin existens. Öfverallt var belätenhet, lif och verksamhet säamt god förtjenst — äfven för sådana som förut ingenting kunnat förtjena, Den stora egennytta, som hos jordegarne, med få undantag, gjort sig gällande vid expropriationen af marken för anläggningen, klandrades dock — och detta med rätta. Der taltes nu med entusiasm om fortsättningen af denna jernväg — norrut till Bätsta lastageplats i Dalarne — och söderut till Westeräs, Civil-ingeniören Tottie hade verkställt en preliminär undersökning denna sommar från Norberg till Bätsta, som lemnat ganska fördel aktigt resultat, och skulle innan kort äfven undersöka lokalen emellan Engelsberg och Westerås, som troddes ocksä vara ganska tjenlig för anläggningen. Med hänsigt till! dessa utsträckningaröch den pulsåder, som derigenom skulle beredas tvänne Sveriges, på naturrikedomar och arbetspersonal så ymnigt för. sedde provinser — blef Norbergs jernväg frän bör. jan anlagd med sädana dimensioner, och förses nu med sädana fordon, som erfordras för en lokomotivlinie. — Intilldessvägen. vinner: en utsträckning af minst fyra mil skulle trafiken -drifvas -med hästar; men en locomotiv (den första som blifvit gjord-i Sverige) var hos direktör Munktell i Eskilstuna be: ställd att fungera som dragare af de jordmassor, som nästa sommår erfordras, till jernvägens komplette: rande. I nästa Oktober -lärer den blitva färdig och trafiken öppnas: Upsala den:30 Nov. 1852. E Patriot.

14 december 1852, sida 2

Thumbnail